Arbeids- og kompetanseområde
Jeg ble utdannet sosionom i 1996 og har en cand.polit.-grad (2002) og ph.d.-grad (2014) i sosialt arbeid, med avhandlingen «Ungdommenes opplevelse av plassering, opphold og ettervern». Min pedagogiske kompetanse er omfattende og variert, og inkluderer både teoretisk og praktisk pedagogikk, med grunnfag og mellomfag i pedagogikk/spesialpedagogikk (1996-1997), videreutdanning i veiledningspedagogikk (2004), høgskolepedagogikk (2010), samt fagdidaktiske kurs innen forskningsetikk og veiledning av ph.d.- og masterstudenter.
Jeg er FO-godkjent veileder og har praksiserfaring fra sosialtjeneste, barnevernsinstitusjoner og avlastningsboliger for utviklingshemmede.
Jeg har vært ansatt ved HVL fra 2004, og har omfattende erfaring fra undervisning, veiledning, sensurarbeid, utvikling av studieplaner og nasjonale retningslinjer på bachelor- og masternivå. Jeg har hatt emneansvar og undervist i miljøarbeid og miljøpraksis ved vernepleierutdanningen, teoretiske perspektiver i sosialt arbeid, barnevern, kommunikasjon, og praksis ved sosionomutdanningen, samt «Barn og unges oppvekst» ved master i samfunnsarbeid og undervist i miljøterapeutisk arbeid og rus ved barnevernspedagogutdanningen.
Fra 2022 vært fagseksjonsleder for Master i sosialvitenskap med ansvar for utvikling av emner og igangsetting av utdanningen. Masterprogrammet i sosialvitenskap har tre studieretninger: barnevernsarbeid, miljøterapeutisk arbeid og samfunnsarbeid, og har i dag 16 ansatte og 190 studenter.
De siste 8 årene har jeg deltatt aktivt i utvikling av Nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfag (RETHOS), på oppdrag fra kunnskapsdepartementet. Jeg har deltatt i utvikling av Forskrift for nasjonal retningslinje for sosionomutdanningen , og i revisjonsfasen vært med å lede arbeidet med revisjonen. Videre ledet jeg arbeidet med utviklingen av Forskrift for nasjonal retningslinjen for barnevernsarbeid og deltar nå i revisjonsarbeidet.
- MASB520, Ulike perspektiv på barnevernet sitt fag og yrkesutøving, Vår 2026
- MASB540, Innovasjon og fagutvikling i barnevernsarbeid , Høst 2025
- MASM520, Miljøterapeutisk arbeid i ulike kontekster , Vår 2026
- MASM530, Miljøterapeutisk arbeid - metodiske tilnærmingar , Høst 2025
- MASO591, Masteroppgåve (45 stp.) , Vår 2026
- MASO591, Masteroppgåve (45 stp.) , Høst 2025
- PHDH909, Doktorgradsavhandling i Helse, funksjon og deltaking, Høst 2025
- PHDH909, Doktorgradsavhandling i Helse, funksjon og deltaking, Vår 2026
Publikasjonar
-
NEON-konferansen 2023 - Presentasjon av artikkel; Vi snakker ikke om utdanning her - Nav-ansattes vektlegging av utdanningens betydning for å utføre arbeidsoppgaver i Nav
-
"Vi snakker ikke om utdanning her" Nav-ansattes vektlegging av utdanningens betydning for å utføre arbeidsoppgaver i Nav
-
Utfordringer i det å kombinere "å vite at" og "å vite hvordan" i sosialt arbeids utdanning og profesjonell praksis i NAV.
-
UHR-HS Sluttnotat styrking av forskningssamarbeid mellom UH- og kommunal sektor 17.12.2021
-
Et interaksjonistisk perspektiv på kommunikasjon
-
The challenges of combining 'knowing-that' and 'knowing-how' in social work education and professional practice in the Norwegian Labour and Welfare Administration
-
Youth Experiences of and Views on Un-locked Coercive Placement in Residential Child Care
-
NAV som praksissamfunn - delstudie 2
-
Support on the way to adulthood: challenges in the transition between social welfare systems
-
Abstract acceptance: How do the social workers experience the relevance of their education for the work in in the Norwegian Labour and Welfare organisation?
-
Documentation of children´s voice and participation in child welfare services – from idea to product
-
Documentation of Children`s Voice and Participation in Child Welfare Services - From Idea to Product
-
How do the social workers in the Norwegian Labour and Welfare organisation experience their possibilities to meet the needs of the service user?
-
Nav som arbeids- og læringsarena for sosionomer: Å bli en del av et praksissamfunn
-
Prosjekt Dokumentasjonsmal Mal til dokumentasjon av samtaler med barn i barneverntjenesten
-
Utviklingsprosjektet hjemmeboende barn i komplekse familier
-
Bruk av skjermforelesninger og TBL i Shulman seminaret
-
Sluttrapport Samtaler med hjemmeboende barn i komplekse familier
-
The participation of adolecents and children in Asset Based Community Development. A critical systematic review.
-
Asset based community development for health promotion. What can we learn from community councils in Bømlo?
-
Nav som arbeids og læringsarena for sosionomer. Å bli en del av et praksissamfunn.
-
The participation of adolescents and children in Asset Based Community Development (ABCD). A critical systematic review of the literature
-
Nyansattes bruk av sosialfaglig kompetanse - hvordan blir den etterspurt i NAV?
-
Voksen, men ikke helt voksen likevel
-
Rus og vold i familien - en krevende livserfaring for barna
-
Extended childhood” and “extended parenthood": challenges in Norwegian Child Welfare.
-
Kunnskapsgrunnlag fra forskning.vedr. institusjonsplassering.Ungdommenes opplevelse av plassering,opphold og ettervern
-
Forlenget barndom og forlenget foreldreskap
-
Fra omsorgsbarn til atferdsbarn- Hva kan være bakgrunnen for et slikt perspektivskifte?
-
Fra ustabilitet til ny ustabilitet? Ungdommenes opplevelse av institusjonsplassering, opphold og ettervern
-
Ungdommenes opplevelse av plassering, opphold og ettervern En studie av institusjonsplasseringer etter lov om barneverntjenester §4.24
-
Ungdom sin opplevelse av tvangsplassering i institusjon i henhold til lov om barneverntjenester §.4.24 “atferdsparagrafen“
-
Sosialt arbeid som fag i Nav
-
Hva er bakgrunnen for at ungdom plasseres i institusjon etter lov om barneverntjenester §4.24 atferdsparagrafen i barnevernet?
-
Barnevernets ungdom og begrepene - livsverden og systemverden
-
Adolescents user experience with the child welfare service in Norway
-
Kunnskapsbasert praksis - en mulighet i sosialt arbeid?
-
Kunnskapsbasert praksis - en mulighet i sosialt arbeid?
-
Kunnskapsbasert praksis - en mulighet i sosialt arbeid?
-
Brukermedvirkning mulig når plasseringsgrunnlaget er tvang?
-
Plassering i barneverninstitusjon etter §§ 4.24 og 4.26 Oppbevaring eller utvikling?
-
Plassering i barneverninstitusjon etter §§ 4.24 og 4.26 Oppbevaring eller utvikling?