Arbeids- og kompetanseområde
Vernepleie, vernepleiefaglig teori, funksjonshemming og likestilling (CRPD)
Deltakelse og tilrettelegging for deltakelse (nedbygging av samfunnsskapte barrierer) for personer med utviklingshemming
Inkludering av personer med utviklingshemming som ansatte i ordinære bedrifter, læringsprosesser i organisasjoner
Studentdrevet undervisning (hverandreundervisning/collective peer teaching) i høyere utdanning
Studentdrevet veiledning (hverandreveiledning/peer assessment and feedback) knyttet til hjemmeeksamener i høyere utdanning
Faglig veiledning, tverrfaglig refleksjon og refleksivitet
Forskar på
- Uformell tvang
- Arbeidsinkludering av personer med nedsatt funksjonsvne
- Studentdrevet undervisning
- Studentdrevet veiledning
- Integrering av KI i studenters arbeid med hjemmeeksamener
- MASM530, Miljøterapeutisk arbeid - metodiske tilnærmingar , Høst 2025
- VPD220, Inkludering, deltaking og vernepleierens samfunnsansvar, Høst 2025
- VPL210, Helsefremming og helsehjelp , Høst 2025
- VPL220, Inkludering, deltaking og vernepleiarens samfunnsansvar , Vår 2026
- VPL300, Vernepleiefaglig arbeid mellom individ og system, Høst 2025, emneansvarlig
- VPL310, Velferd, samhandling og prosjektarbeid, Vår 2026
- VPL390, Bacheloroppgave , Vår 2026
Publikasjonar
-
Å slippe til. Nedbygging av barrierer for personer med utviklingshemming (langlest versjon)
-
How may healthcare and social workers contribute to dismantling disabling barriers?
-
Kollegaers læringsprosesser overfor ansatte med utviklingshemming
-
How may healthcare and social workers contribute to dismantling disabling barriers?
-
Hvordan tilrettelegge for personer med utviklingshemming på ordinære arbeidsplasser?
-
Utviklingshemmede ansatte i ordinære bedrifter - en studie av sju bedrifters inkluderingsarbeid
-
Innledning
-
Å tilrettelegge for opplevelse av sammenheng
-
Faglig skjønn i tjenesteyting. Tre struktureringsnivåer
-
Inviterende og insisterende praksiser
-
Lokal kunnskapsutvikling
-
Oppmerksom tilstedeværelse
-
Funksjonsnedsettelse og funksjonshemming
-
Vernepleiefaglig teori og praksis - sosialfaglige perspektiver, 2.utgave
-
Nevrodiversitet: å akseptere autistisk annerledeshet
-
Uformell tvang i tjenester til personer med utviklingshemming
-
Hvordan kan tjenesteytere bidra til å bygge ned funksjonshemmende barrierer?
-
Nine Rules of Engagement: Reflections on Reflexivity
-
Coping With Work: Redefining relations between work life and society
-
Mellom vilje og valg – en drøfting av tjenesteyternes handlinger og begrunnelser i fire eksempler på insisterende praksis
-
Steiner for brød – igjen?
-
Dørmatten og ryddetrangen - tanker om det sedvanliges makt i omsorg på tvers av funksjonsmessige forskjeller
-
Et perspektiv på autisme, tilgjengelighet og universell utforming
-
Når ordinære omgivelser hindrer og hemmer: sensoriske vansker hos personer med autismespekterdiagnoser.
-
Rupert og brannstiftingen – glimt fra en risikovurdering
-
Neurodiversity: accepting autistic difference
-
Om personalkompetens
-
Et blikk tilbake
-
Vernepleierens arbeidsmodell
-
Vernepleiefaglig teori og praksis - sosialfaglige perspektiver
-
Else skal på NAV - om psykisk lidelse og begrepet funksjonshemming
-
«Else skal på NAV» : om psykisk lidelse og begrepet funksjonshemming «Else Goes to NAV» : on Mental Illness and the Term Disability
-
Studio III : Håndtering av utfordrende atferd gjennom lavaktiveringstilnærminger
-
«Get in Touch!» : en introduksjon til Phoebe Caldwell og metoden Intensive Interaction
-
Ut over det vanliges tyranni : tre vernepleiefaglige essays
-
Struktur og selvbestemmelse : Tilrettelegging av tjenestetilbud til mennesker med utviklingshemming eller autisme