Hopp til innhald

LUPEM550 Masteroppgave

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

I masterarbeidet skal studenten utarbeide og undersøke et problemområde som skal knyttes til teoretiske, metodologiske og musikkpedagogiske perspektiver, relevant for en eller flere av opplæringskontekstene studenten utdannes for.

Studenten skal i samarbeid med veileder utvikle og gjennomføre et systematisk og selvstendig musikkpedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid. Dette arbeidet skal framstilles som et helhetlig arbeid, enten i ren skriftlig form eller sammensatt av både skriftlige og andre deler (for eksempel dokumentasjon av skapende utviklingsarbeid i ulike format og medier) som samlet utgjør et hele. Dersom masteroppgaven er sammensatt av flere former, kan alternative former erstatte opp til 30% av den skriftlige formen. Masterarbeidet kan være del av et større forskningsprosjekt ved institusjonen.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har inngående kunnskap om relevant teori og metode for eget masterarbeid
  • har inngående kunnskap om nasjonal og internasjonal forskningslitteratur om tema for eget masterarbeid
  • har inngående kunnskap om forskningsetiske spørsmål og retningslinjer

Ferdigheter

Studenten

  • kan problematisere og drøfte problemstillinger og forskningsspørsmål knyttet til eget og andres masterarbeid
  • kan gi en tydelig og sammenhengende framstilling av eget forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan planlegge og velge ut egnet strategi og metoder for eget masterarbeid, og reflektere kritisk over egne valg

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte og reflektere kritisk over egne valg i eget masterarbeid i et metaperspektiv
  • kan gjennom analytisk og kritisk tenkning ta kvalifiserte valg knyttet til planlegging og gjennomføring av eget masterprosjekt
  • Kan plassere masteroppgaven i forskningsfeltet og tydeliggjøre eget bidrag til feltet

Krav til forkunnskaper

  • LUPEM204 FoU-oppgave: Den forskende lærer
  • LUPEM401 Vitenskapsteori og metode

Undervisnings- og læringsformer

Masterarbeidet er et selvstendig studium, nært knyttet til tidligere emner i studiet, og skal gjennomføres under veiledning. Studenten får veileder så snart tema for masterarbeidet er avklart og godkjent. Det vil bli lagt til rette for at studentene kan knytte masterarbeidet sitt til pågående FoU-arbeid ved HVL. På denne måten vil studenten også kunne ha stor nytte av andre master- og ph.d.-studenter som arbeider inn mot ulike prosjekt ved institusjonen.

Presentasjoner av arbeid for andre masterstudenter er en integrert del av studiet, og obligatoriske felles seminarer vil bli gjennomført gjennom hele prosessen. Det skal utarbeides en egen veiledningsplan for og i samråd med studentene. Studentene har et selvstendig ansvar for å søke veiledning etter avtalt plan, og har ansvar for masterarbeidet.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Obligatorisk deltakelse på seminar med fremlegging av praktisk og skriftlig arbeid underveis hvor studentene kan dokumentere, fremstille og formidle arbeidet på en tilfredsstillende måte. Det skal i tillegg gis respons fra medstudenter i forhold til arbeidets relevans og aktuelle læringsmål.

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.

Nærmere retningslinjer gis ved semesterstart.

Vurderingsform

  • Del 1: Masteroppgaven leveres i form av en monografi som skrives på norsk, annet skandinavisk språk eller engelsk. Der skapende utviklingsarbeid inngår som del av masteroppgaven, blir den skriftlige delen redusert etter skjønn med inntil 30%.
  • Del 2: Individuell eller parvis praktisk/muntlig eksamen. Hvis to studenter samarbeider, må begge være aktive i den praktiske/utøvende delen.

For en samlet oversikt over formalia, se egne retningslinjer for masteroppgaven.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått. Del 2 er justerende i forhold til karakter på del 1.

Del 1 må være bestått for å gå opp til del 2. Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet.

Dersom oppgaven (del 1) ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i løpet av de to påfølgende semestrene. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny oppgave. Dersom del 2 ikke er bestått, vil det arrangeres ny eksamen påfølgende studieår.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler