Hopp til innhald

BSF304 Skolefritidspedagogikk og inkludering

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Emnet tilbys ikke studieåret 2025/2026.

Emneplanen bygger på føringer gitt i forskrift om rammeplan for SFO, samt fagområdet inkluderende praksiser innen pedagogikk. Emnet legger opp til å gi studenten innføring i inkludering i SFO på et teoretisk og praktisk nivå. Det vil bli lagt opp til en teoretisk innføring i inkludering som begrep, og inkluderingens fremvekst innenfor skolen. Viktigheten av at barn opplever inkluderende miljø som en sosial trygghetsfaktor, og hvilken rolle det har for barnets læring og trivsel på SFO er del av emnet. Det blir lagt opp til en bevisstgjøring på hvordan arbeid sammen med kollegaer med inkludering i SFO.

Emnet undervises både digitalt og samlingsbasert, og vekslingen mellom undervisning, egen praksis og erfaringsdeling med medstudenter vil være sentralt.

Mellom samlingene vil studentene jobbe med ulike oppgaver knyttet til utprøving av og refleksjon omkring emnet.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om begrepet inkludering på et teoretisk nivå
  • har kunnskap om risiko- og beskyttende faktorer på et teoretisk nivå
  • har kunnskap om medborgerskap og demokrati for barn

Ferdigheter

Studenten

  • kan fremme inkluderende læringsmiljø for barn
  • kan samarbeide med kollegaer om inkluderende læringsmiljø
  • kan identifisere og håndtere utfordringer i det å etablere inkluderende læringsmiljø

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til barns rettigheter på SFO
  • kan oppdatere kunnskap om inkludering basert på nyere forskning

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet inneholder både digital undervisning og undervisning på fysiske samlinger. I emnet legges det vekt på varierte undervisnings- og læringsformer, som forelesninger, gruppearbeid, refleksjon, praktisk-metodisk arbeid, gjennomføring av observajon i praksis og selvstudium.

Obligatorisk læringsaktivitet

  1. Begrepsavklaring i en praksisrelatert kontekst.
  2. Observasjon fra praksis.

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.

Vurderingsform

Mappe knyttet til obligatorisk læringsaktivitet 2: Observasjoner i praksis skal settes inn i, og forstås ut fra en teoretisk kontekst.

Karakterskala: Bestått/Ikke bestått.

Ved ikke bestått skal det leveres en omarbeidet mappe til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler