Evaluering av «KBP på tvers» - et digitalt læringsverk i kunnskapsbasert praksis

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjekttype

Anvendt forskning

Prosjektperiode

August 2021 - Januar 2030

Prosjektsamandrag

Ved Høgskulen på Vestlandet (HVL), Fakultet for helse- og sosialvitskap (FHS), er det utviklet et digitalt læringsverk kalt «KBP på tvers» for å støtte helse- og sosialfag studenters læring i KBP. Læringsverket skal fremme studentaktiv læring, samarbeidslæring og omvendt klasserom. «KBP på tvers» er utviklet på læringsplattformen Canvas. Innhold i «KBP på tvers» lages i et såkalt blueprint-rom og innholdet blir distribuert til «arverom» (egne Canvas-rom) som opprettes for alle helse- og sosialfag utdanninger/kull ved HVL. Studentene har tilgang til sine «KBP på tvers» Canvas-rom gjennom hele studieforløpet. Blueprint- løsningen gjør det mulig å sømløst synkronisere innhold for alle arverom samtidig etter hvert som innhold legges til eller oppdateres. Canvasrommet har en struktur som består av en hjemside, en modul for hvert av trinnene i KBP, en modul kalt «Introduksjon til KBP», en modul kalt «KBP før og i dag» og en egen modul for ressurser. Hver modul innledes med en side der kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse for modulen beskrives.

Formålet med forskningsprosjektet er å evaluere det digitale læringsverktøyet «KBP på tvers» for å kunne videreutvikle ressursene «KBP på tvers» og utvikle strategier for implementering av ressursen i utdanningene. Prosjektet er tredelt, og vi ønsker å utforske følgende tre delproblemstillinger:

#1: Hvordan bruker helse- og sosialfagstudenter ressursene i det digitale læringsverket «KBP på tvers»?

#2: Hvordan erfarer undervisere i helse- og sosialfagutdanninger å bruke det digitale læringsverket «KBP på tvers» i undervisning?

#3: Hvordan erfarer helse- og sosialfagstudenter å bruke det digitale læringsverket «KBP på tvers» i sin utdanning?    

Metode

For å evaluere det digitale læringsverktøyet «KBP på tvers» samles det inn både kvantitative og kvalitative data. Kvantitative data skal samles inn via brukerstatistikkrapporter fra Canvas, HVL sin læringsplattform (#1), og kvalitative data skal samles inn via intervjuundersøkelser blant brukere av «KBP på tvers», både lærere (#2) og studenter (#3). Hensikten med å samle inn både kvalitative og kvantitative data, og å inkludere både studenter og lærere, er å få et så bredt kunnskapsgrunnlag som mulig for å kunne videreutvikle ressursene og implementere de i utdanningene.