Barn som leikar ute

Styringsgrunnlaget for utøving av ledelse i nordiske barnehager

Målet med dette treårige prosjektet er å utvikle et vitenskapelig grunnlag for å forstå, realisere og spre kunnskap om lederoppdraget for «barns beste»

Dette er et treårig samarbeidsprosjekt mellom Nordisk förskola og BARNkunne - senter for barnehageforskning ved Høgskulen på Vestlandet. Prosjektet er finansiert av Nordplus Horizontal.

Mål med prosjektet

Prosjektets mål er å utvikle et vitenskapelig grunnlag for å forstå, realisere og spre kunnskap om lederoppdraget for «barns beste». Vi søker å forstå ledelse av barnehager med utgangspunkt i det faglige og profesjonelle mandatet de nordiske land formulerer i styringsdokumentene. En systematisk reviewstudie (scoping review) gjennomføres for å se nærmere på sammenhengen mellom barnehageledelse og styringsdokument for barnehager i Norden.

Bakgrunn

En kunnskapsoversikt om ledelse i barnehage og skole i 2014 viste svært lite forskning om ledelse innen barnehage i Norden, sammenlignet med i skolesektoren (Mordal, 2014). Birkeland et al. (2021) viser til en betydelig økning de siste 10 år. Den oversiktstudien var avgrenset til å fokusere på systemisk ledelse.

Dette prosjekt vil oppsummere og spre kunnskap fra et bredere landskap av forskning om ledelse i barnehagekontekster i Norden. Det er sentralt å se på både likheter og forskjeller i det man omtaler som den nordiske barnehagemodellen.

Tre innganger til funnene

Prosjektet åpner for tre innganger til de funn som gjøres:

  • Hva som menes med «barns beste» i barnehagepolitikken i nordiske land,
  • Variasjoner mellom ulike lands tradisjoner for styring av barnehager.
  • Perspektiv på ledelse i studier av barnehager i nordiske land.

Studien legger grunnlaget for videre dialog om ledelse med barnehageledere i de baltiske land i del II av prosjektet.

bilde av Johanna Birkeland

Johanna Birkeland

Førsteamanuensis

bilde av Øyvind Glosvik

Øyvind Glosvik

Professor

bilde av Wenche Aasen

Wenche Aasen

Dosent

Les mer på Nordisk Förskolas nettsider om prosjektet.