Arbeids- og kompetanseområde

Forskning, undervisning, veiledning og formidling om religion og livssyn i samfunn og skole. 

Gjennomgående forskningsinteresser er 

  • Religion og religiøse aktører i kulturmøter
  • Religion som praksis
  • Religion, kjønn og makt
  • Kjønn og religiøst lederskap
  • Transnasjonale religiøse bevegelser/nettverk
  • Religion og emosjon (emosjonshistorie)
  • Kristne vekkelsesbevegelser på Madagascar (19.-21. årh.) og i Kina (20. årh.)
  • Biografi og mikrohistorie
  • Akademisk skriving



Underviser i

Kristendom, religion og livssyn (KRLE) i lærerutdanningen:
Religionsvitenskap, religionsantropologi, religionsdidaktikk, teori, flerfaglighet og metode, kvalitative metoder, kristendom som global religion, fagintegrert akademisk skriving.

Pedagogikk og elevkunnskap (PEL) i lærerutdanningen: 
MGBPE201 Læraren og eleven i mangfaldige læringsmiljø 
MGUPE491 Den forskande, nyskapande og etisk medvitne lærar


Forskar på

  • Religion og emosjon (emosjonshistorie)
  • Kinamisjonæren Marie Monsen (1878-1962)
  • Developing new rural domesticities: Female rural househould education and domestic science for women in the Nordic countries, 1860-1960

Større avsluttede forskningsprosjekt:

2010-2018: FRIHUMSAM-prosjektet "Merchants and Missionaries. Norwegian Encounters with China in a Transnational Perspective, 1890-1937". Prosjektleder: Prof. Camilla Brautaset, Universitetet i Bergen

2006-2009 NFR-prosjektet "Norwegian Missionaries. Practice and Representation in the Formation of 'Self' and 'Other'. Prosjektleder: Prof. Inger Marie Okkenhaug, Universitetet i Bergen


Forskargrupper

Underviser i
  • MGBPE201, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 2 - Læraren og eleven i mangfaldige læringsmiljø, 25/26
  • MGUKR201A, KRLE 1, emne 2 - Etikk, filosofi og fagdidaktikk, 25/26
  • MGUKR502, KRLE 3, emne 2 - Teori, fleirfaglegheit og fagforståing, 25/26, emneansvarlig
  • MGUPE401, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 4 - Den forskande, nyskapande og etisk medvitne lærar, 25/26