Verden rundt med Statsraad Lehmkuhl

I dag seiler Statsraad Lehmkuhl ut fra Arendal og starter jordomseilingen «One Ocean Expedition». I tjue måneder vil det berømte seilskipet seile 55 000 nautiske mil og besøke 36 havner over hele verden. Høgskulen på Vestlandet er en av flere partnere til seilasen.

Målet med turen er å skape oppmerksomhet og dele kunnskap om havets avgjørende rolle for en bærekraftig utvikling i et globalt perspektiv. Ansatte og studenter fra flere av våre fakulteter deltar underveis på jordomseilingen.

- Vi skal utvikle og dele kunnskap om havet og utdanne fremtidens ledere. HVL gjør sammen med en rekke partnere denne ekspedisjonen mulig. Jeg er veldig stolt over det vi sammen har fått til. Nå ønsker vi Statsråd Lehmkuhl lykke til på de syv hav, sier prorektor for forskning ved HVL, Gro Anita Fonnes Flaten.

Fonnes Flaten har vært HVL sin representant i hovedkomiteen til «One Ocean Expedition» hvor til sammen 13 ulike departement, utdannings- og forskningsinstitusjoner deltar.

Utvekslingsstudenter med fra Arendal til La Coruña

Allerede på første etappe fra Arendal til den spanske kystbyen La Coruña deltar to studenter fra HVL. Anne Line Vrangsund, som studerer fornybar energi på campus Sogndal, og dataingeniøren Matias Vedeler Cerda, fra Campus Bergen, bruker turen som en del av reisen til universitet i Europa hvor de skal være på utveksling i høst. Begge to har store forventninger til turen.

- Det er både en miljøvennlig reise og det vil gi deg erfaring med å være en del av et større team. Jeg ser frem til å lære mer om havet og ligge i hengekøye og å se på stjernene om natten, sier Vedeler Cerda når vi snakker med han like før avreise.

- Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan forskningen ombord vil foregå. Jeg gleder meg også veldig til å få oppleve livet om bord i en seilskute, sier Vrangsund.

Bærekraftig lederkurs sammen med Bergen Næringsråd.

Signering_fonnes_flaten.jpgSignering: Næringspolitisk sjef Atle Kvamme i Bergen Næringsråd (t.v), prorektor for forskning ved HVL, Gro Anita Fonnes Flaten og direktør Haakon Vatle i Stiftelsen Seilskipet Statsraad Lehmkuhl signerer samarbeidsavtale.

På den verdensomfattende seilasen, som varer i nesten to år, er HVL med på fem etapper. I november i år vil professor Marianne Presthus Heggen og studenter fra Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett (FLKI) være på etappen mellom Curaçao på Jamaica til Havanna, Cuba med vekt på forskningsprogrammet «Bærekraft, medvirkning og mangfold». I januar 2022 mønstrer to FIN-studenter på en 7 uker lang seilas fra New York til Rio de Janeiro. Studentene er tilknyttet masterstudiet i programutvikling, og skal arbeide med spesifikke software-program og dataanalyse knyttet til prøvetaking ledet av Havforskningsinstituttet.

I september 2022 har HVL chartret en etappe mellom Yokohama til Shanghai for å gjennomføre et kurs i bærekraftig ledelse. I sommer signerte Høgskulen på Vestlandet og Bergen Næringsråd samarbeidsavtale med direktør Haakon Vatle i Stiftelsen Seilskipet Statsraad Lehmkuhl. Gjennom forelesninger, praktiske øvelser og refleksjon vil deltakerne lære hovedprinsippene for bærekraftig ledelse, og utvikle sin kompetanse i å anvende disse i en praktisk setting på skipet.

- Dette har vi planlagt i godt samspill med Bergen Næringsråd og nå ser vi frem til å gå ut i markedet med det unike tilbudet, sier Flaten.

Kurset utvikles av Institutt for maritime studium med Instituttleder Johanne Marie Trovåg som prosjektansvarlig og høgskolelektor Guro Persdotter Fjeld som prosjektleder for kurset.

Kunstutstilling i Shanghai

Når seilskuten ligger til havn legges det opp til konferanser, seminarer og andre arrangementer. I Shanghai i slutten av september blir HVL representert med forskningsprosjektet «Havportrett», som er et barnehagebasert kunst- og forskningsprosjekt for fireåringer ledet av professor Elin Eriksen Ødegaard (FLKI).  Prosjektet er utviklet i samarbeid med Kunstpilotene og vil gi et kunstnerisk og pedagogisk blikk på havet gjennom en vandreutstilling om bord på skuta.

I januar 2023 ankommer seilasen Sør-Afrika, og da kommer professor Erlend Eidsvik (FLKI) om bord som leder for et samarbeidsprosjekt mellom grunnskoler i Bergen og grunnskoler i den sørafrikanske byen Durban. Her planlegges det både utstilling og fremføring av musikk- og danseoppsetningen «Plastics and the ocean» - en forestilling av og med barn om plastforurensning.

Ekspedisjonen avsluttes med One Ocean Week i Bergen i april 2023, en internasjonal uke i regi av Bergen kommune med kurs, konferanser og workshops knyttet til havforskning.

Les mer og følg HVL sitt engasjement i One Ocean Expediton