Arbeids- og kompetanseområde
Forskning, undervisning, veiledning og formidling om religion og livssyn i samfunn og skole.
Gjennomgående forskningsinteresser er
- Religion og religiøse aktører i kulturmøter
- Religion som praksis
- Religion, kjønn og makt
- Kjønn og religiøst lederskap
- Transnasjonale religiøse bevegelser/nettverk
- Religion og emosjon (emosjonshistorie)
- Kristne vekkelsesbevegelser på Madagascar (19.-21. årh.) og i Kina (20. årh.)
- Biografi og mikrohistorie
- Akademisk skriving
Underviser i
Kristendom, religion og livssyn (KRLE) i lærerutdanningen:
Religionsvitenskap, religionsantropologi, religionsdidaktikk, teori, flerfaglighet og metode, kvalitative metoder, kristendom som global religion, fagintegrert akademisk skriving.
Pedagogikk og elevkunnskap (PEL) i lærerutdanningen:
MGBPE201 Læraren og eleven i mangfaldige læringsmiljø
MGUPE491 Den forskande, nyskapande og etisk medvitne lærar
Forskar på
- Religion og emosjon (emosjonshistorie)
- Kinamisjonæren Marie Monsen (1878-1962)
- Developing new rural domesticities: Female rural househould education and domestic science for women in the Nordic countries, 1860-1960
Større avsluttede forskningsprosjekt:
2010-2018: FRIHUMSAM-prosjektet "Merchants and Missionaries. Norwegian Encounters with China in a Transnational Perspective, 1890-1937". Prosjektleder: Prof. Camilla Brautaset, Universitetet i Bergen
2006-2009 NFR-prosjektet "Norwegian Missionaries. Practice and Representation in the Formation of 'Self' and 'Other'. Prosjektleder: Prof. Inger Marie Okkenhaug, Universitetet i Bergen
Forskargrupper
- Religion, kultur og livstolkning
- Lese- og skrivedidaktikk
- Transnational History, 1750-present
- RethinC: Reseach on the Intercultural History of Christianity
- MGBPE201, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 2 - Læraren og eleven i mangfaldige læringsmiljø, 25/26
- MGUKR201A, KRLE 1, emne 2 - Etikk, filosofi og fagdidaktikk, 25/26
- MGUKR502, KRLE 3, emne 2 - Teori, fleirfaglegheit og fagforståing, 25/26, emneansvarlig
- MGUPE401, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 4 - Den forskande, nyskapande og etisk medvitne lærar, 25/26