FØS8131 Bærekraftig akvakultur for framtiden
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Emnet skal gi studentene en helhetlig forståelse av hvordan bærekraftig akvakultur kan formes for å møte fremtidens krav og utfordringer. Emnet vil gi en omfattende forståelse av hva bærekraft innebærer, inkludert de sosiale, økonomiske og miljømessige dimensjonene. Gjennom emnet får studentene innsikt i de teori- og kunnskapsmessige rammene som former dagens forvaltning av akvakultur, med særlig fokus på bærekraftige løsninger og utfordringer knyttet til fôrproduksjon, avl, sykdomshåndtering og arealbruk. Studentene vil lære å vurdere forvaltningsmessige aspekter og bruke tilgjengelig data til å ta informerte beslutninger som vil styrke bærekraft i akvakultur. Målet med emnet er å gi studentene ferdigheter til kritisk refleksjon over både forvaltningsmessige og bærekraftige utfordringer og muligheter innen akvakultur.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal kandidaten ha oppnådd følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Ved fullført emne har kandidaten:
- bred forståelse av dagens forvaltningsmessige utfordringer innen landbasert akvakultur.
- innsikt i relevante problemstillinger, krav og reguleringer som påvirker landbasert akvakultur.
- kunnskap om sentrale bærekraftsutfordringer som gjelder for fôrproduksjon, avl, sykdomshåndtering og arealbruk.
Ferdigheter:
Ved fullført emne kan kandidaten:
- anvende ulike faglige perspektiver og teoretiske tilnærminger for å fatte beslutninger som fremmer bærekraftig utvikling i landbasert akvakultur.
- initiere gode prosesser for anvendelse av ny teknologi.
- foreta vurderinger knyttet til fremtiden for bærekraftig akvakultur i Norge.
Generell kompetanse:
Ved fullført emne har kandidaten kompetanse til å:
- reflektere kritisk over hvordan nye teknologier kan påvirke utviklingen av akvakultur.
- identifisere muligheter og utfordringer som nye teknologier og metoder kan bringe til næringen.
- forstå sentrale nasjonale og internasjonale reguleringer som påvirker utviklingen og veksten i akvakultur.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Kjennskap til akvakulturnæringen kan være en fordel
Undervisnings- og læringsformer
Fysiske samlinger i Hallingdal. Forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, diskusjoner og arbeid med caseoppgaver.
Obligatorisk læringsaktivitet
- To obligatoriske arbeidskrav/læringsaktiviteter, ett skriftlig og ett muntlig. Skriftlig arbeidskrav består av en innlevering i gruppe (2000 -2500 ord). Muntlig arbeidskrav består av fremføring av tidligere skriftlig arbeidskrav hvor alle gruppemedlemmer forventes å delta i den muntlige fremføringen. I tillegg skal også alle gruppemedlemmer bidra i muntlig tilbakemelding til sine medstudenter (fagfellevurdering).
- Alle arbeidskrav i emnet må være gjennomført og godkjent for å få gå opp til eksamen.
Vurderingsform
Individuell muntlig eksamen, 30 minutter (100%). Hver student skal holde en presentasjon i et oppgitt tema (15 minutt), etterfulgt av spørsmål fra sensorer fra hele pensum (15 minutt). Tema for presentasjon vil oppgis 2 uker før muntlig eksamen. Eksamen gjennomføres digitalt og kandidaten må ha på kamera under hele eksaminasjonen.
Karakterskala A - F, der F tilsvarer ikke bestått
Hjelpemidler ved eksamen
Presentasjon (powerpoint) som skal brukes ved muntlig eksamen.
Mer om hjelpemidler