BSF402 Forskningsmetode
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Emnet tilbys ikke studieåret 2025/2026.
I dette emnet skal studenten videreutvikle et analytisk, nyskapende og kritisk perspektiv på arbeidet i SFO og skolen og på egen praksis i lys av pedagogiske og etiske grunnlagsproblem. Emnet tar også opp ulike vitenskapelig tenkemåter og kildekritikk. Emnet skal åpne for utvidet forståelse av sammenhenger mellom teoretiske perspektiv og læringsprosesser i SFO og skolen. Emnet gir grunnlag for å vurdere og tolke ulike type data, som kan brukes i eget forskningsarbeid.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteoretiske retninger
- har kunnskap om ulike forskningsmetoder
- har innsikt i hvilken kunnskap ulike metoder fremskaffer
Ferdigheter
Studenten
- kan velge ut egnet metode til egen bacheloroppgave basert på analytisk og kritisk refleksjon av metoder
- kan utarbeide forskningsdesign for egen bacheloroppgave
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til og kan identifisere bruk av metode i andres forskning
- kjenne til fordeler og utfordringer med ulike forskningsmetoder.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, grupperefleksjon, arbeidskrav og nettbasert veiledning.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Utarbeide presentasjon av design av egen bacheloroppgave, og digitalt framlegg av design for studentgruppa.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.
Vurderingsform
Hjemmeeksamen, med tema design av egen bacheloroppgave.
Karakterskala: Bestått /Ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler