Arbeids- og kompetanseområde
Underviser innenfor idrett, kroppsøving og friluftsliv. Interesse og vitenskapelige arbeider rettet mot læring og ledelse i disse kontekstene, samt engasjement rettet mot friluftsliv, kultur og samfunn.
Underviser i
Friluftsliv, bachelor
Idrettsvitenskap, master
Forskar på
Opptatt av læring og ledelse innenfor idrett, kroppsøving og friluftsliv. Innenfor friluftslivskonteksten er det spesifikt vinterfriluftslivet, både det nordiske og alpine som har blitt utforsket i lys av læring, ledelse og risikoaspektet. For idrett og kropppsøving er det i større grad det didaktiske og metodiske som er interessefeltet. Har også siden 2005 arbeidet aktivt med forskning og utvikling av det praktiske og didaktiske i relasjon sammenhengen natur og psykisk helse.
- BIDR201, Idrett og aktivitetslære 2, 25/26
- BIDR203, Ferdigheitslæring, 25/26
- FRI101, Friluftsliv, natur og kultur, 25/26
- FRIB200, Friluftsliv haust –?fjord og fjell , 25/26
- FRIB201, Friluftslivspedagogikk, 25/26
- FRIB202, Friluftsliv vinter 1, 25/26
- FRIB203, Friluftsliv vår – kultur og samfunn? , 25/26, emneansvarlig
- FRIB301, Friluftsliv vinter 2, 25/26
- FRIW201, Friluftsliv vinter, 25/26
- IDF100, Danning og akademisk handverk, 25/26, emneansvarlig
- IDF300, Fordjuping fotball , 25/26
- MGUKØ550, Kroppsøving 3, emne 4 - Masteroppgåve, 25/26
- MIDR401, Perspektiv på bevegelse , 25/26
- MIDR404, Danning og læring i idrett og friluftsliv , 25/26, emneansvarlig
- MIDR550, Masteroppgåve i idrettsvitskap, 25/26
Publikasjonar
-
Understandings of the concept of friluftsliv among Norwegian and international students in a changing world
-
Naturen trenger bedre beskyttelse!
-
Å gå på tilrettelagte stier: Hvordan opplever aktive turgåere tilrettelegging for friluftsliv?
-
Ein relasjonell kurs med eit mål om anerkjenning – utforsking av utandørsterapeutisk praksis frå ein friluftsfagleg ståstad
-
Elevers opplevelse av Constraints-Led Approach (CLA) i ballspill
-
Ut på tur med app: Teknologi i hverdagens bevegelseskultur
-
Er det bare Lars Monsen som skal ha lov til kaffebål?
-
Ut på tur - teknologi i hverdagslivets bevegelseskultur
-
From novise intuition to subject-specific intuition
-
Læring av beslutningsprosesser i snøskredutsatte omgivelser
-
Learning of decision-making in avalanche education in Norway
-
Situation awareness in sea kayaking: towards a practical checklist
-
Terrain Classification of Norwegian Slab Avalanche Accidents
-
Learning from authentic situation- Deion of good learning situation in avalanche education in Norway
-
Terrain Classification of Norwegian Slab Avalanche Accidents
-
Terrain Classification of Norwegian Slab Avalanche Accidents
-
ETA som didaktisk modell i kroppsøving
-
Forståelsen av friluftslivsbegrepet blant norske og internasjonale friluftslivsstudenter
-
Fagbok/antologi i friluftslivsveiledning for høyere utdanning
-
Ledelse og læring i friluftsliv
-
Sea kayaking incidents in Norway 2000 – 2014: an issue of bad weather or poor judgment?
-
Læring og vegleiing i skredterreng
-
Læring og vegleiing i skredterreng
-
An Evaluation of Rule-Based Decision Support Methods in Norway 2005-2014: Practical Implications for Avalanche Education
-
Lærerens tilrettelegging for elevens læring i skolens friluftsliv
-
Learning and leadership in avalanche terrain
-
Situasjonsbestemt ledelse av studentgrupper i friluftsliv
-
Psykisk helse og opplevelsen av deltakelse i friluftsliv
-
Korleis lærer vi vekk fjellsport ved HiSF?
-
Situasjonsbestemt ledelse av studentgrupper i friluftsliv
-
Snøskred - Kunnskapen som redder liv!
-
Er nye skogsveier et gode for friluftslivet?
-
Participation and experiences in outdoor recreation program among mentally ill patients
-
Skimoro - trenger vi skredkunnskap?
-
Betydinga av natur og friluftsliv for vår psykiske helse
-
Psykisk helse og opplevelsen av friluftsliv
-
The significance of "nature experiences" among people with psychiatric disorders
-
Passive barn og unge?
-
Snøhulen som nødbivuakk?
-
Barns motoriske utvikling og erfaringer med natur
-
Hvorfor og hvordan utebarnehage?
-
Hvordan lære bort idrettslige ferdigheter: Tips til kroppsøvingslæreren
-
Læring av skihopp: Med bakgrunn i dynamisk systemteori, motorisk forskning og en empirisk studie