Emnedesign | Høst 2025

Vidareutdanning på masternivå

Skal du utvikle et nytt emne eller revidere et eksisterende emne? Ønsker du støtte til utviklingen eller revideringen? Lurer du på hvordan en kan utvikle eller revidere emner på en god måte? Kunne du tenkt deg å få med dine kollegaer i slike prosesser?

Kronstad, Bergen

Hopp til

  1. Opptakskrav og søknad
Søk her

Opptakskrav og søknad

Opptakskrav

  • For å kunne delta, må deltakerne ha et konkret emne som skal utvikles eller revideres.
  • Dersom det er flere som underviser i emnet som dere ønsker å utvikle eller revidere, er det sterkt ønskelig at minimum to av dere deltar i modulen.

Dette er et valgfritt emne som tilhører studieprogram for universitetspedagogikk.

Innhold og oppbygning

I dette emnet får du utvikle en bevisst tilnærming til hvordan du kan designe et emne slik at det blir samsvar mellom mål, vurdering, læringsaktiviteter, studentenes og undervisernes forutsetninger samt rammevilkår. For å få til dette, skal du gjennom emnet utvikle eller revidere en emneplan.

Emneplanen skal ta utgangspunkt i teori om emnedesign tilpasset HVL sin kontekst og skal utvikles i fellesskap med kollegaer og studenter. På denne måten er modulen tenkt å bidra til å videreutvikle profesjonsfellesskapet i ulike fagmiljø - først og fremst på emnenivå, men siden også på programnivå. Gjennom slike prosesser legges det til rette for at undervisere kan finne økt motivasjon og glede i egen undervisning, og videre for mer læring, meningsfullhet og gjennomstrømning for studenter og for organisasjonen.

Emnet tilpasses fristene for godkjenning av studie- og emneplanrevisjoner ved HVL for å sikre autentisk læring og optimal anvendelse av den felles kunnskapen, ferdighetene og kompetansen deltakerne har utviklet gjennom modulen.

Læringsutbytte

Etter bestått emne skal deltakerne ha følgende læringsutbytte

Kunnskap

Studenten kan

  • Synliggjøre avansert kunnskap om prinsipper for utforming av læringsutbyttebeskrivelser og hvordan disse støtter helhetlig læring.
  • Demonstrere inngående innsikt i modellen for læringsdesign ved HVL og formidle dens betydning for samsvar i emnedesign.
  • Identifisere relevante forskrifter og retningslinjer som regulerer emnedesign i høyere utdanning.

Ferdigheter

Studenten kan

  • Kritisk vurdere og formulere læringsutbyttebeskrivelser basert på anbefalt litteratur
  • Utvikle eller revidere emner som oppfyller kravene til modellen for læringsdesign ved HVL og relevante forskrifter, i samarbeid med fagmiljø og studenter, og med fokus på kvalitet og samsvar.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • Utvise en reflektert og profesjonell tilnærming til emneutvikling og revidering, med særlig vekt på kvalitetssikring og kontinuerlig forbedring.
  • Bidra aktivt til å styrke profesjonsfellesskapet i fagmiljøet gjennom deling av kunnskap og samarbeid om emnedesign.
  • Fremme samskaping med studenter og eksterne aktører for å sikre relevans og kvalitet i emnetilbudet.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Fullført UPED 851, Innføringsemnet i universitetspedagogikk

Samlinger

Første samling: 04.09.2025, kl. 10.00-16.00
Andre samling: 22.10.2025, kl. 10.00-16.00
Tredje samling: 02.12.2025, kl. 10.00-16.00

Undervisnings- og læringsformer

  • Tre fysiske samlinger.
  • Presentasjoner på samlinger.
  • Forarbeid, mellomarbeid, og etterarbeid.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende to obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Planlegge og gjennomføre to emnerevisjonssamlinger i eget fagmiljø og med studenter
  • Legge frem tre presentasjoner, en på hver av samlingene.

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent for å få gå opp til eksamen.

Vurderingsform

Skriftlig individuell oppgave.

Oppgaven skal inneholde:

  • En konkret emneplan
  • En refleksjonstekst på maksimalt 3000 ord, hvor kandidaten beskriver prosessen med utvikling av eget emnedesign i lys av konteksten og relevant faglitteratur

Karakterskala: bestått/Ikke bestått.

Dersom oppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semester.