PHDNAUT920 Avhandling Nautiske Operasjoner
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Avhandlingen skal være et selvstendig, vitenskapelig arbeid som oppfyller internasjonale standarder med hensyn til forskningsetiske normer, faglig nivå og metode innen fagområdet. Avhandlingen skal bidra til å utvikle ny faglig kunnskap og ligge på et nivå som tilsier at den vil kunne publiseres som en del av fagets vitenskapelige litteratur. Avhandlingen kan bestå av en monografi eller en sammenstilling av flere mindre arbeider. Dersom avhandlingen består av flere mindre arbeider, skal det redegjøres for sammenhengen mellom dem. En artikkelbasert avhandling skal inneholde minst tre artikler og en metatekst (kappe). Alle artiklene skal være publiserbare i publiseringskanaler med fagfellevurdering. Kappen i en artikkelbasert ph.d.-avhandling skal sammenfatte og sammenstille de problemstillinger, hovedresultater og konklusjoner som presenteres i de enkelte vitenskapelige artiklene, slik at avhandlingen framstår som en helhet. Det innebærer at kappen presenterer et metaperspektiv, som gir rom for å utdype og presisere innhold utover det som står i den enkelte artikkel. Kandidaten skal være eneforfatter av kappen. Arbeidet skal likevel skrives under veiledning.
Dersom et skriftlig arbeid er blitt til i samarbeid med andre forfattere, skal ph.d.-kandidaten følge de normer for medforfatterskap som er allment akseptert i fagmiljøet og i henhold til internasjonale standarder. Dersom avhandlingen hovedsakelig består av artikler, skal kandidaten normalt være førsteforfatter på minst halvparten av artiklene. I avhandlinger hvor det inngår arbeider med flere forfattere, skal det følge en underskrevet erklæring som beskriver kandidatens innsats i hvert enkelt arbeid.
Læringsutbytte
Etter fullføring av doktorgradsprogrammet skal kandidaten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
- Er på kunnskapsfronten av nasjonal og internasjonal forskning i nautiske operasjoner
- Kan bidra til utvikling av teori i nautiske operasjoner og generere ny kunnskap, metoder og praksiser som er relevant for nautiske operasjoner
- Har en grundig kunnskap om vitenskapelig teori som er relevant for kandidatens forskningsfelt
- Kan vurdere forskjellige forskningsmetoder og metoder for datagenerering og analyse relevant for nautiske operasjoner
- Har grundig kunnskap om maritime aktører
Kandidaten kan
- formulere vitenskapelige problemstillinger basert på ny forskning og planlegge og gjennomføre forskning på nautiske operasjoner på et internasjonalt nivå
- gjennomføre forskning og generere ny kunnskap
- generere, prosessere og analysere empirisk data og presentere forskningsfunn på en måte som kvalifiserer for fagfellevurdert publisering
-Identifisere og analysere behovet for kunnskap, utvikling og teknologiendring, beslutningsprosesser og operasjonelle avgjørelser
Kandidaten kan:
- Identifisere nye etiske utfordringer og problemer i egen forskning og utføre forskning med integritet
- Formidle forskning og funn via nasjonale og internasjonale publikasjoner og konferansepresentasjoner
- Delta i profesjonelle maritime nettverk med andre forskere, nasjonalt og internasjonalt
- Håndtere komplekse og tverrfaglige oppgaver og prosjekter
- Bidra til kreativitet og innovasjon innen eget forskningsfelt i samarbeid med andre aktører i den maritime industrien
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene i avhandlingsdelen kan variere noe etter studentens valg av forskningsprosjekt, men vil normalt inkludere selvstendig arbeid, litteraturstudier etc. datainnsamling, deltagelse på interne og eksterne forelesninger og konferanser, praksisobservasjoner, analyser av annen vitenskapelig produksjon, deltagelse på ulike kurs (media, biblioteket som ressurs, bruk av audio-visuelle hjelpemidler og dokumentasjons- og formidlingsformer, kjennskap til tidsskrifter, etiske kasus og rollespill), konferansefremlegg, fellesarenaer med praksisfeltet og forskningsopphold ved utenlandsk institusjon.
Under arbeidet med avhandlingen har studentene rett til veiledning. Veiledningstimer innebærer forberedelser, samtaler og etterarbeid. Hovedveileder har det formelle ansvaret. Studentene skal normalt ha en medveileder fra en samarbeidsinstitusjon.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Midtveisevaluering: Omtrent midtveis i studiet arrangeres en obligatorisk midtveisevaluering med hver enkelt student. Denne evalueringen innebærer en faglig vurdering der studenten presenterer og evaluerer fremdriften i eget studium og eget ph.d.-prosjekt. Denne evalueringen er også et forum hvor studenten kan ta opp forhold som har betydning for fremdriften i eget studium, og sammen med det oppnevnte panelet kan diskutere evt. behov for assistanse og hvordan slik assistanse kan gis.
- Årlig fremdriftsrapportering. Hvert år legges det frem både fra ph.d-student og fra veileder en rapport om fremdrift i studiet. Manglende eller utilfredsstillende rapportering kan gi grunn for å avslutte avtalen før tilsettingsperioden utløper.
Vurderingsform
Ph.d.-graden tildeles på grunnlag av:
- Godkjent vitenskapelig avhandling
- Godkjent gjennomføring av opplæringsdelen
- Godkjent prøveforelesning over oppgitt emne
- Godkjent offentlig forsvar av avhandlingen (disputas)
Hjelpemidler ved eksamen
-
Mer om hjelpemidler