Fagseksjonsleiar

Ingunn Barmen Tysnes

Arbeids- og kompetanseområde

Jeg ble utdannet sosionom i 1996 og har en cand.polit.-grad (2002) og ph.d.-grad (2014) i sosialt arbeid, med avhandlingen «Ungdommenes opplevelse av plassering, opphold og ettervern». Min pedagogiske kompetanse er omfattende og variert, og inkluderer både teoretisk og praktisk pedagogikk, med grunnfag og mellomfag i pedagogikk/spesialpedagogikk (1996-1997), videreutdanning i veiledningspedagogikk (2004), høgskolepedagogikk (2010), samt fagdidaktiske kurs innen forskningsetikk og veiledning av ph.d.- og masterstudenter.

Jeg er FO-godkjent veileder og har praksiserfaring fra sosialtjeneste, barnevernsinstitusjoner og avlastningsboliger for utviklingshemmede.

Jeg har vært ansatt ved HVL fra 2004, og har omfattende erfaring fra undervisning, veiledning, sensurarbeid, utvikling av studieplaner og nasjonale retningslinjer på bachelor- og masternivå. Jeg har hatt emneansvar og undervist i miljøarbeid og miljøpraksis ved vernepleierutdanningen, teoretiske perspektiver i sosialt arbeid, barnevern, kommunikasjon, og praksis ved sosionomutdanningen, samt «Barn og unges oppvekst» ved master i samfunnsarbeid og undervist i miljøterapeutisk arbeid og rus ved barnevernspedagogutdanningen.

Fra 2022 vært fagseksjonsleder for Master i sosialvitenskap med ansvar for utvikling av emner og igangsetting av utdanningen. Masterprogrammet i sosialvitenskap har tre studieretninger: barnevernsarbeid, miljøterapeutisk arbeid og samfunnsarbeid, og har i dag 16 ansatte og 190 studenter.

De siste 8 årene har jeg deltatt aktivt i utvikling av Nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfag (RETHOS), på oppdrag  fra kunnskapsdepartementet. Jeg har deltatt i utvikling av Forskrift for nasjonal retningslinje for sosionomutdanningen , og i revisjonsfasen vært med å lede arbeidet  med revisjonen. Videre ledet jeg arbeidet med utviklingen av Forskrift for nasjonal retningslinjen for barnevernsarbeid og deltar nå i revisjonsarbeidet.

 

 

 

 

Underviser i
  • MASB520, Ulike perspektiv på barnevernet sitt fag og yrkesutøving, Vår 2026
  • MASB540, Innovasjon og fagutvikling i barnevernsarbeid , Høst 2025
  • MASM520, Miljøterapeutisk arbeid i ulike kontekster , Vår 2026
  • MASM530, Miljøterapeutisk arbeid - metodiske tilnærmingar , Høst 2025
  • MASO591, Masteroppgåve (45 stp.) , Vår 2026
  • MASO591, Masteroppgåve (45 stp.) , Høst 2025
  • PHDH909, Doktorgradsavhandling i Helse, funksjon og deltaking, Høst 2025
  • PHDH909, Doktorgradsavhandling i Helse, funksjon og deltaking, Vår 2026

Publikasjonar

  • NEON-konferansen 2023 - Presentasjon av artikkel; Vi snakker ikke om utdanning her - Nav-ansattes vektlegging av utdanningens betydning for å utføre arbeidsoppgaver i Nav

    Birthe Unneland Napsholm, Ingrid Voll, Ingunn Barmen Tysnes (2023)
  • "Vi snakker ikke om utdanning her" Nav-ansattes vektlegging av utdanningens betydning for å utføre arbeidsoppgaver i Nav

    Birthe Unneland Napsholm, Ingrid Voll, Ingunn Barmen Tysnes (2023)
  • Utfordringer i det å kombinere "å vite at" og "å vite hvordan" i sosialt arbeids utdanning og profesjonell praksis i NAV.

    Ingrid Voll, Ingunn Barmen Tysnes, Anne Karin Larsen (2022)
  • UHR-HS Sluttnotat styrking av forskningssamarbeid mellom UH- og kommunal sektor 17.12.2021

    Anita Berg, Cathrine Arntzen, Hege Bentzen, Mari Hysing, Ingunn Barmen Tysnes, Cecilie Varsi (2021)
  • Et interaksjonistisk perspektiv på kommunikasjon

    Ingunn Barmen Tysnes (2021)
  • The challenges of combining 'knowing-that' and 'knowing-how' in social work education and professional practice in the Norwegian Labour and Welfare Administration

    Ingrid Voll, Ingunn Barmen Tysnes, Anne Karin Larsen (2021)
  • Youth Experiences of and Views on Un-locked Coercive Placement in Residential Child Care

    Monika Alvestad Reime, Ingunn Barmen Tysnes (2020)
  • NAV som praksissamfunn - delstudie 2

    Birthe Unneland Napsholm, Ingunn Barmen Tysnes, Ingrid Voll (2019)
  • Support on the way to adulthood: challenges in the transition between social welfare systems

    Ingunn Barmen Tysnes, Riina Kiik (2019)
  • Abstract acceptance: How do the social workers experience the relevance of their education for the work in in the Norwegian Labour and Welfare organisation?

    Ingrid Voll, Ingunn Barmen Tysnes, Anne Karin Larsen (2019)
  • Documentation of children´s voice and participation in child welfare services – from idea to product

    Ingunn Barmen Tysnes, Inger Kristin Heggdalsvik (2018)
  • Documentation of Children`s Voice and Participation in Child Welfare Services - From Idea to Product

    Inger Kristin Heggdalsvik, Ingunn Barmen Tysnes (2018)
  • How do the social workers in the Norwegian Labour and Welfare organisation experience their possibilities to meet the needs of the service user?

    Ingunn Barmen Tysnes, Ingrid Voll, Anne Karin Larsen (2018)
  • Nav som arbeids- og læringsarena for sosionomer: Å bli en del av et praksissamfunn

    Anne Karin Larsen, Ingrid Voll, Ingunn Barmen Tysnes (2018)
  • Prosjekt Dokumentasjonsmal Mal til dokumentasjon av samtaler med barn i barneverntjenesten

    Ingunn Barmen Tysnes, Inger Kristin Heggdalsvik (2017)
  • Utviklingsprosjektet hjemmeboende barn i komplekse familier

    Ingunn Barmen Tysnes (2017)
  • Bruk av skjermforelesninger og TBL i Shulman seminaret

    Ingunn Barmen Tysnes, Inger Helen Midtgård (2017)
  • Sluttrapport Samtaler med hjemmeboende barn i komplekse familier

    Ingunn Barmen Tysnes (2017)
  • The participation of adolecents and children in Asset Based Community Development. A critical systematic review.

    Inger Helen Midtgård, Rita Agdal, Ingunn Barmen Tysnes, Vigdis Meidell, Maren Storetvedt, Torunn Herfindal (2017)
  • Asset based community development for health promotion. What can we learn from community councils in Bømlo?

    Inger Helen Midtgård, Rita Agdal, Ingunn Barmen Tysnes, Vigdis Meidell, Maren Storetvedt, Carolyn Ahmer (2017)
  • Nav som arbeids og læringsarena for sosionomer. Å bli en del av et praksissamfunn.

    Anne Karin Larsen, Ingrid Voll, Ingunn Barmen Tysnes (2017)
  • The participation of adolescents and children in Asset Based Community Development (ABCD). A critical systematic review of the literature

    Rita Agdal, Inger Helen Midtgård, Vigdis Meidell, Torunn Herfindal, Bodil Ravneberg, Ingunn Barmen Tysnes (2017)
  • Nyansattes bruk av sosialfaglig kompetanse - hvordan blir den etterspurt i NAV?

    Anne Karin Larsen, Ingrid Voll, Ingunn Barmen Tysnes (2016)
  • Voksen, men ikke helt voksen likevel

    Ingunn Barmen Tysnes (2016)
  • Rus og vold i familien - en krevende livserfaring for barna

    Ingunn Barmen Tysnes (2016)
  • Extended childhood” and “extended parenthood": challenges in Norwegian Child Welfare.

    Ingunn Barmen Tysnes, Riina Kiik (2016)
  • Kunnskapsgrunnlag fra forskning.vedr. institusjonsplassering.Ungdommenes opplevelse av plassering,opphold og ettervern

    Ingunn Barmen Tysnes (2015)
  • Forlenget barndom og forlenget foreldreskap

    Ingunn Barmen Tysnes, Riina Kiik (2015)
  • Fra omsorgsbarn til atferdsbarn- Hva kan være bakgrunnen for et slikt perspektivskifte?

    Ingunn Barmen Tysnes (2014)
  • Fra ustabilitet til ny ustabilitet? Ungdommenes opplevelse av institusjonsplassering, opphold og ettervern

    Ingunn Barmen Tysnes (2014)
  • Ungdommenes opplevelse av plassering, opphold og ettervern En studie av institusjonsplasseringer etter lov om barneverntjenester §4.24

    Ingunn Barmen Tysnes (2014)
  • Ungdom sin opplevelse av tvangsplassering i institusjon i henhold til lov om barneverntjenester §.4.24 “atferdsparagrafen“

    Ingunn Barmen Tysnes (2011)
  • Sosialt arbeid som fag i Nav

    Nina Schiøll Skjefstad, Bente Heggem Kojan, Melina Røe, Ingunn Barmen Tysnes (2011)
  • Hva er bakgrunnen for at ungdom plasseres i institusjon etter lov om barneverntjenester §4.24 atferdsparagrafen i barnevernet?

    Ingunn Barmen Tysnes (2010)
  • Barnevernets ungdom og begrepene - livsverden og systemverden

    Ingunn Barmen Tysnes (2009)
  • Adolescents user experience with the child welfare service in Norway

    Ingunn Barmen Tysnes (2009)
  • Kunnskapsbasert praksis - en mulighet i sosialt arbeid?

    Ingrid Voll, Ingunn Barmen Tysnes (2009)
  • Kunnskapsbasert praksis - en mulighet i sosialt arbeid?

    Ingrid Voll, Ingunn Barmen Tysnes (2008)
  • Kunnskapsbasert praksis - en mulighet i sosialt arbeid?

    Ingunn Barmen Tysnes, Ingrid Voll (2008)
  • Brukermedvirkning mulig når plasseringsgrunnlaget er tvang?

    Ingunn Barmen Tysnes (2006)
  • Plassering i barneverninstitusjon etter §§ 4.24 og 4.26 Oppbevaring eller utvikling?

    Ingunn Barmen Tysnes (2002)
  • Plassering i barneverninstitusjon etter §§ 4.24 og 4.26 Oppbevaring eller utvikling?

    Ingunn Barmen Tysnes (2002)