Arbeids- og kompetanseområde
Jeg underviser og forsker i matematikk lærerutdanning.
Underviser i
Jeg underviser i matematikkemner i barnehagelærerutdanning, grunnskolelærerutdanning og videreutdanning
Forskar på
Jeg forsker på hvordan lærerstudenter og matematikklærerutdannere skaper mening av kravet om å integrere IKT og algoritmisk tenkning i matematikkundervisningen. De befinner seg i en kompleks situasjon, der de må skal undervise faglig innhold og respondere til nye krav fra læreplanen – ofte innenfor begrensede tidsrammer. Med min forskning bidrar jeg til å gi et realistisk bilde av kompleksiteten i matematikklærerutdanningen knyttet til implementering av reformer.
Tema av interesse:
- Læreplanreformer
- Matematikklærerutdanning
- IKT og algoritmisk tenkning
- Rekontekstualisering av diskurser (Bernstein- Theory of the Pedagogic Device)
- Kritisk Diskursanalyse
Forskargrupper
Publikasjoner
Piedra Moreno, D.P., Meaney, T. & Herheim, R. (2025) Processes of recontextualizing a curriculum reform into mathematics teacher education. Journal of Mathematics Teacher Education (JMTE). https://doi.org/10.1007/s10857-025-09686-2
Piedra Moreno, D. P. (2024). Motivational and fun! Preservice teachers' recontextualising of discourses on ICT integration in mathematics in their practicum assignment. Mathematics Teacher Education and Development, 26(2), 1–18. https://mted.merga.net.au/index.php/mted/article/view/1161
- GLSM801, Kva er grunnleggjande lese-, skrive- og matematikkopplæring?, 25/26
- MGBMA201, Matematikk 1, emne 2 - Den utforskande matematikklærar - med fokus på mellomtrinnet, 25/26
- MGUMA502, Matematikk 3, emne 2 - Vitskapsteori og metode, 25/26
- MGUMA550, Matematikk 3, emne 4 - Masteroppgåve, 25/26
- STM102, Språk, tekst og matematikk, 25/26
- STMA101, Språk, tekst og matematikk, 25/26