Terningen er kastet: HiBs medvirkning i det internasjonale forskningsprosjektet DICE.

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett

Prosjektperiode

Oktober 2008 - Desember 2014

Finansieringskjelder

EU

Totalbudsjett

Prosjektsamandrag

Prosjektet DICE (Drama Improves Lisbon Key Competences in Education) er en internasjonal, EU-finansiert, flerkulturell forskningsstudie som undersøkte effektene av drama og teater i undervisning på fem av åtte Lisboa nøkkelkompetanser for livslang læring: Communication in the mother tongue, Learning to learn, Interpersonal, intercultural and social competences, and civic competence, Entrepreneurship, Cultural expression. Forskningen er utført av tolv partnere: Ungarn (forskningsleder), Nederland, Norge, Palestina, Polen, Portugal, Romania, Serbia, Slovenia, Storbritannia, Sverige, Tsjekkia.

Prosjektet er hovedsakelig en kvantitativ studie, men med innslag av kvantitativ metode. To hovedpublikasjoner er utgitt: 1) En forskningsrapport,The DICE has been cast. Research findings and recommendations on educational theatre and drama (2010). (Denne fins også i en forkortet versjon på norsk). 2) En lærerressurs: Making a World of Difference. A DICE resource for practitioners on educational theatre and drama (2010). Alle publikasjonene kan lastes ned fra Internett: www.dramanetwork.eu

Resultatene fra prosjektet ble første gang presentert i EUs hovedkvarter i Brussel, 2010.

Høgskolen i Bergen - ved dramaseksjonen på lærerutdanningen - er prosjektets norske deltaker. 19. oktober 2010 arrangerte HiB en nasjonal DICE-konferanse som avslutning av det to-årige forskningsprosjektet DICE. Heldagskonferansen formidlet resultatene fra den internasjonale forskningen. Gjesteforelesere fra DICE consortium: prosjektleder Adam Cziboly og Chris Cooper. Øvrige forelesere: Katrine Heggstad, Stig A. Eriksson og Kari Mjaaland Heggstad. Sistnevnte har vært prosjektleder for det norske forskerteamet.

Prosjektets norske deltakere har etter hovedprosjektets avslutning i 2010, formidlet resultater som foredrag og publikasjoner i en rekke nasjonale og internasjonale fora.

 

Metode

Forskningen har benyttet en longitudinell flerkulturell design, med forskningsgruppe og kontrollgruppe, og gjennomført med ca. 4500 respondenter fra "utdanningsfeltet" i 12 land. 1080 forskjellige variabler er målt per elev. Deltakerne møtte drama og teater i sin undervisning som: a) engangshendelse (f.eks. Teater-i-undervisningsprogram - TIU) og b) som kontinuerlige/jevnlige drama/teateraktiviteter over en periode på 4 måneder innenfor skolens undervisningsplan.

Hovedmetode: Spørreskjema (elev og lærerskjema); inndata og utdata. Observasjonsdata. 111 forskjellige opplegg innen drama og teater i undervisning er målt, hvorav 55 var engangshendelser og 56 var kontinuerlige. Resultatene er statistisk signifikante innen alle de fem målte kompetanseområdene.