Ofte stilte spørsmål

Spørsmål til meritteringsordningen kan sendes til e-postadressen oppgitt under. Vi anbefaler å se opptak av søkerwebinarene. Sjekk gjerne om spørsmålet ditt er besvart i ett av webinarene. Spørsmålsstiller vil bli anonymisert.

Ofte stilte spørsmål – og svar

OSS - ofte stilte spørsmål

  1. Jeg har byttet jobb internt nylig. Hvilken leder skal skrive anbefalingsbrevet?  
    Svar: Det naturlige er at anbefalingsbrevet skrives av din nåværende leder. Leder skal blant annet beskrive områder som kan være aktuelt for søkeren å jobbe med fremover som merittert underviser. Se ledetekster i mal for lederuttalelse for mer informasjon. 
  2. Hva er grunner til at noen søknader ikke når opp? 
    Svar: Ved søknader som ikke når opp, er det en eller flere i komiteen som vurderer søknaden til å ikke innfri kriteriene og/eller formelle krav til å oppnå status som merittert underviser. 
  3. Samleskjema for vurderingskomiteen viser samlet poeng per kriterium og delkriterium, med poengskala fra 1 til 3. Skal det gjøres på samme måte denne gang? Og innebærer dette en kvantitativ vurdering?
    Svar: Skjema er delt i DLR. Der ligger det også en beskrivelse av bruken. Skjema er utviklet for arbeid i komiteen. Vurderingene er kvalitative. Skjema gir en oppsummert oversikt over de foreløpige vurderingene til hver enkelt komitemedlem i forkant av møter i komiteen. Skjema brukes som utgangspunkt for diskusjon og for å identifisere likheter og ulikheter i vurderingene for hvert kriterium. Grunnen til bruk av både tall og farger i skjema er for å ivareta krav om universell utforming. Skjemaet kommer til å brukes i andre runde av piloten og vi kommer til å evaluere bruken i etterkant.
  4. I delkriteriet 1.2. står det: «samarbeider med kolleger, studenter, ledelse eller aktører i praksisfeltet om utvikling av undervisningskvalitet.» Hva ligger i formuleringen «samarbeid med ledelse»?
    Svar: Å samarbeide med kolleger, studenter, ledelse eller aktører i praksisfeltet om utvikling av undervisningskvalitet er et kriterium for å bli vurdert som merittert underviser. Den enkelte søker må selv velge hva hen ønsker å legge vekt på under dette delkriteriet. 
  5. I delkriteriet 1.3. står det: «utvikling av egen kompetanse som underviser». Hva betyr «kompetanse som underviser» i denne sammenheng?  
    Svar: Hver enkelt søker må selv vurdere hva som er viktig å vektlegge knyttet til utvikling av egen kompetanse som underviser under delkriteriet 1.3.
  6. I delkriteriet 3.2. står det: «har initiert, stått sentralt i eller ledet studieplanarbeid, pedagogisk eller fagdidaktisk utviklingsarbeid, studiekvalitetsarbeid eller utredningsarbeid med relevans for utdanningen og forankret i HVLs strategiske planer». Hva kreves for å kunne si at man har "stått sentralt" i arbeidet? 
    Svar: Slik delkriteriet 3.2 er formulert, åpner det for å beskrive ulike roller i denne typen arbeid. Søker må selv vurdere hva hen vil legge vekt på og trekke frem i søknaden.
  7. I delkriteriet 3.3 står det: «har en plan for videre strategisk utviklingsarbeid for å heve undervisningskvaliteten i fagmiljøet». Skal søkeren beskrive resultater eller planer?
    Svar: Til dette delkriteriet skal søkeren beskrive "plan for videre strategisk utviklingsarbeid for å heve undervisningskvaliteten i fagmiljøet"Den enkelte søker må selv velge hva hen ønsker å legge vekt på. En mulighet kan for eksempel være å se dette i sammenheng med plan for fremtidig virksomhet i rollen som merittert underviser, jfr. mal for lederuttalelse. 
  8. Kan flere undervisere/fagmiljøer sende inn felles søknad om merittering?
    Svar: Til denne utlysningen er det kun mulig å levere individuelle søknader. Spørsmålet vil bli tatt med til evaluering av ordningen. 
  9. Hvorfor skal vi ha med anbefalingsbrev fra leder?
    Svar: Lederuttalelse er viktig for å involvere både leder og fagmiljøet i utvikling av undervisnings- og utdanningskvalitet. Lederuttalelse er vanlig praksis i meritteringsordninger og blir introdusert i den andre utlysningen ved HVL som en del av piloten. Bruk av lederuttalelse vil bli evaluert i etterkant av piloten.
  10. Jeg søkte om merittering til utlysningen i 2021. Kan jeg søke på nytt om merittering i 2023? 
    Svar: I meritteringsutlysningen 2023 står det følgende om hvem som kan søke: «Du må være fast ansatt, ha hovedstillingen din ved HVL, og ha vært ansatt i minst fem år i en faglig undervisningsstilling i høyere utdanning for å kunne søke status som merittert underviser.» I tråd med dette kan søkere som har søkt om merittering tidligere også søke på den nye utlysningen. Det er ingen karantene for de som har søkt tidligere. Merk at noen av kriteriene og kravene til søknaden er justert siden forrige utlysning. 
  11. søkerportalen Jobbnorge er første steg å fylle ut "søknadstekst". Hva og hvor mye skal vi søkere skrive her?
    Svar: Søknaden skal være "en pedagogisk mappe", som består av tre deler, jfr. utlysningen. Tekstfeltet i Jobbnorge kalt "søknadstekst" behøver søkeren derfor ikke å fylle ut. Du kan om ønskelig skrive en kort melding av typen: "Min søknad følger vedlagt. Med hilsen NN". Men om feltet er tomt eller inneholder en kort melding har ingen betydning. Det søkeren måtte skrive i dette feltet i Jobbnorge vil ikke bli tillagt noen vekt i komiteens vurdering.
  12. Jeg lurer på om ordbegrensningen på 7500 ord i 'sammenhengende fremstilling' i den pedagogisk mappen også inkluderer referanser? Eller kommer referansene utenom?
    Svar: Det mangler en spesifisering i utlysningsteksten om at referanser kommer utenom, hvilket herved bekreftes. Referanser teller altså ikke med i ordbegrensningen på 7500 ord i del 1. Dette har vi notert som et forbedringspunkt til neste utlysning.
  13. Jeg vil levere søknad i søkerportalen Jobbnorge og legge ved ulike vedlegg, inkludert noen "tunge" dokumenter med fargebilder. I den forbindelse: hva er de tekniske begrensningene for vedlegg til søknaden i Jobbnorge
    Svar:
    I Jobbnorge sin "Hjelpoppgis følgende begrensninger for vedlegg:  
    • Det er en begrensning på 25mb per vedlegg. 
    • Den totale maksgrensen for opplasting av vedlegg er 50 MB.

    Lenke til "Hjelp vedlegg" finner du i Jobbnorge eller ved å klikke her.
    Jobbnorge "Hjelp" gir også følgende beskrivelse av hva du kan gjøre for å redusere størrelsen på vedleggene 

    "PDF-filer kan ofte komprimeres til å ta langt mindre plass enn de gjør i utgangspunktet, uten at det går på bekostning av kvaliteten. Dette gjelder særlig PDF-filer av publikasjoner, scannede dokumenter og filer med bilder og annen grafikk. Lagrer du en ny PDF fra for eksempel Microsoft Word eller Adobe Acrobat kan du velge større og kvalitet før filen opprettes. Dersom du har en eksisterende PDF du ønsker å komprimere kan vi anbefale tjenester som SmallPDF som gratis lar deg gjøre PDF-filer mindre. Har du store bildefiler kan du redusere kvaliten i et bilderedigeringsprogram, eller benytte SmallPDF til å lagre disse som en PDF-fil. Tekstdokumenter i Word-format (.doc eller .docx) kan det lønne seg å lagre som PDF og følge oppskriftene over for å få filene i minst mulig størrelse. Dette gjelder spesielt for tekstdokumenter med mye bilder og grafikk. Det finnes muligheter for å linke til filer/nettsteder/publikasjoner som du har tilgjengelig andre steder (eks. Onedrive, Dropbox eller Google Disk). Delte lenker kan du i så fall lime inn i et word-dokument som du laster opp til søknaden din."
  14. Jeg har flere attester. Kan jeg legge alle attestene sammen i ett vedlegg?
    Svar: Ja, det kan være lurt siden det er en begrensning på 11 vedlegg, ref. eget punkt i utlysningen om vedlegg. Vi vil også anbefale tips til vedlegg gitt i søkerwebinar 3, fra ca 24:00 minutter og utover. Opptaket ligger på nettsiden med søkerwebinaropptak (lenke her).

Spørsmål til meritteringsordningen

 

Nyttig informasjon