BSF401 Praktiske og estetiske læringsprosesser
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Emnet tilbys ikke studieåret 2025/2026.
Å oppleve kunst- og kulturuttrykk og få delta i fysiske, praktiske og estetiske prosesser har stor betydning for alle. Skapende og engasjerende virksomhet, lek og utforsking, bevegelse og fysisk aktivitet, kunst og kultur bidrar til en helhetlig utvikling, og til vår forståelse av oss selv og verden omkring oss.
Det tverrfaglige emnet Praktisk og estetiske læringsprosesser bygger på emnet Skolefritidspedagogikk og praktiske og estetiske læringsprosesser. Sentralt i emnet er å se, forstå og verdsette barns estetiske uttrykksformer og praktiske utforskning, både analogt og digitalt. Det blir særlig fokus på sammenhengen mellom praktiske og estetiske læringsprosesser og barns lek, læring og danning. Samiske kulturuttrykk er en del av emnet. I emnet skal studentene utvikle ulike sider ved fritidspedagogrollen, med særlig fokus på fritidspedagogen som medskaper i en levende fritidskultur. Studentene skal få erfaring med å lede utforskende og skapende prosesser.
Emnet undervises både digitalt og samlingsbasert, og vekslingen mellom undervisning, egen praksis og erfaringsdeling med medstudenter vil være sentralt. Mellom samlingene vil studentene jobbe med praktiske og skriftlige oppgaver knyttet til utprøving av og refleksjon omkring praktiske og estetiske læringsprosesser.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om sammenhengen mellom praktiske og estetiske læringsprosesser og barns lek, læring og danning, både analogt og digitalt
- har kunnskap om praktiske og estetiske læringsprosesser både som et mål i seg selv og som et middel til utvikling og læring på andre områder
Ferdigheter
Studenten
- kan skape inne- og uterom som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, utforsking, skaperglede og lek
- kan lede, planlegge og gjennomføre praktiske og estetiske aktiviteter ut fra elevforutsetninger, elevers interesse, lokale rammefaktorer og bærekraftshensyn.
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for barns utforsking, utfoldelse, utvikling og danning gjennom praktiske og estetiske læringsprosesser
- kjenner fritidspedagogens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns praktiske og estetiske læringsprosesser i SFO.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Emnet inneholder både digital undervisning og undervisning på fysiske samlinger. I emnet legges det vekt på varierte undervisnings- og læringsformer, som forelesninger, gruppearbeid, refleksjon, praktisk-metodisk arbeid, verksted, gjennomføring av opplegg på egen arbeidsplass og selvstudium.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Gruppevis planlegging og gjennomføring av et tverrfaglig prosjektarbeid, for eksempel sirkus, naturlekeplass eller annet.
- Skriftlig refleksjonsnotat knyttet opp mot praksis.
Retningslinjer foreligger ved semesterstart.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.
Vurderingsform
Praktisk eksamen i gruppe med påfølgende individuell muntlig eksamen.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler