BSF301 Inkluderende leke- og læringsmiljø
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Emnet tilbys ikke studieåret 2025/2026.
For barn å møte et leke- og læringsmiljø som er inkluderende, som skaper nysgjerrighet, interesse og engasjement har en verdi. Å la barna selv få være med som aktive bidragsytere i prosessen med å utvikle leke- og læringsmiljøet vil også skape gode rammer for trygghet og trivsel.
Studentene vil i dette emnet få forskningsbasert, teoretisk og praktisk kunnskap som skal utvikle en større forståelse for hva verdier som ligger i et inkluderende leke- og læringsmiljø. Det vil være fokus på hvordan en som voksen i SFO kan legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter som er tilpasset barn i ulik alder og med ulikt funksjonsnivå. Det å skape en SFO der barna får medvirke blir sentralt, i tillegg til å legge til rette for å fremme barns mulighet til å delta i lek med andre barn og utvikle vennskap.
Sentrale begreper er livsmestring og utvikling av selvbilde. Videre så skal studentene få en større bevissthet om SFO og skolens rolle i lokalmiljøet, og hvordan en kan være en ressurs i å sikre barn en trygg og god oppvekst. Herunder utvikle forståelse for verdien et samarbeid med andre instanser kan ha for barn i SFO, og det å være en brobygger for at alle barn skal få kjennskap til tilbud utover og hvordan SFO kan være mest mulig inkluderende for alle barn.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om aktuelle teorier og kjennskap til forskning knyttet til barns leke- og læringsmiljø, og hvordan en kan skape rammer som inkluderer alle barn.
- har kunnskap om lover og rammer for barns rettigheter som er sentrale i SFO og skole, og hvordan la barna få medvirke inn i sin egen hverdag.
- har kompetanse om hvilke metoder en kan nytte for å skape et leke- og læringsmiljø som er trygt og godt for alle barn.
Ferdigheter
Studenten
- kan observere barns leke- og læringsmiljø og ut fra observasjoner legge til rette for gode opplevelser i felleskap der barns nysgjerrighet, interesser og engasjement får en sentral rolle.
- kan gi barna gode rammer for at de er en del av et inkluderende fellesskap der en jobber for å møte barn på en respektfull måte.
- kan skape en omsorgsfull og trygg arena for barna der en som voksen møter barn på med en anerkjennende væremåte.
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk reflektere rundt egen praksis og rundt praksis i SFO.
- kan vise faglig og etisk refleksjon i møte med ulike situasjoner som oppstår både i møte med eget arbeid, men også i møte med personalet.
- kan anerkjenne og vise respekt for alle barn og barnegrupper, og møte barns medvirkning med anerkjennelse.
- kan skape gode likeverdige samarbeid med alle rundt SFO som spiller en rolle for hverdagen til barnet. Det være seg foreldre, andre tilsette i skolen og i andre samarbeidsinstanser som er sentrale i barnets liv.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Emnet undervises både digitalt og samlingsbasert, og det vil være en veksling mellom undervisning, teoretisk og praktisk arbeid og studentaktive læringsmetoder der en får jobbe med ulike oppgaver og refleksjoner både i grupper og individuelt.
Obligatorisk læringsaktivitet
- En individuell skriftlig oppgave.
- En oppgave i gruppe.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.»
Vurderingsform
Mappe med tre elementer:
- To oppgaver som inngår i obligatoriske læringsaktiviteter
- En muntlig presentasjon i form av film/podcast m.m.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Ved ikke bestått skal det leveres en omarbeidet mappe til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler