NORBARN ph.d.-medlemmer tatt opp i 2023

 

Gruppebilde fra ph.d.-dag i 2023

Adrian Kristinsønn Jacobsen

Adrian Kristinsønn Jacobsen er ph.d.-kandidat ved Universitetet i Stavanger (UiS).

Tittelen på hans ph.d.-prosjekt er: "Early Childhood Science Education for Toddlers Through Outdoor Play and Learning".

Presentasjon av prosjektet

Norway's early childhood science education (ES) starts in preschool, emphasizing outdoor experiences and learning for both toddlers and older children. However, research on ES for toddlers is limited. This thesis aims to improve understanding of toddler science education (TSE) through outdoor play and learning by exploring teachers' perceptions, how it's practiced

Eilen Sunniva Bergvik

Eilen Sunniva Bergvik er ph.d.-kandidat ved OsloMet.

Tittel på hennes ph.d.-prosjekt er: "Kultur for barn – en utforskning av ulike former for medvirkning og deltakelse i barnehagens samlingsstund"

Presentasjon av prosjektet

Prosjektets mål er å bidra til mer kunnskap om hvordan barnehagelærere kan arbeide med immateriell kulturarv i samlingsstunden på måter som inkluderer barns medvirkning og deltakelse. Det overordnede forskningsspørsmålet er: Hvordan kan barnehagelærere formidle immateriell kulturarv og skape kultur for barn på måter som inkluderer barns deltakelse og medvirkning? Jeg er inspirert av teori og forskning på scenekunst for de yngste, hvor det de siste 25 årene har blitt forsket spesielt på interaktivitet og barns deltakelse i scenekunsthendelsen. Sammen med to barnehagelærere vil jeg utforske ulike former for medvirkning og deltakelse i samlingsstunder i barnehagen. Vitenskapsteoretisk kan prosjektet plasseres innen et performativt paradigme, og jeg som forsker vi selv delta i prosjektet ved å skape og prøve ut samlingsstunder i likhet med de to barnehagelærerne jeg vil samarbeide med. Stipendiatet er tilknyttet forskningsprosjektet Levende Kulturarv/Vibrant Connections finansiert av Norges forskningsråd.

Guro Lovise Bjørnevik

Guro Lovise Bjørnevik er ph.d.-kandidat ved Høgskolen på Innlandet (INN).

Tittel på hennes ph.d.-prosjekt er: "Barnehage-hjem-samarbeid med minoritetsforeldre. En kvalitativ undersøkelse av hvordan minoritetsforeldre erfarer møtet med fagområdet etikk, religion og filosofi i barnehagen".

Presentasjon av prosjektet

Studien setter søkelys på minoritetsforeldre og deres opplevelser av møtet mellom barnehage og hjem når det gjelder fagområdet etikk, religion og filosofi (ERF). Studien er motivert av rapporter som indikerer at ERF er det minst prioriterte fagområdet av barnehagepersonell, til tross for dets betydning for å ta opp grunnleggende aspekter av barns liv i barnehagen. En av de viktigste oppgavene til dette fagområdet er å skape en felles plattform for dialog og samarbeid mellom barnehagen og foreldre med ulike kulturelle og religiøse bakgrunner. Dette kan bidra til å styrke samarbeidet og forståelsen mellom ulike grupper. Formålet med studien er å utforske hvilke utfordringer foreldre møter, hvordan de opplever samarbeidet med barnehagen og hvordan de vurderer barnehagens tilnærming til dette fagområdet.

Kjartan Belseth

Kjartan Belseth er ph.d.-kandidat ved Høgskolen Dronning Mauds Minne.

Tittelen på hans ph.d.-prosjekt er "Likestilte pedagogiske ledere – økt kvalitet i barnehagen?"

Presentasjon av prosjektet

I denne prosjektskissen vil jeg beskrive hvordan jeg i mitt doktorgradsarbeid ønsker å undersøke på hvilke måter økt pedagogtetthet i form av likestilte pedagogiske ledere på samme avdeling kan føre til økt kvalitet i barnehagen. Jeg ønsker i mitt doktorgradsarbeid å benytte distribuert ledelse som teoretisk og analytisk rammeverk. Jeg planlegger å benytte meg av metodetriangulering, da fortrinnsvis feltarbeid med deltakende observasjon og intervjuer av barnehageansatte og styrere/daglige ledere i barnehagen. Jeg planlegger å gjennomføre en artikkelbasert avhandling. I tillegg er det ønskelig å presentere min forskning på både nasjonale og internasjonale konferanser, samt et utenlandsopphold som visiting scholar.

Kristin Rostad Gangstad

Kristin Rostad Gangstad er ph.d.-kandidat ved Høgskolen i Innlandet (HINN).

Tittelen på hennes ph.d.-prosjektet er "Medvirkning for alle? En kvalitativ studie om barns medvirkning i den flerkulturelle barnehagen"

Presentasjon av prosjektet

Temaet i dette doktorgradsprosjektet er barns medvirkning i den flerkulturelle barnehagen. Formålet er å undersøke hvordan barns medvirkning oppstår og hvilke erfaringer og synpunkter barna selv har rundt dette temaet, altså egen mulighet til medvirkning i barnehagehverdagen.

Studien har en kvalitativ tilnærming, og datamaterialet samles inn gjennom feltarbeid i to ulike barnehager. Metoder som vil bli benyttet er deltakende observasjon, feltnotater og ulike former for intervju med barn. Siden jeg ønsker å nærme meg barns perspektiver, så vil etiske og metodiske refleksjoner være en sentral del av arbeidet med avhandlingen.

Liv Alice Pope

Liv Alice Pope er ph.d.-kandidat ved Høgskolen på Innlandet (INN).

Tittelen på hennes ph.d.-prosjektet er "Barns tilhørighet i antropocen"

Presentasjon av prosjektet

Prosjektet handler om barns tilhørighet i tidlig barndom. 'Tidlig barndom' settes i prosjektet inn i rammen av tidsalderen og konseptet 'antropocen'. Det gir en mulighet til å utforske om barns tilhørighetsprosesser kan og/eller bør utforskes gjennom flere teoretiske perspektiver og gjennom flere metodologiske innganger.

I prosjektet skal det gjennomføres to feltarbeid i barnehager - hvor forskningsmetodologien skal få vokse fram i møtene mellom omgivelser, hendelser, barn og forsker. Prosjektets forskningsfokus skal sannsynligvis avgrenses mot betydningen av sted, land og omgivelser.

Liv Anne Danbolt

Liv Anne Danbolt  er ph.d.-kandidat ved Høgskolen i Innlandet (INN).

Tittelen på prosjektet er "Musikkpraksiser i overgangen fra barnehage til skole".

Presentasjon av prosjektet

Dette prosjektet sikter mot å undersøke hvordan musikkpraksiser kan bidra til å skape kontinuitet i barns overgang fra barnehage til skole, og hvordan musikk kan fungere som en form for overgangsobjekt som fører til gjenkjennelse for barn. Med utgangspunkt i et pedagogisk perspektiv ønsker jeg å utforske dette også i lys av det kulturorienterte barneperspektivet, og undersøke hvordan begrepene musikk og barn konstrueres og forhandles. Jeg vil ta utgangpunkt i tidligere forskning som er gjort på feltet overgangen mellom barnehage og skole og løfte det inn i musikkutdanningsfeltet. Studien kan bidra både teoretisk, metodisk og empirisk, og medvirke til å frembringe ny kunnskap som kan ha en relevant betydning for pedagoger som jobber med barn i overgangen mellom barnehage og skole.

Maria Grindheim

Maria Grindheim er ph.d.-kandidat ved Høgskolen på Vestlandet (HVL).

Tittelen på hennes prosjekt er "Conceptualisation of the move-play-explore nexus"

Presentasjon av prosjektet

The present project is a part of a multi-methodological and interdisciplinary research project; Move-play-explore in Early Childhood Education (MoveEarly) at Western Norway University of Applied Sciences and aims to cultivate new knowledge to better facilitate an enriched early childhood education and care (ECEC) pedagogy that is sensitive to children’s movement, play and exploration throughout the day (Ødegaard, 2021, Sanderud, 2020). MoveEarly will achieve this by offering a counterbalance to ongoing schoolification of ECEC (Bingham & Whitebread, 2018). My PhD is connected to the first step in providing this counterbalance which is to study the nexus of movement-play-exploration in ECEC academic literature and the practical field of ECEC through the research question: How can theoretical and practical approaches to movement, play and exploration inform new responsive pedagogies in ECEC? This will inform pedagogical designs and development of a responsive ECEC pedagogy, with movement, play and exploration as core elements.

Maria Kristianne Myrann

Maria Kristianne Myrann er ph.d.-kandidat ved Universitetet i Agder (UiA).

Tittel på hennes prosjekt er "Foreldresamarbeid i overgangen barnehage-skole"

Presentasjon av prosjektet

Prosjektet tar for seg samarbeid mellom foresatte og profesjonsutøvere i overgangen barnehage-skole, med hovedvekt på foreldresamtaler i forbindelse med overgangen. Første del av prosjektet innebærer arbeid med en litteraturoversikt over forskning på foreldresamarbeid i overgangen barnehage-skole innenfor en nordisk kontekst. Andre del innebærer en empirisk studie som undersøker innhold og kommunikasjon i foreldresamtaler i forbindelse med overgangen. Dette er en etnografisk casestudie som følger en barnehagelærers samtaler med ni foreldre våren 2023, hvorpå samme foreldre følges i sine samtaler med barnets kontaktlærer i skolen etter skolestart samme år. Samtalene både vår og høst etterfølges av individuelle intervjuer av foreldre og profesjonsutøvere.

Monika Kamola

Monika Kamola er ph.d.-kandidat ved Universitetet i Stavanger (UiS).

Tittel på ph.d.-prosjektet hennes er "Early childhood teachers’ role in supporting children’s mathematical learning and critical thinking in play with coding toys."

Presentasjon av prosjektet

This research focuses on teachers’ role in interactions with groups of children (age 3-5 years) during play with coding toys. I investigate how the teachers support preschoolers’ mathematical learning and critical thinking in digital play. The study is part of the project DiCoTe (Increasing professional Digital Competence in ECTE with focus on enriching and supporting children’s play with coding toys). The project has as main goal to increase Norwegian preschool teacher students’ and preschool education teachers’ professional digital competence by developing resources for the preschool teacher education and implementing these resources in all institutions that provide such education in Norway. The purpose of this PhD study is to increase the knowledge about preschool teachers ‘experiences from pedagogical use of digital toys.

Nina Ludvigsen

Nina Ludvigsen er ph.d.-kandidat ved Høgskolen på Vestlandet (HVL).

Tittel på hennes ph.d.-prosjekt er "Barnehage og skule i tverrprofesjonelle samarbeid"

Presentasjon av prosjektet

Barnehage og skule i tverrprofesjonelle samarbeid.

Radel James Gacumo

Radel James Gacumo er ph.d.-kandidat ved Universitetet i Stavanger (UiS).

Tittel på prosjektet hans er "Multisensory Approaches and Diversity in Children's Literature and Education"

Presentasjon av prosjektet

The PhD project showcases three interrelated studies focused on the enhancement of children's reading and educational experiences through diverse and multisensory approaches to learning, particularly within the realms of children's literature and educational resources. The first study conducts a scoping review on the importance of diverse formats and content in children's literature, emphasising gender diversity and multisensory reading. It systematically explores literature from 2000 to 2023 on multisensory and gender-diverse texts in early childhood education and care (ECEC) and school settings, providing an overview of characteristics, themes, and the intersection of gender and multisensory reading experiences. The second article delves into multisensory learning with a specific focus on olfaction's role in enhancing reading engagement among children. It investigates how the inclusion of olfactory elements in reading sessions can enrich the multisensory experiences of children, thereby potentially improving their learning outcomes. The third piece critically examines the evolution of educational resources aimed at fostering tolerance, empathy, and inclusivity through multimodal materials that engage multiple senses. It assesses these materials' effectiveness in promoting gender equity, inclusion, and diversity. Together, these studies underscore the significance of incorporating diverse and multisensory approaches in educational content and methods to cater to the varied learning needs and preferences of children, thereby contributing to a more inclusive and engaging learning environment.

Randi Høyland

Randi Høyland er ph.d.-student ved Høgskolen på Vestlandet (HVL).

Tittel på prosjektet hennes er "Barnehagen som arena for fleirspråkleg utvikling"

Presentasjon av prosjektet

Avhandlinga undersøkjer kva som karakteriserer barnehagen som språklæringsarena for fleirspråklege barns utvikling av andrespråket. Ved hjelp av kvalitative metodiske tilnærmingar som fokusgruppeintervju, videoobservasjon og videostimulerte refleksjonsintervju bidreg avhandlinga med fyldige beskrivingar og analysar for å få innsikt i og forstå sosial praksis. Dei tre studiane skal munne ut i tre artiklar og ei kappe som vil utforske tematikken gjennom å undersøkje kva barnehagelærarar seier om eigen praksis og korleis dei legitimerer og tolkar språkarbeidet, ved å undersøkje kva som går føre seg i bildeboklesingsinteraksjon og ved at barnehagelærarar kommenterer og reflekterer over videoopptak av eigen språkpraksis når barnegruppa har fleirspråkleg bakgrunn. Avhandlinga er fundert i eit sosiokulturelt og transspråkleg teorigrunnlag som legg vekt på brukssida ved språket og som undersøkjer barn i ei gryande fleirspråkleg utvikling sine moglegheiter for deltaking i meiningsskapande samspel i barnehagens praksisar.

Sigrid Hoveid

Sigrid Hoveid er ph.d.-kandidat ved Høgskolen i Innlandet (INN).

Tittelen på hennes ph.d.-prosjekt er "Å skape rom for de yngste barnas naturopplevelser"

Presentasjon av prosjektet

Uteliv står sterkt som tradisjon i norske barnehager, og tidlige opplevelser og erfaringer i naturen ansees som viktige for at barn skal lære å ta vare på naturen i et bærekraftperspektiv. Flere forskningsprosjekter viser til at barn får mulighet til å fokusere mer på egne opplevelser, intensjoner og behov i utendørslek og at utemiljø med naturkarakter gjerne inviterer til en annen type lek enn den tradisjonelle (innendørs) fantasileken. I dette prosjektet ønsker jeg å skape refleksjoner rundt samspillsmønstre i relasjonen mellom ansatte, de yngste barna (0-3år) og naturen. Og utforske, sammen med de ansatte, om måter å være i dette samspillet på kan bidra til å skape handlingsrom for de yngste barnas egenutforsking og naturopplevelser. De kroppslige sanseerfaringene til både barn og ansatte står sentralt i prosjektet.

Svein Harald Bigum

Svein Harald Bigum er ph.d.-kandidat ved Høgskolen i Innlandet (INN).

Tittel på hans prosjekt er "Barnehagestart for ettåringer i nåtidens barnehage"

Presentasjon av prosjektet

I prosjektet undersøkes hvilke kunnskaper, argumentasjoner og organiseringer av barnehagestart for ettåringer som kan spores i nåtidens komplekse barnehagefelt.

Tina Binfield-Skøie

Tina Binfield-Skøie er ph.d.-kandidat ved Universitetet i Agder (UiA).

Tittelen på hennes ph.d.-prosjekt er "Overganger innad i barnehagen; fra småbarnsavdeling (1-2 åringer) til storbarnsavdeling (3-6 åringer)"

Presentasjon av prosjektet

Doktorgradsprosjektet er en studie av barns overganger innad i barnehagen, fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling. Oppmerksomheten rettes mot barns måter å forholde seg til nye omgivelser, nye relasjoner og mulige nye institusjonelle logikker som kan forekomme i en overgang.  I overganger mellom avdelinger eller aldersgrupper, kan barn erfare institusjonelle eller sosiale endringer, for eksempel fra å være eldst blant de yngste, til yngst blant de eldste, selv om overgangen skjer innenfor samme bygning. Gjennom observasjoner i barnehagen og intervjuer med barnehagelærere, tar prosjektet sikte på å få innsikt i barns barnehagehverdag gjennom å følge institusjonelle endringer relatert til strukturelle og sosiale endringer som kan forekomme i en overgang til ny avdeling

Tor Mauritz Smedsrud

Tor Mauritz Smedsrud er ph.d.-kandidat ved Universitetet i Stavanger (UiS).

Tittel på hans ph.d.-prosjekt er "Natur og lek i barnehagen"

Presentasjon av prosjektet

En viktig oppgave for barnehagen er å støtte barns lekemuligheter, og det er godt dokumentert at lek i naturen er positivt for barns helse og utvikling. Forskning viser likevel at barnehageansatte ofte har begrensede oppfatninger av det pedagogiske potensialet i møte med natur. Prosjektet skal undersøke hvordan ansatte i barnehager støtter barns lek på naturområder. Resultatene fra studien forventes å bidra til kunnskapsutvikling om hvordan barnehageansatte på naturområder legger til rette for lek, leder og veileder lekeprosesser, og deltar i lekende samspill. Studien vil bidra med å øke forståelsen av de pedagogiske mulighetene for barnehagen og andre som ønsker å videreutvikle det pedagogiske arbeidet med barns lek i naturen.

Tracey Joyce

Tracey Joyce er ph.d.-kandidat ved Høgskolen på Vestlandet.

Tittelen på hennes prosjekt er "Developing assessment tools to measure how movement, play and exploration are associated with young children’s development"

Presentasjon av prosjektet

Denne forskningen er en del av MoveEarly prosjektet. Målet er å utvikle verktøy som kan gi bevis på fordelene med bevegelseslek og utforskning for barnas generelle utvikling. Det er økende bekymring for nedgangen i fri bevegelse, lek og utforskning i barnehager, og det er et identifisert behov for å fremme disse som avgjørende for barns tidlige liv. Forskningen skal utvikle et barn inspirert måleverktøy og et rapporteringsverktøy som vurderer bevegelse, lekenhet og kreativitet. Forskningen vil involvere barn og ansatte fra barnehager i utviklingen av verktøyet for å sikre at det er relevant for praksis.

Trude Iversen

Trude Iversen er ph.d.-kandidat ved Universitetet i Stavanger

Tittel på hennes ph.d.-prosjekt er "En A/r/tografisk studie av utforskende og skapende prosesser med formingsmaterialer i naturkontekst"

Presentasjon av prosjektet

I dette prosjektet undersøkes det hvordan utforskende formingsprosesser i naturkontekster kan være et bidrag til bærekraftig utvikling, med fokus på økologisk bærekraft. Studien undersøker hvilke økologiske forbindelser som kan skapes i utforskende og skapende prosesser med formingsmaterialer i naturkontekst. Og hvordan disse økologiske forbindelsene kan forstås i relasjon til verdier, holdninger og praksis for mer bærekraftige samfunn. Studien er postkvalitativ (Gunnarson og Bodèn, 2021), med a/r/tografi (Irwin, 2006) som forskerposisjonering og metodologisk tilnærming. Empirien skapes i-gjennom observa(k)sjon (Waterhouse, 2021) og dokumenteres som foto, film og (auto)etnografiske notater. Kunnskapsteoretisk inspireres studien av posthumane teorier og nymaterialismen (Barad, 2007; Haraway, 2010).