Utdanningsvalg i grunnskulelærarutdanning 5.-10. trinn - vestlandsklasse

Det obligatoriske faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet er et «annerledes» skolefag med mange muligheter for elever og lærere. Det er få lærere som har formell kompetanse i faget, så din kompetanse vil være etterspurt i skolen.

Elevene skal utvikle sin karrierekompetanse slik at de kan planlegge, vurdere og ta gode valg om utdanning og arbeid. Utforskning og utprøving er sentrale arbeidsmåter i faget og en del av faget kan foregå på andre læringsarenaer som utprøving i bedrift, på videregående skole, universitet og høgskole.

Utdanningsvalg åpner dører mot elevenes fremtid og hjelper dem å se sammenhengen mellom utdanning og arbeidsliv. Det handler ikke bare om hva elevene skal bli, men også hvem de skal bli. I faget utforsker elevene sine personlige interesser og forutsetninger og setter dem opp mot muligheter i utdanningssystem og arbeidsliv.

Faget kan bidra til å redusere frafall og omvalg i utdanning og gjøre elevene bevisste på verdien av deltakelse i arbeid og livslang læring. Kunnskap om seg selv, utdanningsveier og arbeidsmarked, samt egne erfaringer og refleksjoner er sentrale elementer i faget.

Innhold i faget

Dette valgfaget på GLU 5-10 gir deg kompetanse i å undervise i faget på ungdomsskolen. Du vil lære om:

  • hvordan du kan støtte, utfordre og inspirere elevene i deres læringsarbeid på skolen og når de skal ut på utprøving eller omvisning.
  • karriereteorier, valgprosesser, karrierelæring, identitetsutvikling og selvforståelse.
  • hvordan du kan vurdere elevenes læring i faget og hvordan du kan samarbeide med foreldrene om elevenes læring.
  • hvordan faget kan organiseres på en måte som optimaliserer elevenes læring.
  • hvordan lærere i faget kan samarbeide med rådgiver og andre på skolen og hvordan skolen kan samarbeide med eksterne aktører i gjennomføringen av faget.

Sist, men ikke minst vil du kunne oppleve at mange elever synes dette er det kjekkeste skolefaget å arbeide med.

Organisering av undervisninga

Det vil bli lagt vekt på å kombinere faglig kunnskap og fagdidaktikk slik at studentene kan få utvikle helhetlig kompetanse til bruk i arbeidet med elever og samarbeidspartnere i utdanningsvalg.

I praksis i faget kan du få mulighet til å følge elever på utprøving, avhengig av hvordan faget organiseres på skolen.

Faget går over høstsemesteret og er på 30 studiepoeng. Undervisningen foregår som ett nett- og samlingsbasert studie. 


«Da jeg begynte å undervise i utdanningsvalg i tillegg til andre fag fikk jeg virkelig se nye sider av elevene. Mens man i de fleste fag har mange kompetansemål og karakterer kan ta fokuset, er utdanningsvalg et fag der elevene får tid til refleksjon rundt egen person. De får tenke over seg selv i nåtiden – hvem er jeg? Hva påvirker meg? Hva er mine sterke sider? Hvordan kan jeg utvikle meg? Å kunne lede denne prosessen og støtte elevene mens de utvikler sin karrierekompetanse, det er veldig givende. Man merker at elevene ser en nytteverdi av det selv. I tillegg kan man bruke utdanningsvalg tverrfaglig for å skape mer motivasjon og læringsutbytte».

Joakim Kjensli Lund, rådgiver Gystadmarka ungdomsskole