Hopp til innhald

BSF303 Mat og måltidsglede

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Emnet tilbys ikke studieåret 2025/2026.

I dette emnet blir det lagt vekt på hvordan SFO som arena kan legge til rette for at barna opplever mestring og utvikling gjennom erfaringer med mat og måltidsaktiviteter. Med utgangspunkt i SFO sitt verdigrunnlag, er emnet bygget opp rundt tematikker som mangfold, inkludering, voksenrollen, skaperglede, utforskertrang, barns medvirkning og bærekraft.

Gjennom deling av erfaringer og refleksjoner vil studentene få tilgang på ideer, inspirasjon og ressurser. Forelesningene legger opp til diskusjon og videre refleksjon rundt tilrettelegging for mat og måltidsarbeid i SFO.

Målet er å gi studentene kunnskap og ferdigheter for å legge til rette for at måltider og mataktiviteter bidrar til måltidsglede, trivsel, omsorg, kreativitet, deltagelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan man kan tilrettelegge for måltidsglede og helsefremmende og bærekraftig mat
  • har kunnskap om helsefremmende arbeid med barn relatert til mat og måltider
  • har kunnskap om mangfold i måltidskikker og tradisjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for at måltider og mataktiviteter bidrar til helsefremming, måltidsglede, medvirkning, deltagelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna
  • kan oppsøke, bruke og vurdere verktøy og metoder knyttet til mat og måltidsaktiviteter

Generell kompetanse

Studenten

  • er en medvirkende, utforskende og inspirerende rollemodell sammen med barn
  • kan reflektere over egen rolle knyttet til mat og måltidsglede i SFO
  • kan drive kvalitetsutviklingsarbeid og reflektere over faglige og etiske spørsmål knyttet til mat og måltidsarbeid i SFO.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet inneholder både digital undervisning og undervisning på fysiske samlinger. I emnet legges det vekt på varierte undervisnings- og læringsformer, som forelesninger, gruppearbeid, refleksjon, praktisk-metodisk arbeid, verksted, gjennomføring av opplegg på egen arbeidsplass og selvstudium.

Obligatorisk læringsaktivitet

  1. Skriftlig refleksjonsnotat knyttet opp mot praksis der en skal teste ut og evaluere et verktøy eller en metode knyttet til mat og måltidsarbeid i SFO. Omfang: 1000 ord.
  2. Oppgave knytet til kvalitetsutviklingsarbeid innen mat og måltidsglede i SFO.

Retningslinjer foreligger ved semesterstart.

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.

Vurderingsform

Individuell muntlig eksamen, 30 min.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler