2. nasjonale konferanse for utdanningshistorie

28.-30. januar 2026

Vi ønsker velkommen til den andre nasjonale konferansen for utdanningshistorie i Norge. Denne gangen vil fagmiljøet rundt BARNkunne – Senter for Barnehageforskning ved Høgskolen på Vestlandet være vertskap for konferansen, som vil finne sted på campus Kronstad, Bergen, 28.-30. januar 2026.

Påmelding til konferansen her


Tema for årets konferanse:

Danningens muligheter: historiografiske tilnærminger til framtidige generasjoner  

Vi definerer utdanningshistorie bredt, og inviterer forskere fra ulike disipliner som beskjeftiger seg med utdanningsrelaterte temaer. Det kan handle om pedagogiske, profesjonsrelaterte, organisatoriske, økonomiske og politiske spørsmål, koblet til alle trinn i utdanningsløpet, og mer eller mindre formell (ut)danning.

Hele utdanningsløpet så vel som kultur- og fritidslivet, har danning som mål. Barnehagen, skole og museer, blant andre institusjoner, skal legge til rette for at barn, unge og voksne skal forholde seg prøvende og utforskende til omverdenen og bli ansvarlige deltagere i inkluderende fellesskap og bærekraftige samfunn. En ny politisk verdensorden skaper usikkerhet, men også nye muligheter til å revitalisere danningsbegrepet. Hvordan kan vi tenke danning gjennom tid(er) og omvendt? Kan historiske perspektiver på hva danning kan bety hjelpe oss i å møte de utfordringer vi står overfor i dag på en god og fruktbar måte, og gi oss nye utgangspunkt for å møte en best mulig framtid? Historiske perspektiver på danning kan utfordre den tradisjonelle forståelsen av forholdet mellom generasjonene så vel som moderne begreper om lineær temporalitet. Hvordan har historien forholdt seg til barnet som sårbart, kompetent, kreativt, sosialt, ulydig, farlig individ? Hvordan har historien nærmet seg barndommen som noe med egenverdi, et felles prosjekt eller en forberedelse til voksenlivet? Hvordan har dette blitt uttrykt og bestridt i kunst, kultur, filosofi, politikk og tanker om hva barnehage, skole og utdanning sett i et bredt perspektiv, som også involverer voksne og voksenlivet, skal være? Hvordan har disse uttrykkene reflektert rundt og muliggjort en dypere forståelse av hva det vil si å være barn og hva som er barnets ideer, kompetente handlinger, svakheter, rettigheter, ansvar og bidrag til samfunnet? Hvordan henger dette sammen med forståelsen av voksenlivet?

Deltakeravgift og vilkår

Deltakeravgift

Ordinær deltaker kr 2.500,-
Avgiften inkluderer inkluderer kaffe/te, pausemat og lunsj begge dager

Student deltaker kr 600 ,-
Avgiften inkluderer inkluderer kaffe/te, pausemat og lunsj begge dager

Middag 

Middag kr 600,-
Valgfri deltakelse.
Det serveres tapas, inkludert en enhet, dessert og kaffe/te

Konferansemiddag avholdes i kantinen på Høgskulen på Vestlandet kort tid etter programslutt dag 2 - 29. januar 2026.

Vilkår og betingelser

Påmeldingsfrist 19. januar 2026

  • Ingen refusjon av deltakeravgift og/eller middagsavgift ved avmelding etter 12. januar 2026.
  • Stedfortreder kan sendes
  • Ved avmelding før 12. januar 2026  refunderes deltakeravgift og/eller middagsavgift minus kr 312,5 i administrasjonsgebyr

Overnatting

Vi har holdt av rom på hotellet Moxy Bergen som ligg på Danmarksplass/Solheimsgaten, i gåavstand til Høgskulen på Vestlandet. 

Som deltakar booker og betaler du selv for hotellet.

Ved å booke via lenken under, vil du få ein avtalepris på dette hotellet. 
Prisen på rom er kr. 1350 per natt, og inkluderer frokost.

For å få hotellrom til avtalepris må du booke innan 5. januar. 

Book hotellrom her

 

Ekskursjon

Bli med på en spennende ekskursjon i Bergen sentrum ledet av historikeren Morten Hammerborg. I 2020 ga han ut boken Bergenseren - en historisk analyse, og på denne omvisningen vil deltakerne bli introdusert for rike fortellinger og innsikter om hva som former Bergen, bergensere og den unike bergenske kulturen.

Turen varer i omtrent 2 timer og starter ved Skansen brannstasjon. Underveis vil vi utforske flere interessante stopp før vi avslutter ved Naturhistorisk museum på Nygårdshøyden. 

 

Konferansemiddag

Middag 

Middag kr 600,-
Valgfri deltakelse.
Det serveres tapas, inkludert en enhet, dessert og kaffe/te

Konferansemiddag avholdes i kantinen på Høgskulen på Vestlandet kort tid etter programslutt dag 2 - 29. januar 2026.

Invitasjon til bidrag

7. november 2025, 15.00: frist for å sende inn bidrag. Sammendrag skal være maks 250 ord. 

1. desember 2025: frist for tilbakemelding

Bidrag kan være på et skandinavisk språk eller engelsk (vurder evt. en blanding av et skandinavisk språk og engelsk for PowerPoint-lysbilder) 

Bidragene sendes til: utdanningshistorie@hvl.no

Invitasjon til å holde keynote

Har du lyst til å holde keynote ved denne konferansen? Vi inviterer til å sende inn sammendrag til ett av tre keynoteforedrag, knyttet til ett av følgende temaer. Keynotes skal holdes på et skandinavisk språk eller engelsk (vurder evt. en blanding av et skandinavisk språk og engelsk for PowerPoint-lysbilder), og avgrenses til et innlegg på 45 minutter. Temaene vi ønsker belyst, er:

Utdanningshistoriens historiografi som utgangspunkt for perspektiver på nåtid og framtid.
Historiografi om utdanning i bevegelse. Nye perspektiver – framtidige retninger
En åpen keynote skal belyse tidlig barndom (i det minste som en linse).
Forslag til keynoteforedrag skal avgrenses til 1000 ord, og skal inneholde forslag til tematikk, teoretiske perspektiver og en redegjørelse for hvorfor tematikken i det du foreslår er viktig.

7. november, kl.15.00: frist for å sende inn sammendrag til keynoteforedrag 

Forslag sendes til: utdanningshistorie@hvl.no

 

Kontakt oss

bilde av Merethe Roos

Merethe Roos

Professor II, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag

bilde av Geert Thyssen

Geert Thyssen

Førsteamanuensis, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag, FLKI

bilde av Olga Shangina

Olga Shangina

Seniorrådgiver, Forskning, FLKI

bilde av Linn Jeanette Fylkesnes

Linn Jeanette Fylkesnes

Arrangementskoordinator, Avdeling for samfunnskontakt - arbeidsliv og livslang læring

Om BARNkunne - senter for barnehageforskning