Hopp til innhald

TST114 Norsk Tegnspråk 2

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

I dette emnet skal studenten videreutvikle kunnskaper og ferdigheter fra emne TST111 "Norsk Tegnspråk 1".

Studiet er lagt opp med praktiske øvelser knyttet til språkbruksregler i norsk tegnspråk. I løpet av studiet vil studenten videreutvikle sine språklige ferdigheter og utdype sin språkteoretiske innsikt. Emnet vil gi studenten en kommunikativ kompetanse i norsk tegnspråk.

Praksis på en tegnspråklig arena er en del av emnet. Utgifter i forbindelse med praksis dekkes etter gjeldende regler ved Høgskulen på Vestlandet. Praksisen kan i helt spesielle tilfeller og etter avtale med faglærer, kompenseres med oppgaver.

For å oppnå tilstrekkelig tegnspråkkompetanse understrekes viktigheten av deltakelse i tegnspråklige miljøer i døvesamfunnet.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om språkbruksregler og grammatiske elementer i norsk tegnspråk
  • er kjent med språklig variasjon blant ulike mennesker som har hørselsnedsettelse
  • kjenner til ulike tegnspråklige arenaer

Ferdigheter

Studenten

  • kan kommunisere om allmenne samtaleemner på tegnspråk
  • kan avlese og forstå ulike tegnspråktekster om forskjellige temaer, fortalt av ulike språkmodeller
  • behersker adekvat bruk av språkbruksregler, og setningstyper i tegnspråk
  • behersker språkbruk og ulike sjangre i tegnspråk

Generell kompetanse

Studenten

  • har generell kompetanse i tegnspråklig samhandling på utover grunnleggende nivå (A2/B1 CEFRE)
  • har generell kunnskap om grammatiske begreper for å beskrive norsk tegnspråks struktur
  • kan anvende tegnspråklig kommunikasjon i samhandling med andre
  • har kunnskap om tegnspråksamfunnet og døvekultur

Krav til forkunnskaper

TST111 Norsk Tegnspråk 1

Undervisnings- og læringsformer

Dette emnet har klasseromsundervisning og inkluderer forelesninger, arbeid i mindre grupper og individuelt arbeid i klassen og i språklaboratorium. Emnet er et ferdighetsfag som krever mye praktisk språktrening og stor egeninnsats av studenten.

Obligatorisk læringsaktivitet

Undervisningen har obligatoriske læringsaktiviteter som er forankret i emnets læringsutbyttebeskrivelser. Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • Krav om å være til stede på undervisning, som har sitt utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet der læring blir utviklet gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, og lærere.
  • Innlevering av to tester i tegnforråd
  • Innlevering av tre individuelle tegnspråktekster knyttet til læringsaktiviteter
  • En presentasjon i gruppe i klassen på tegnspråk
  • Innlevering av en skriftlig praksisrapport

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktiviteter får tilbud om ett nytt forsøk, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister.

Vurderingsform

Del 1: Skoleeksamen, 4 timer. Teller 65% av endelig karakter..

Eksamen består av to elementer:

  • En individuell oppgave i avlesning av en norsk tegnspråktekst
  • En individuell oppgave i produksjon av en norsk tegnspråktekst

Del 2: Praktisk eksamen. En samtale på tegnspråk med sensorene (10-15 minutter). Teller 35% av endelig karakter.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Begge delene må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått tas som ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Skoleeksamen: Alle hjelpemidler er tillatt.

Praktisk eksamen: Ingen hjelpemidler.

Mer om hjelpemidler