Hopp til innhald

BSF450 Bacheloroppgave

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Emnet tilbys ikke studieåret 2025/2026.

Bacheloroppgaven er et FoU-basert arbeid der studentene skal kunne reflektere over sentrale utfordringer i skolefritidsordningen. Oppgaven skal være praksisrelevant og bygge på de praktiske og estetiske emnene eller på ulike typer pedagogiske fagområder innen f.eks. fritidspedagogikk og spesialpedagogikk. Studenten får selv velge hvilket utdypningsområde hen vil fordype seg i. Gjennom arbeid med bacheloroppgaven skal studenten erfare at fordypning på et avgrenset område gir utvidet innsikt i og økt handlingsrepertoar for pedagogisk arbeid med barn. Valg av fordypningsområdet innen f.eks. det spesialpedagogiske feltet eller praktiske og estetiske læringsprosesser vil kunne kvalifisere studenten til senere å ta et masterfag innen spesialpedagogikk.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har begynnende kunnskaper om vitenskapsteori, forskingsmetode og forskingsetikk
  • har utvidet kunnskap om sentrale sammenhenger mellom praktiske og estetiske læringsprosesser og barns lek, læring og danning, og ulike relevante pedagogiske problemstillinger og forsking knyttet til tema for oppgaven.

Ferdigheter

Studenten

  • har evne til å formulere og avgrense et pedagogisk/spesialpedagogisk og /eller et fritidsdidaktisk problem eller praktiske og estetiske læringsprosesser
  • kan anvende metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
  • kan analysere og drøfte ulike pedagogiske problemstillinger innen det selvvalgte temaet
  • kan gjøre etiske vurderinger og grunngi vitenskapsteoretisk ståsted

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vise til innsikt og kritisk refleksjon i ulike pedagogiske spørsmål innen selvvalgte tema
  • kan bruke forskingsbasert kunnskap til å videreutvikle fritidspedagogisk kompetanse
  • har grunnleggende ferdigheter i akademisk skriving
  • kan avhengig av valg av fordypning fremstille et praktisk arbeid visuelt.  

Krav til forkunnskaper

Progresjonskrav for utdanningen fremgår av programplan for bachelorstudium i fritidspedagogikk.

Undervisnings- og læringsformer

Selvstendig arbeid med oppgaven blir vektlagt i hele prosessen. Undervisning omkring vitenskapsteori, forskningsmetode, kildebruk, akademisk skriving, seminar og veiledning knyttet til arbeidet med bacheloroppgaven.

Veiledning blir gitt på grunnlag av innsendt skriftlig materiale. Studentene skal møte forberedt. Veileder skal godkjenne problemstilling, metode og prosjektplan.

Obligatorisk læringsaktivitet

  1. Godkjent deltakelse på metode- og vitenskapskurs
  2. Prosjektplan  
  3. Deltakelse på seminar  
  4. 3 obligatoriske veiledninger  

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.

Vurderingsform

Bacheloroppgave.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Bacheloroppgaven skal skrives med en tydelig forankring i et av fagområdene fra de obligatoriske emnene i bachelorstudiet: kunst- og kulturaktiviteter, fysisk aktivitet og bevegelsesglede, mat og måltidsglede, spesialpedagogikk, praktiske og estetiske læringsprosesser, profesjon, organisasjon og ledelse, relasjoner, lek og læring, inkluderende leke og læringsmiljø, språk og kommunikasjon, eller fritidspedagogikk..

Alt 1: Bacheloroppgave, 8000 ord (+/- 10%).

Alt. 2: Bacheloroppgave, 4500 ord (+/- 10%). I tillegg skal studenten levere inn dokumentasjon av det praktiske arbeidet. Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 20 minutter.

Bacheloroppgaven er i utgangspunktet et individuelt arbeid. Dersom studenter samarbeider om bacheloroppgaven, skal hver enkelt students medvirkning i arbeidet fremgå klart av et følgenotat. Følgenotatet skal inneholde refleksjon over arbeidsfordeling og læringsutbytte av samarbeidsprosessen.  

Dersom to studenter velger å levere oppgaven sammen:

Alt. 3: Bacheloroppgave, 12000 ord (+/- 10%)

Alt 4: Bacheloroppgave, 4500 ord (+/- 10%). I tillegg skal studentene levere inn dokumentasjon av det praktiske arbeidet. Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 30 minutter.

Oppgaven skal skrives på norsk eller et skandinavisk språk, og ha et sammendrag på engelsk (abstract).

Dersom bacheloroppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere omarbeidet versjon i løpet av de to påfølgende semestrene. Det er bare mulig å levere omarbeidet oppgave med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny bacheloroppgave.

Studenter som skal levere på nytt må gjennomføre en obligatorisk veiledning. Ny prosjektplan må godkjennes av oppnevnt veileder.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler