Arbeidsfolk som jobber med byggeprosjekt

Yrkesretting av programfag og fellesfag

Etter- og vidareutdanning

Ønsker du å gjøre yrkesfaglig opplæring i videregående skole mer relevant for elevene? I denne vidareutdanningen lærer du blant annet om planlegging og gjennomføring av yrkesrettet opplæring og hvordan yrkesfag- og fellesfaglærere kan etablere gode samarbeidsarenaer.

Nettstudium

Hopp til

Søk studieplass

Opptakskrav og søknad

Opptakskrav

Fullført lærerutdanning. Søkere må være ansatt i og ha undervisningspraksis i videregående opplæring, yrkesfaglig utdanningsprogram.

Emneplan

Om å søke opptak til HVL

Hvorfor velge denne utdanningen?

I dette studiet får du et yrkesblikk på læreplanene i Fagfornyelse, planlegging og gjennomføring av yrkesrettet opplæring, elevmedvirkning, motivasjon og samhandling mellom lærere på tvers av skolefag.

Gjennom studiet får du:

• analysere og reflektere kritisk over egen yrkesrettingspraksis
    • prøve ut yrkesretting for å involvere og motivere elever på yrkesfaglige Vg1 og Vg2
    • legge til rette for elevmedvirkning og interessedifferensiert opplæring
    • vere nytenkende og innovativ i læringsarbeidet for å styrke elevenes motivasjon
    • samhandle med kollegaer på tvers av fag
    • planlegge, grunngi, gjennomføre og kritisk reflektere rundt utprøving av egen yrkesrettet undervisning
    • prøve ut yrkesretting som utgangspunkt for dybdelæring og kopling til tverrfaglege tema

Hvordan er studiet lagt opp?

Studiet er nettbasert med tre digitale samlinger.

Studiet tar utgangspunkt i dine erfaringer og din undervisningspraksis som lærer i yrkesfag på videregåande skole. To av arbeidskravene blir knytet til din undervisningshverdag. Det er en fordel om både programfaglærer og fellesfaglærer fra samme skole deltar i studiet.

Vi har korte forelesninger, mye gruppearbeid, erfaringsutveksling og diskusjonar med utgangspunkt i erfaringer fra utprøvinger i egen klasse. Vi vektlegger utprøving og bruk av ulike digitale verktøy og varierte dokumentasjonsformer som du kan få nytte av i din egenn undervisning. Høgskulen på Vestlandet bruker Canvas som læringsplattform i studiet og undervisningen gjennomføres på Zoom.

Samlinger våren 2023

1. og 10. januar (uke 2), 13. og 14. februar (uke 7), 20. og 21. mars (uke 12)

Digital eksamenskonferanse 17. april (uke 17)

En del av Yrkesfaglærarløftet

Vidareutdanningen er et nasjonalt tilbud innen Utdanningsdirektoratet (Udir) si satsing «Yrkesfaglærerløftet». Før du kan søke på studiet, må du avklare med rektoren din om du kan delta.  Du søker vikar- eller stipendordning gjennom Udir.