Hopp til innhald

BSF403 Arbeid med atferd i SFO og skole

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Emnet tilbys ikke studieåret 2025/2026.

Emneplanen bygger på føringer gitt i forskrift om rammeplan for SFO samt fagområdet utfordrende atferd innen spesialpedagogikken.

I dette emnet vil studenten få kunnskap om ulike typer atferd, og hvilke utfordringer barn med utagerende og inagerende atferd kan oppleve på SFO. Det vil gis teoretiske innføring i begreper om ulike typer atferd, samt risiko, triggerutløsere, forebygging og sterke sider ved ulike typer atferd. Konseptet temperament kan bidra til å forklare ulikhet i atferd hos barn, og dette vil bli gjennomgått særlig med tanke på tilrettelegging og skape inkluderende leke og læringsmiljø som passer ulike atferdstyper. Det vil bli særlig vekt på å gi studenten kunnskap om håndtering og forebygging av utfordringer i atferd gjennom kommunikasjon og tilrettelegging av et inkluderende psykososialt miljø, samt hvordan barn kan utvikle gode sosiale relasjoner med andre barn og voksne. Studenten vil også få innsikt i hvordan den voksne kan bygge gode relasjoner med barn som har ulike utfordringer.

Emnet undervises både digitalt og samlingsbasert, og vekslingen mellom undervisning, egen praksis og erfaringsdeling med medstudenter vil være sentralt. Mellom samlingene vil studentene jobbe med ulike caseoppgaver knyttet til refleksjon omkring arbeid med atferd i SFO og skole.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike typer atferd som kan oppleves som utfordrende av barn og omgivelser
  • har kunnskap om håndtering av utfordrende atferd
  • har kunnskap om voksnes sin rolle og påvirkning gjennom asymmetriske maktforhold
  • kjenner til hovedteorier innenfor atferd

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere og håndtere utfordrende atferd
  • kan legge til rette for å forebygge at barn utvikler utfordringer med atferd
  • kan ivareta barna som opplever utagerende atferd i omgivelsene
  • kan bidra til et godt psykososialt miljø

Generell kompetanse

Studenten

  • kan oppdatere seg om forskning på atferd hos barn
  • kan kommunisere med foresatte og fagpersoner om barn med atferdsutfordringer
  • kan samarbeid med kollegaer om å ivareta barn og voksne ved behov

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet inneholder både digital undervisning og undervisning på fysiske samlinger. I emnet legges det vekt på varierte undervisnings- og læringsformer, som forelesninger, seminar, refleksjon over tema, selvstudium og studiegrupper.

Obligatorisk læringsaktivitet

Emnet har to obligatoriske læringsaktiviteter:

  1. En teoretisk oppgave der utfordrende atferd blir belyst med bakgrunn i teori
  2. Refleksjon over utfordrende atferd og hvordan håndtere dette med fokus på voksenrollen, utarbeiding av refleksjonsnotat. Gjennomføres i gruppe

Retningslinjer foreligger ved semesterstart..

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.

Vurderingsform

Muntlig eksamen i gruppe.

Karakterskala: Bestått/Ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Refleksjonsnotat.

Mer om hjelpemidler