Hopp til innhald

KUF301 Kunstfaglig utforsking og formidling

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Kunstfaglig utforsking, medvirkning og skapende prosesser har betydning for barns lek, læring og danning og har derfor en viktig plass i dette emnet. Emnet skal gi kunnskap om og erfaring med å utforske egne og barns kunstfaglige uttrykksformer. I løpet av studiet vil studentene øve på å bruke ulike redskaper, teknikker og materialer. I undervisningen vil en arbeide med å skape og formidle tverrfaglige opplevelser og prosjekter for barnegrupper på høgskolen og i barnehagen. Målgruppene for disse opplevelsene skal være alle barn i barnehagen, noe som åpner for at studentene må skape ut fra barns alder og erfaring i en progresjonstenkning. Studentene skal observere og dokumentere egne arbeidsprosesser og kunstfaglige møter med barn, og videre reflektere over hva det vil si å være en utforskende, utøvende, skapende og modig pedagog.

Undervisningen er forskningsbasert og profesjonsrettet, der praksis inngår som en integrert del av emnet. Emnet bygger på kunnskapsbasen i fagene musikk, forming, drama og pedagogikk.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barns utforsking og lek i kunstfaglige uttrykksformer
  • har kunnskap om ledelse av kunstfaglige og skapende prosesser
  • har god kunnskap om betydningen av kunst og kultur i en mangfoldig barnehage
  • har kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon som kilde for refleksjon om barnehagens pedagogiske, kunstpedagogiske og kunstneriske praksis
  • har kunnskap om barns medvirkning i pedagogiske og samskapende prosesser
  • har utvidet forståelse av egen rolle som kunstformidler i barnehagens pedagogiske praksis

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske egne kunstfaglige ferdigheter i samarbeid med barn og voksne
  • kan være en lekende og utforskende pedagog i interaksjon med barna
  • kan bruke pedagogisk observasjon og dokumentasjon som grunnlag for kunstpedagogisk utviklingsarbeid og for kunstpedagogiske prosjekter hvor barn er medvirkende.
  • kan ta bevisste valg i bruk av redskaper, teknikker og materialer i musikk, drama og forming i kunstfaglige prosesser.
  • kan kommunisere om og reflektere over kunstfaglig kompetanse som del av egen profesjonsidentitet
  • kan bruke digitale verktøy i kunstfaglig arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til en utforskende og samskapende praksis i barnehagen basert på kunnskap, erfaring og faglig skjønn.
  • er bevisst sin rolle som pedagogisk leder og kan veilede ansatte i kunst- og kulturfaglig arbeid i barnehagen
  • kan se verdien av og være improviserende i leik og skapende prosesser
  • har en selvstendig, kritisk og reflektert forståelse for kvalitet i barnehagen generelt og i estetiske læreprosesser spesielt.
  • har en selvstendig, kritisk og reflektert forståelse for kunstfagene sin betydning for barnehagelærerprofesjonen

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

KKK201/KKK202

Undervisnings- og læringsformer

Studiet organiseres med varierte arbeidsformer som praktisk arbeid, tverrfaglige prosjekter, forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner, selvstudier og egenøving.

Undervisningen vil i stor grad være praktisk, med innslag av tverrfaglige forelesninger knyttet til felles prosjekter. Deltakelse i undervisningen vil kreve for- og etterarbeid med pensum og aktiv deltakelse i faglige refleksjoner. Det blir lagt vekt på kunstfaglige arbeidsformer, slik som verkstedarbeid, samskaping, formidling og dokumentasjon.

Studentene betaler kostnader til læremiddel i emnet (formingsmaterialer 400.- kr). Hvis studentene vil arbeide i større format eller bruke andre materialer enn det skolen har på lager, må de dekke dette selv.

Det inngår et visst antall konserter og/eller profesjonelle teaterforestillinger i emnet. Dette angis ved studiestart. Tidspunkt og gjennomføring vil bli avklart i samråd med studentene. Studentene dekker selv utgifter til billetter (opptil 600 kr). Studenter som ikke deltar, må delta på tilsvarende arrangement i samråd med faglærer.

Praksis blir organisert som punktpraksis knyttet til obligatoriske læringsaktiviteter.

Praksis blir gjennomført etter egne læringsutbytter som står oppført i studieplanen. Informasjon om praksis (BBLPR301) ligger i utdanningsplanen for ditt kull og på nettsiden for praksis i barnehagelærerutdanningen.

Obligatorisk læringsaktivitet

1. Godkjent obligatorisk deltakelse (minimum 80 %).

Dette er knyttet til læringsutbyttene:

  • kan utforske egne kunstfaglige ferdigheter i samarbeid med barn og voksne
  • kan ta bevisste valg i bruk av redskaper, teknikker og materialer i musikk, drama og forming i kunstfaglige prosesser.
  • har en selvstendig, kritisk og reflektert forståelse for kvalitet i estetiske læreprosesser

Ved manglende deltakelse, må undervisning tas på nytt.

2. Den utforskende barnehagelæreren - Performance som sjanger. Tverrfaglig kunstprosjekt i grupper.

Dette er knyttet til læringsutbyttene:

  • kan ta bevisste valg i bruk av redskaper, teknikker og materialer i musikk, drama og forming i kunstfaglige prosesser.
  • kan utforske egne kunstfaglige ferdigheter
  • kan bruke pedagogisk observasjon og dokumentasjon

3. Den utøvende barnehagelæreren - Tverrfaglig Konsertforestilling sammen med barn, og med fortelling og musisering som sentralt innhold.

Dette er knyttet til læringsutbyttene:

  • har god kunnskap om betydningen av kunst og kultur i en mangfoldig barnehage
  • har en selvstendig, kritisk og reflektert forståelse for kunstfagene sin betydning for barnehagelærerprofesjonen
  • kan være en lekende og utforskende pedagog i interaksjon med barna
  • kan bruke pedagogisk observasjon og dokumentasjon

4. Den modige barnehagelæreren - Figurteaterturné. Formidling og tilrettelegging av opplevelse, interaksjon og materialutforsking for og med de yngste. Tverrfaglig prosjekt i grupper.

Dette er knyttet til læringsutbyttene:

  • kan ta bevisste valg i bruk av redskaper, teknikker og materialer i musikk, drama og forming i kunstfaglige prosesser.
  • har kunnskap om barns utforsking og lek i kunstfaglige uttrykksformer
  • kan se verdien av og være improviserende i leik og skapende prosesser
  • kan være en lekende og utforskende pedagog i interaksjon med barna
  • kan bruke observasjon og pedagogisk dokumentasjon
  • kan kommunisere egen kunstfaglig profesjonsidentitet og kompetanse, og kan argumentere for kunstfagenes betydning

Obligatoriske læringsaktiviteter nr. 2-4 er knyttet til punktpraksis/praksisuke, og vil inneholde elementer av pedagogisk observasjon og dokumentasjon.

Obligatoriske læringsaktiviteter vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved manglende godkjenning får studenten ett nytt forsøk for å få godkjent læringsaktiviteter. Alle obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent innen to uker før eksamensstart for å kunne gå opp til eksamen.

Vurderingsform

Sluttvurderingen er todelt:

Del 1: Praktisk gruppeeksamen (40%) varighet over 10-14 dager.

Gruppen får en felles karakter.

Dersom en gruppe stryker, blir ny eksamen gjennomført ved nærmeste eksamensavvikling. Dersom en student ikke får fullført eksamen med sin gruppe, kan studenten ta gruppe-eksamen med en ny gruppe ved nærmeste anledning. Dersom dette ikke lar seg gjøre, blir ny eksamen gjennomført som praktisk eksamen alene.

Del 2: Individuell muntlig eksamen (60%) varighet 20-30 min, hvor studenten har en presentasjon på inntil 20 minutter, og får oppfølgende spørsmål fra sensor.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet.

Hjelpemidler ved eksamen

Ved muntlig eksamen kan studenten ha med et notat på max 100 ord og en powerpoint for presentasjon.

Mer om hjelpemidler