MAKP202 Kvalitetsforbedring og implementering av beste praksis: en kunnskapsbasert tilnærming
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
I emnet tilegner studentene seg kompetanse på å tette gapet mellom forskning og praksis i helse- og omsorgstjenestene ved å bruke rammeverk og verktøy for å planlegge implementeringstiltak og kvalitetsforbedringsarbeid. Dette innebærer blant annet å begrunne valg av implementeringstiltak ved å finne og bruke implementeringsforskning.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- kan identifisere relevante kilder til retningslinjer og implementeringsforskning i eget fagfelt.
- kan identifisere og forklare faktorer som kan påvirke forskning-praksis-gapet og implementering- og forbedringsprosesser i egen praksis.
- kan beskrive vesentlige rammeverk for implementering og kvalitetsforbedringsarbeid i helse- og omsorgstjenestene.
- kan beskrive hva som kjennetegner kunnskapsbaserte retningslinjer i helse- og omsorgstjenestene.
Ferdigheter:
Studenten...
- kan identifisere gap mellom forskning og praksis ved å finne, vurdere og bruke retningslinjer relevante for egen praksis.
- kan finne, vurdere og bruke implementeringsforskning for å begrunne valg av implementeringstiltak i egen praksis.
- kan planlegge hvordan gjennomføre, monitorere, evaluere og opprettholde endringer i egen praksis ved å bruke relevante rammeverk og verktøy.
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan bruke rammeverk og verktøy for å gjennomføre implementeringstiltak og kvalitetsforbedringsarbeid i eget fagfelt.
- kan være en pådriver for implementering og kvalitetsforbedring i eget fagfelt.
Krav til forkunnskaper
Det er mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne for andre så lenge de oppfyller søknadskriteriene for masterstudiet.
Anbefalte forkunnskaper
MAKP102 Søke etter og kritisk vurdere forskning.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet kombinerer ulike nettbaserte undervisnings- og læringsaktiviteter, blant annet undervisning i digitale klasserom (nettsamling og korte webinarer) og digitale læringsressurser som videoforelesinger, instruksjonsvideoer, interaktive elementer og selvtester. Det vil være en nettsamling midtveis i emnet med aktiviteter over 3-4 dager. Sentralt innhold på samlingen er kunnskapshåndtering, ledelse og kvalitetsforbedring (KLoK). Under samlingen legges det opp til studentaktive arbeidsformer, som scenariobaserte gruppeoppgaver. Aktiviteter på nettsamlingen knyttes til den andre obligatoriske læringsaktiviteten i emnet, med muntlig fremlegg og tilbakemeldinger fra medstudenter og lærere.
Læringsplattformen Canvas blir brukt for digital undervisning og for kommunikasjon mellom lærere og studenter. Studentene oppfordres til å samarbeide også utenom samlingen.
Undervisningen er delt i tematiske bolker og studenten jobber ut fra ukeplaner med oppsatte studieaktiviteter. Det er lagt opp til studentaktivt arbeid og en arbeidsinnsats tilsvarende 20 timer per uke (inkludert selvstudie).
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Skriftlig gruppeoppgave: identifisere et praksisgap, søke etter en kunnskapsbasert retningslinje og kritisk vurdere denne.
- Gruppeoppgave: lage en plan for implementering ut fra et gitt scenario, med muntlig fremlegg for medstudenter og lærere på nettsamling.
- Deltakelse på to digitale samlinger.
Vurderingsform
Digital muntlig eksamen
Muntlig eksamen varer totalt 30 minutter per student. Studenten skal presentere en power-point-presentasjon på maksimalt 15 minutter, etterfulgt av en muntlig høring. Presentasjonen skal inneholde en plan for hvordan studenten vil gjennomføre, monitorere, evaluere og opprettholde endringer i praksis ved bruk av relevante rammeverk og verktøy.
Tid og sted for eksamen, se Studentweb.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ikke bestått eksamen gjennomføres ny eksamen på samme måte som ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler