Utviklingsprosjekt i universitetspedagogikk | Vår 26

Vidareutdanning på masternivå

I dette emnet skal du gjennomføre et utviklingsprosjekt knyttet til utvikling av egen undervisning og veiledningspraksis. Prosjektet skal støtte deg i utvikling av din egen undervisningspraksis. I utviklingsprosjektet skal du stille spørsmål ved egen undervisning, som du systematisk undersøker ved å sette fokus på relasjonen mellom utvikling av egen undervisning og studentenes læring.

Bergen, Førde, Haugesund, Stord, Sogndal

Hopp til

    Opptakskrav og søknad

    Opptakskrav

    Emnet er en del av det universitetspedagogiske videreutdanningstilbudet. Du må være ansatt i undervisnings- eller veiledningsstilling i høyere utdanning for å søke opptak. Etter opptak velger du emnet via Studentweb.

    For å søke på studiet, må du gå inn i søknadsweb. Finn «oppdrag» og klikk deg inn. I nedtrekksmenyen finner du studieprogram for universitetspedagogikk. Her velger du det norske studieprogrammet. Når du har fått opptak i studieprogrammet, velger du emne «utviklingsprosjekt i universitetspedagogikk» i studentweb.

    Om å søke opptak til HVL

    NB! Utviklingsprosjekt er kun tilgjengeleig på engelsk våren 2026, men alle er velkommen til å søke. Her finner du omtale av det engelske kurset.

    Om utviklingsprosjektet

    Dette emnet gir deg mulighet til å gjennomføre et forskningsbasert utviklingsprosjekt i egen undervisnings- eller veiledningspraksis. Gjennom arbeidet får du støtte til å undersøke, dokumentere og videreutvikle praksis, med mål om å styrke studenters læring.

    Emnet gir rom for fordypning i egen undervisning gjennom et prosjekt som tar utgangspunkt i studentenes læring og relevante pedagogiske problemstillinger. Prosjektet skal bygge på prinsipper fra Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) og gjennomføres med støtte fra veiledning og faglige fellesskap.

    Modell for gjennomføring av prosjektet er forankret i prinsipper fra Scholarship of teaching and learning in higher education, som innebærer:

    • En forskningsbasert tilnærming: Undervisningspraksis utvikles og forbedres gjennom systematisk innsamling, analyse og bruk av funn fra ulike undervisnings, veilednings- og læringspraksiser.
    • Refleksjon og dokumentasjon: Undervisere reflekterer kritisk over egen praksis, dokumenterer prosessene og deler erfaringene for å bidra til en kollektiv kunnskapsbase.
    • Studentenes læring i sentrum: Prosjektet prioriterer tiltak som styrker studentenes engasjement, læringsutbytte og deltakelse i undervisningen.
    • Samarbeid og deling: Det legges til rette for samarbeid mellom undervisere og fagmiljøer, både innen og på tvers av disipliner, for å fremme innovasjon og deling av beste praksis.
    • Åpenhet og deltakelse: Resultatene fra prosjektet skal være åpne og tilgjengelige, med mål om å fremme en kultur for kontinuerlig utvikling og læring i høyere utdanning.

    Eksempler på prosjekter:

    • Utprøving av nye vurderingsformer
    • Utvikling av studentaktive læringsaktiviteter
    • Forbedring av veiledningspraksis
    • Integrering av teknologi i undervisning

    Læringsaktiviteter

    • Workshop og introduksjon til SoTL og prosjektarbeid
    • Kollegaveiledning i grupper
    • Individuell veiledning
    • Skrive utkast til prosjektrapport 
    • Gi tilbakemelding til kollega sin prosjektrapport
    • Mellomsamling for fremdriftsdeling og faglig diskusjon
    • Sluttseminar med presentasjon av prosjekt

    Fysiske samlinger

    • 21. januar (9-14)
    • 04. februar (9-12)
    • 04. juni (9-14)

    Vurderingsform

    • Form: Skriftlig prosjektoppgave
    • Omfang: Individuelt eller gruppebasert arbeid, maksimalt 5000 ord
    • Karakterskala: Bestått / Ikke bestått

    Krav til innlevering

    Prosjektoppgaven skal inneholde:

    • Formål og målsettinger for prosjektet
    • Beskrivelse av anvendte metoder og prinsipper fra Scholarship of Teaching and Learning
    • Status for gjennomføring, inkludert hvilke aktiviteter som er utført og eventuelle utfordringer
    • Foreløpige funn og refleksjoner knyttet til læringsutbytte og prosess

    Vurderingskriterier

    • Refleksjon over og anvendelse av SoTL-prinsipper
    • Tydelige mål og gjennomarbeidet beskrivelse av prosjektets status
    • Kvalitet på analysen av funn og diskusjon av implikasjoner for pedagogisk praksis
    • Struktur, språk og faglig presisjon i rapporten

    Se også emneplanen til UPED852 Fagdidaktisk fordjuping i universitetspedagogikk.