FD37 Systematiske kunnskapsoppsummeringer for brukere | del 1, Vår 25

Fagdidaktiske moduler | valgfri modul

Denne modulen gir en introduksjon til systematiske kunnskapsoppsummeringer (engelsk: systematic reviews) for alle som ønsker å lære mer om hvordan man kan bruke systematiske kunnskapsoppsummeringer i eget arbeid.

Online (Zoom)

Hopp til

    Påmelding Opnast i ny fane

    Opptakskrav og søknad

    Opptakskrav

    Alle ansatte og ph.d.-kandidater ved HVL kan søke

    Dette er en valgfri modul som inngår i «HSPED802 Fagdidaktisk fordjuping i høgskulepedagogikk».

    Det overordnede kurset består av to deler: En for «users» (brukere) av systematiske oversikter (Del 1), og en for «doers», det vil si de som skal utarbeide en ny systematisk kunnskapsoppsummering (Del 2). For å delta på del 2 må du ha vært gjennom del 1 eller lignende kurs.

    Dette kurset, del 1, er designet for alle vitenskapelige disipliner og profesjoner. Det er en introduksjon til begrepet evidenssynteser eller ulike former for systematiske kunnskapsoppsummeringer for at deltakerne skal forstå konseptet, hvordan en systematisk kunnskapsoppsummering utarbeides, hvordan finne en systematisk kunnskapsoppsummering av relevans for arbeidet ditt og kritisk vurdere den.

    Systematisk oversikt brukes som en vanlig kortform for de mange forskjellige typene systematiske oversikter som for eksempel scoping review, systematiske kunnskapsoppsummeringer over kvalitative studier og mange flere.

    Kurset er åpent for alle på HVL og retter seg mot alle tre fakulteter.

    Sentrale spørsmål i kurset er: Hva er en systematisk kunnskapsoppsummering? Hvorfor er en slik oppsummering viktig for forskjellige praksis, forskning, undervisning og utdanning og politikk utvikling? Hva er prinsippene for å utarbeide en slik oppsummering? Hvordan kan jeg finne en relevant oppsummering? Hvordan kritisk lese oppsummeringen? Hvordan bruke oppsummeringen i min dagligdag?

    Nøkkelbegrep

    • Systematiske kunnskapsoppsummeringer
    • Kunnskapsgrunnlag for praksis, forskning og utdanning

    Organisering av modulen

    Kurset varer i 4 dager: 11.-12. februar og 4.-5. mars 2025, hver dag fra 9.00-15.30.

    Læringsplattform: Canvas

    Sted: Online (Zoom)

    Undervisningsspråk: Engelsk om bare en deltaker ønsker engelsk. Hvis ingen ønsker engelsk, da norsk. Det går fint å spørre på norsk.

    Læringsutbytte

    Læringsutbytte for del 1 (for «users» av systematiske kunnskapsoppsummeringer):

    • Å vite hvorfor systematiske kunnskapsoppsummeringer er viktig for beslutningstaking i yrkesutøvelse, utdanning og forskning
    • Kjenne til prinsipper for hvordan utarbeide en systematisk kunnskapsoppsummering for å kunne lese en kritisk
    • Å vite hvordan man kan finne, vurdere og bruke resultatene fra en systematisk kunnskapsoppsummering
    • Å kunne delta i del 2 for «doers», dvs. for de som utarbeider og publiserer en ny systematisk kunnskapsoppsummering

    Læringsaktiviteter

    Pedagogisk form: Presentasjoner og små refleksjonsøkter individuelt og i små grupper. Ingen behov for å forberede seg, men det vil være nyttig å lese litteraturen og se video-podkastene før, under og/eller etter kurset.

    Overordnet program

    Dag 1, 11. februar 2025:

    • Introduksjon til kurset
    • Hvorfor trenger vi systematiske oversikter i praksis, i undervisning og i forskning
    • Hvordan definerer vi en systematisk gjennomgang

    Dag 2, 12. februar 2025:

    • Hvordan utarbeide en systematisk gjennomgang i prinsippet
      Dag 3, 4 mars 2025
    • Hvordan vurdere hvor stor tillit vi kan ha til resultatene av en systematisk gjennomgang
    • Hvordan finne en systematisk gjennomgang

    Dag 4, 5. mars 2025:

    • Hvordan vite om det er en systematisk gjennomgang eller ikke
    • Hvordan vurdere om den systematiske gjennomgangen er aktuell eller ikke
    • Hvordan vurdere en systematisk gjennomgang kritisk

    Vurdering

    En skriftlig redegjørelse for hva deltakeren selv vil bruke systematiske kunnskapsoppsummeringer innen eget felt til i sitt fremtidige arbeide. Dette kan både være undervisning, forskning, praksis og annet.

    Redegjørelsen må ikke være på mer enn 4800 anslag med mellomrom.

    Redegjørelsen kan være forfattet på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

    Redegjørelsen må være avlevert og godkjent innen 5. april 2025.

    Redegjørelsen vurderes ut fra om deltakeren viser forståelse for hva en systematisk kunnskapsoppsummering er og prinsippene for utarbeidelse av en slik oppsummering. Dessuten hvordan deltakeren vil finne en relevant kunnskapsoppsummering, hvordan deltakeren kritisk vil lese en slik oppsummering og viktigst: hvordan deltakeren vil bruke en slik kunnskapsoppsummering i sitt daglige arbeide.

    Litteratur

    1. Chalmers I, Hedges LV, Cooper H. A brief history of research synthesis. Eval Health Prof. 2002;25(1):12-3

    2. Mike Clarke. 2018. Partially systematic thoughts on the history of systematic reviews. Systematic Reviews 7: 176

    3. Tricco AC, Tetzlaff J, Moher D. The art and science of knowledge synthesis. Journal of Clinical Epidemiology. 2011;64(1):11-20

    4. Lund H, Juhl C, Christensen R. Systematic reviews and research waste. The Lancet. 2016;387(10014):123-4.

    5. Pare G, Tate M, Johnstone D, Kitsiou S. Contextualizing the twin concepts of systematicity and transparency in information systems literature reviews. Eur J Inform Syst. 2016;25(6):493-508.

    6. D Gough, S Oliver, J Thomas, AN INTRODUCTION TO SYSTEMATIC REVIEWS, 2nd Edition, SAGE 2017

    7. Gough D, Thomas J, Oliver S. Clarifying differences between review designs and methods. Systematic reviews. 2012;1:28.