Hopp til innhald

KAB301 Kunstfaglig arbeid i barnehagen

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Emnet bygger på forskriften og de nasjonale retningslinjene for barnehagelærerutdanning.   Fordypningen legger vekt på estetiske opplevelser, erfaringer, refleksjon, kommunikasjon og uttrykk gjennom ulike sansemedier. Målet er at studentene skal bli sterke, modige og tydelige kunstfaglige barnehagelærere. I løpet av studiet skal studentene utvikle seg til ressurspersoner som kan igangsette, lede, dokumentere og kvalitetssikre barnehagens arbeid med estetiske læreprosesser i barnehagen.

Kunnskapsbasen bygger på fagene musikk, forming, drama og pedagogikk.

I dette emnet vil studentene få trening i å bruke de kunstfaglige "språkene" sammen med barn. Studentene skal gjennom dette kvalifiseres til å arbeide med og kunne formidle et mangfold av kunst- og kulturuttrykk for og med barn og voksne.

Undervisningen i emnet vil fokusere på kunstfaglige prosesser som setter fokus på kunstfagenes betydning for barns lek, læring og danning.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskap om faglig ledelse av estetiske læreprosesser
  • har god kunnskap om kunst og kultur i et mangfoldig samfunn
  • har god kunnskap om barns uttrykksformer

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke sin faglighet til å utvikle estetiske læreprosesser i eget arbeid, og i samarbeid med barn og voksne
  • kan bruke pedagogisk dokumentasjon som et redskap for utvikling av estetiske læreprosesser
  • kan ta bevisste valg i forhold til redskaper, teknikker og materialer og bruke disse i kunstfaglige læreprosesser
  • kan kommunisere egen kunstfaglig yrkesidentitet og kompetanse, og kan argumentere for kunstfagenes betydning.
  • kan bruke digitale verktøy i kunstfaglig arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • er bevisst sin rolle som pedagogisk leder og kan veilede ansatte i kunst- og kulturfaglig arbeid i barnehagen
  • har en selvstendig, kritisk og reflektert forståelse for estetiske læreprosesser
  • har en selvstendig, kritisk og reflektert forståelse for barnehageprofesjonen

Krav til forkunnskaper

 KKK201/202 må være bestått for å kunne ta eksamen i emnet.

Undervisnings- og læringsformer

Studiet organiseres med varierte arbeidsformer som tverrfaglig arbeid, praktisk arbeid, forelesninger, gruppearbeid og selvstudier. I tverrfaglige prosjekter vil uke- og timeplanen bli oppløst. Hovedvekten i studiet vil i så stor grad som mulig utøves praktisk-metodisk, men vil også kreve studier av relevant faglitteratur. Det blir lagt vekt på kunstfaglige arbeidsformer slik som dramatisk produksjon og dokumentasjon, verkstedarbeid, utstilling, musikkformidling, osv.

Studentene betaler kostnader til læremiddel (formingsmaterialer) i emnet (415.- kr). Hvis studentene vil arbeide i større format eller bruke andre materialer enn det skolen har på lager, må de dekke dette selv.

Det inngår et visst antall konserter og/eller profesjonelle teaterforestillinger i emnet. Tidspunkt og gjennomføring vil bli avklart i samråd med studentene. Studentene dekker selv utgifter til billetter (ca. 600.- kr). Studenter som ikke deltar, må gjøre tilsvarende arbeid i samråd med faglærer.

Praksis

Studenten skal i tredje studieår utvikle evne til pedagogisk ledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i barnehagen og vise at pedagogisk ledelse innebærer profesjonsetisk bevissthet. Studenten skal fokusere både på egen yrkesidentitet og barnehagens samfunnsmandat og kunne reflektere over dette. Studenten skal utvikle ulike sider ved barnehagelærerrollen, som å: 

  • stå fram som barnehagelærer og kunne reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen generelt og fordypningen spesielt 
  • kunne lede barnehagen som lærende organisasjon øke sin generelle pedagogiske lederkompetanse 
  • kunne legge til rette for et miljø som fremmer og tar vare på lek 
  • kunne reflektere over balansen mellom målstyrt pedagogisk ledelse og dialog med medarbeidere og balansen mellom å ta hensyn til egne behov og å være orientert mot andre. 

Lederdagene (minimum fem) må ha fokus på disse områdene i vurdering av studenten.

Obligatorisk læringsaktivitet

Det meste av undervisningen er obligatorisk. Oversikt over de obligatoriske læringsaktivitetene blir gitt ved semesterstart. Fremmøte og deltagelse i disse læringsaktivitetene er å regne som godkjent, og fravær blir å regne som ikke godkjent.

  • En læringsaktivitet i hvert av fagene - musikk, drama, forming og pedagogikk - enten individuelt eller i gruppe.
  • Ett tverrfaglig prosjektarbeid i gruppe.
  • Ett tverrfaglig prosjektarbeid knyttet opp mot praksis i gruppe.

Flere av arbeidskravene blir gjennomført som en del av undervisningen.

Arbeidskrav vurderes som godkjent/ ikke godkjent. Dersom et arbeidskrav vurderes som ikke godkjent får studenten en (1) mulighet til ny innlevering/gjennomføring samme semester. Arbeidskravet må være levert/ gjennomført til fastsatt innleveringsfrist for å bli vurdert. Nytt forsøk må være godkjent senest 2 uker før eksamen i emnet starter.

Vurderingsform

Del 1: Praktisk gruppeeksamen (40%), varighet en uke

Del 2: Individuell muntlig eksamen (60%) varighet 20-30 min.

Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått bli tatt som ny/utsatt eksamen. Om det er mulig, blir den praktiske eksamen i gruppe. Individuell muntlig eksamen.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler

Mer om hjelpemidler