Arbeids- og kompetanseområde
Elin Thoresen er førsteamanuensis i drama og anvendt teater, opprinnelig utdannet som barnehagelærer. Siden 2004 har hun arbeidet i høyere utdanning, og bidratt til utviklingen av pedagogiske praksiser og kunstbaserte læringsmiljøer. Hennes faglige interesseområder inkluderer lek og utforskende undervisning og læring, felleskapslæring, relasjonell læring, samt kunstnerisk og kunstbasert forskning. Elins arbeid vektlegger kreativ utforskning og samarbeidende prosesser, der barn og studenter står i sentrum.
Underviser i
Theatre in Social, Participatory Art, Community and Educational contexts
Erasmus Mundus Joint Master programme
![]()
Kunst, Kultur og Kreativitet
Kunstfaglig utforsking og formidling i barnehagen
Lek, litteratur og språk i barnehagen
Master i kunstfag
Forskar på
Utforskende prosesser med barn og studenter i sentrum
Undervisning om utviklingarbeid som utviklingarbeid
Pedagogisk Ledelse, lek og drama i barnehagen
Kunstpedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen
Forskargrupper
- Drama i Utdanning og Samfunnskontekster: Drama i Utdannings- og Samfunnskontekster (DUSK) - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)
- Culture – Criticism – Community: Culture – Criticism – Community - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)
Publikasjonar
-
Processmodell for utforskende praksis – barn som medskapere
-
Children as co-creators - creative and interactive processes in the making of play spaces
-
Grounded Theory Research - paradigms and possibilities
-
I rommet mellom Kunst og Pedagogikk
-
Partnerskap - Fra to barnehager til en - organisasjonskultur - lærende organisasjon - verdier
-
Kunstpedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen
-
Virker du? - den lekende pedagogen
-
Forord
-
Innledning - om bokens innhold
-
Fra musikk til språk i barnehagen
-
Kunstpedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen
-
Flerfaglige vurderingsformer i barnehagelærerutdanningen - erfaringer og aktuelle utfordringer.
-
De estetiske fagenes posisjon i barnehagelærerutdanningen – muligheter og utfordringer: «Lekende voksne i barnehagen»
-
Våg å leke med barna
-
Slik kan dere bli bedre sammen
-
Do you work? -how Kindergarten Teachers function in sociodramatic play interactions
-
Den lekende læreren, - medierende barnehagelærere i barns sosiodramatiske lek.
-
Å øve seg på musikk gjennom utviklingsarbeid om språkstimulering i barnehagen
-
Fra musikk til språk - utviklingsarbeid som setter spor i barnehagen
-
Kindergarten Teachers as mediators in sociodramatic play interaction.
-
Try it With Music! - Lingual Development through Music Activities in Norwegian Kindergartens
-
Of sound Mind and Matter - creating, sustaining and identifying aesthetic form within framed dramatic play
-
Of Sound Mind and Matter : creating, sustaining and identifying aesthetic form within framed dramatic play
-
Of sound Mind and Matter – creating, sustaining and identifying aesthetic form within dramatic play
-
Of sound Mind and Matter – creating, sustaining and identifying aesthetic form within framed dramatic play