Arbeids- og kompetanseområde
Jeg ble utdannet sosionom i 1996 og har en cand.polit.-grad (2002) og ph.d.-grad (2014) i sosialt arbeid, med avhandlingen «Ungdommenes opplevelse av plassering, opphold og ettervern». Min pedagogiske kompetanse er omfattende og variert, og inkluderer både teoretisk og praktisk pedagogikk, med grunnfag og mellomfag i pedagogikk/spesialpedagogikk (1996-1997), videreutdanning i veiledningspedagogikk (2004), høgskolepedagogikk (2010), samt fagdidaktiske kurs innen forskningsetikk og veiledning av ph.d.- og masterstudenter.
Jeg er FO-godkjent veileder og har praksiserfaring fra sosialtjeneste, barnevernsinstitusjoner og avlastningsboliger for utviklingshemmede.
Jeg har vært ansatt ved HVL fra 2004, og har omfattende erfaring fra undervisning, veiledning, sensurarbeid, utvikling av studieplaner og nasjonale retningslinjer på bachelor- og masternivå. Jeg har hatt emneansvar og undervist i miljøarbeid og miljøpraksis ved vernepleierutdanningen, teoretiske perspektiver i sosialt arbeid, barnevern, kommunikasjon, og praksis ved sosionomutdanningen, samt «Barn og unges oppvekst» ved master i samfunnsarbeid og undervist i miljøterapeutisk arbeid og rus ved barnevernspedagogutdanningen.
Fra 2022 vært fagseksjonsleder for Master i sosialvitenskap med ansvar for utvikling av emner og igangsetting av utdanningen. Masterprogrammet i sosialvitenskap har tre studieretninger: barnevernsarbeid, miljøterapeutisk arbeid og samfunnsarbeid, og har i dag 16 ansatte og 190 studenter.
De siste 8 årene har jeg deltatt aktivt i utvikling av Nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfag (RETHOS), på oppdrag fra kunnskapsdepartementet. Jeg har deltatt i utvikling av Forskrift for nasjonal retningslinje for sosionomutdanningen , og i revisjonsfasen vært med å lede arbeidet med revisjonen. Videre ledet jeg arbeidet med utviklingen av Forskrift for nasjonal retningslinjen for barnevernsarbeid og deltar nå i revisjonsarbeidet.
- MASB520, Ulike perspektiv på barnevernet sitt fag og yrkesutøving, Vår 2026
- MASB540, Innovasjon og fagutvikling i barnevernsarbeid , Høst 2025
- MASM520, Miljøterapeutisk arbeid i ulike kontekster , Vår 2026
- MASM530, Miljøterapeutisk arbeid - metodiske tilnærmingar , Høst 2025
- MASO591, Masteroppgåve (45 stp.) , Høst 2025
- MASO591, Masteroppgåve (45 stp.) , Vår 2026
- PHDH909, Doktorgradsavhandling i Helse, funksjon og deltaking, Vår 2026
- PHDH909, Doktorgradsavhandling i Helse, funksjon og deltaking, Høst 2025
Publikasjonar
-
NEON-konferansen 2023 - Presentasjon av artikkel; Vi snakker ikke om utdanning her - Nav-ansattes vektlegging av utdanningens betydning for å utføre arbeidsoppgaver i Nav
-
"Vi snakker ikke om utdanning her" Nav-ansattes vektlegging av utdanningens betydning for å utføre arbeidsoppgaver i Nav
-
Utfordringer i det å kombinere "å vite at" og "å vite hvordan" i sosialt arbeids utdanning og profesjonell praksis i NAV.
-
UHR-HS Sluttnotat styrking av forskningssamarbeid mellom UH- og kommunal sektor 17.12.2021
-
Et interaksjonistisk perspektiv på kommunikasjon