Aktuelt frå TASTE

På denne nettsida kan du lese meir om seminar, workshop, konferansar og podcastar som forskingsprosjektet TASTE er med i.

Workshop TASTE-gruppen i København 5.-6. juni 2025

Forskerne fra TASTE-gruppen i Norge og Danmark møttes til en workshop i København der forskningsresultater, utvikling av smaksdidaktikk og utprøving av smaksdidaktikken høsten 2025 ble diskutert.

På workshopen la deltakerne frem smaksdidaktikken som har blitt utviklet i løpet av våren 2025. Skole-Danmark har bl.a. utviklet pedagogiske spisebrikker og kort med ulike smaksdimensjoner som skal brukes i mat- og helseundervisningen i Danmark (madkundskap).

Skole-Norge har utviklet flere undervisningsopplegg rundt smak og smaksdimensjoner, med fire hovedtema: Smaken går viral, Kultur og matmessig mangfold, Smak på fremtiden, og Smakshjulet.

Barnehagene i TASTE-prosjektet har selv utviklet pedagogiske aktiviteter rundt mat og måltid under veiledning fra TASTE-forskerne. Barnehagene har skrevet didaktiske planer for alle aktivitetene.

Vitenskapelig artikkel 

TASTE-prosjektets første vitenskapelig artikkel er nå publisert i tidsskriftet Paideia. Tittelen på artikkelen er: Praksisfagdidaktik i madkundskab: læreres arbejde med håndværk, sanselighed og madlavningsglæde i spendet mellem nytte og dannelse. Forfatterne er Ida Danneskold-Samsøe og Karen Wistoft.

Presentasjon på konferanse 18.-19. mars 2025

Ida Danneskiold-Samsøe fra DPU - Danmarks institutt for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet bidro på Big Bang konferansen med presentasjonen Smagsdidaktik i madkundskab i spændet mellem nytte og dannelse.

Informasjon om presentasjonen: Den smagfulde samtale - rundt om smagens didaktik. Vi smager på verden, sætter ord på det, vi sanser, undersøger smagens kemi og udfolder naturfaglige og tværfaglige nuancer i syv smagsdimensioner. Få indblik i, hvordan du kan skabe engagement og personlig smagsmyndighed hos dine elever gennem et fokus på sprogbrugssituationer omkring mad og smag. Vi dækker bord til den smagfulde samtale, som krydres og tilsmages med konkrete aktiviteter, der kan æltes ind i forskellige didaktiske design. De syv smagsdimensioner foldes ud gennem flere faglige og tværfaglige perspektiver og sættes ind i fagfornyelsens fokusområder. Vi tager afsæt i aktuel forskning i praksis, der peger på vigtigheden af, at du, som lærer, og dine elever aktivt deltager i og sætter ord på jeres personlige oplevelse og refleksion. Vi ser også på lærerens feedback/feedforward og de spørgsmål, der kan stilles undervejs i processen. Få øje på din faglighed i det sødeste og det sprødeste – og i flødebollen.

Podcat om TASTE-prosjektet

Ida Danneskiold-Samsøe fra DPU - Danmarks institutt for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet deltar i en podcast der hun forteller om observasjonene fra den danske delen av prosjektet. Episoden handler om de hverdagssamtaler der kan opstå i undervisningen, og hvordan pausene er med til at gi plass til at elevene kobler undervisningen til deres egen hverdag og hvordan de små mellomrommene kan sette et fagspråk i aktivitet.

Lenke til podcasten: https://share.transistor.fm/s/58138ddd

Posterpresentasjoner på Mat- og helsekonferansen 14. november-24

Sted: Universitet i Stavanger

Amalie Thoresen presenterte posteren Taste - en studie av smakskommunikasjon i mat- og helseundervisning

Eli Kristin Aadland presenterte posteren Elever sine begrunnelser ved valg av matrett. Lenke til posteren: Poster-til-mat-og-helsekonferansen-2024.pdf

Det er behov for å utdype vår kunnskap om hvordan elevene forstår og tenker rundt smak i mat- og helsefaget. Vi har spurt elever om hva de synes er viktigst å tenke på når de selv skal velge en matrett, og hva de tror er viktigst for lærer når de skal velge. Resultatet viste at elevene mener at smak er aller viktigst når de skal velge en matrett. Mens for lærerne tror elevene  at pris, klima, sunt, øving av matlagingsteknikk er viktigst. 

Susanne Moen Ouff presenterte posteren Elevmedverknad i mat og helsefaget i eit demokratisk perspektiv. Lenke til posteren: Poster_medvirkning_i mat- og helsefaget

Dei vanlegaste formene for medverknad, slik elevane sjølve opplever det i undersøkelsen, skårer noko lågt på grad av involvering og innflytelse. Med utgangspunkt i at både skulen og faget skal fungere som arenaer for demokratisk praksis, og at faget skal legge til rette for elevmedvirknad, er det grunn til å diskutere dagens praksis og korleis ein eventuelt kan endre denne praksisen, om målet er å styrke elevmedvirknaden i faget. 

Amalie Thoresen                                         Eli Kristin Aadland (t.v) og Susanne Moen Ouff

Posterpresentasjon på IFHE-konferansen 23.-28. juni-24

Eli Kristin Aadland presenterte en poster med tittelen Primary students' experiences with outdoor education in the local environment på IFHE-konferansen i Irland i juni 2024. IFHE står for International Federation for Home Economics.

Sammendrag av posteren:

  • Sammen med en klasse 7. trinns elever gjennomførte vi en undervisningsøkt ute, der elevene kokte strandsnegl og stekte tare.
  • Etter økten svarte 53 av 74 elevene på et spørreskjema. De fleste elevene ga positiv tilbakemeldinger.
  • Svarene til elevene kan deles i tre kategorier som de erfarte etter økten: miljøbevissthet og respekt for mat, økonomisk besparelse og helsebevissthet ved å sanke fra naturen.

Workshop 3.-5. juni 2024

3-5. juni hadde TASTE-gruppen en workshop der vi presenterte foreløpige funn og diskuterte analyser av datamaterialet. Vi har samlet inn datamateriale fra mat- og helsefraget i fire barneskoler og tre ungdomsskoler i Norge, 6 barne- eller ungdomsskoler i Danmark, og fra lunsjmålidet i tre barnehager i Norge. Vi fortsetter med datainnsamling til høsten.  

Her er deltakerne fra Norge (noen er i streik, og kunne ikke delta på workshopen), fra venstre: Chloë Carpi, Amalie Thorsen, Merete Hagen Helland, Hege Wergedahl og Eli Kristin Aadland.

One Ocean arrangement 15. april 2024

Vi ble invitert med til One Ocean arrangementet BARNkunne arrangerte på One Ocean week. Tittelen på arrangementet var "Bor det monstre i havet?", og temaene var sanser og havet. Barnehager i nærmiljøet ble invitert til å deta på arrangementet, og det var over 100 barn til stede. Det var laget til stasjoner med ulike sanseaktiviteter, som å se/ta på og utforske fisker, høre havets lyder, oppdage overraskelser, samt å smake og lukte på mat fra havet (fiskepinner av lyr og laks, og asiatisk fiskesuppe med torsk). Vi delte også ut brosjyrer om TASTE-prosjektet til barnehageansatte. Eli Kristin Aadland (t.v.) og Hege Wergedahl

Smaksseminar med barnehage

Onsdag 7. februar fikk vi besøk av ansatte ved en barnehage. De ansatte fikk høre faglige innlegg om kosthold i barnehagen og barns matmot. Det ble også tid til praktisk matlaging, der de laget ulike forslag til "smakstallerken", dvs. små porsjoner av ulik type mat som barna kan smake på, kjenne på og lukte på. Dette kan være et ledd i utvikling av barns matmot, å tørre å smake på ukjent mat. 

Mat- og helsekonferansen 2023

26. oktober ble Mat - og helsekonferansen arrangert ved USN. Temaet for årets konferanse var: Tverrfaglighet, identitet og kultur. To av masterstudentene tilknyttet TASTE deltok med posterpresentasjon av sitt masterprosjekt. Liv Signe Bleie Ulvestadbakken, som er deltids masterstudent på Master i didaktiske praksiser, deltok med poster tittel   Kommunikasjon om smak i den praktiske og estetiske utforminga av undervisningskjøkenet  og Nora Susort, som er masterstudent i grunnskolelærerutdanningen med mat og helse deltok med poster tittel  Læreres erfaringer med mat- og helseundervisning utenfor klasserommet

Liv Signe Bleie Ulvestadbakken foran egen poster.

 

Poster med tittelen: Læreres erfaringer med mat- og helseundervisning utenfor klasserommet

Kick-off for TASTE 20. september 2023

Klikk for å se programmet til kick-off for TASTE onsdag 20. september 2023

Oppstarten av TASTE-prosjektet ble markert med en Kick-off dag med åpning av dekan Asle Holthe ved Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett ved HVL. Deretter fulgte flere faglige innlegg, der prosjektleder Eli Kristin Aadland informerte kort om prosjektet, og prosjektdeltaker Karen Wistoft presenterte smaksdidaktikken som er et gjennomgående tema i TASTE-prosjektet. 

Karen Wistoft

Deretter fulgte innlegg fra inviterte forskere, der både Kirsten Linnea Kruse fra Universitetet i Sørøst-Norge og Marthe Lønnum fra NTNU presenterte forskningsprosjekter som omfattet kritisk tenkning, et begrep som står sentralt i TASTE-prosjektet.

Kirsten Linnea Kruse.jpgMarte Lønnum-redigert.jpg

Kirsten Linnea Kruse                                              Marthe Lønnum

Videre presenterte Valérie Lengard Amli fra Nofima ny forskning på smak og matvalg hos barn, og Lars H. Aardal fra ViteMeir presenterte prosjektet SmaksLab.

Valerie Lengard Amli                                             Lars H. Aardal

Elever fra Gimle oppvekststun serverte deltakerne på kick-off seminaret smaksprøver av supper. Norske råvarer og farger på suppene var sentralt. Vi fikk prøve blomkålsuppe, rødbetesuppe, gulrot- og ingefærsuppe og brokkolisuppe.

Dagen etter kick-off seminaret ble brukt til en workshop, der prosjektdeltakerne var samlet og diskuterte prosjektet, der vi også trakk inn ny kunnskap fra kick-off seminaret.