Praksismøte og lærarprofesjonalitet. Praksismøte som arena for forsking på lærarprofesjonalitet.
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjektperiode
Oktober 2010 - Juli 2016
Prosjektsamandrag
Mål
Prosjektet skal tematisere, problematisere og undersøke praksismøter; møteplasser, prosesser, aktører som deltar, og slik bidra med kunnskap om utvikling av lærerprofesjonalitet hos lærerutdannere og studenter.
Om prosjektet
Den nye grunnskolelærerutdanningen skal bidra til at studentene dannes som yrkesutøvere i et profesjonelt fellesskap. Ett av tiltakene som skal bidra til dette, er praksismøter der aktører fra lærerutdanningsinstitusjonen, praksisfeltet og studenter møtes i studentenes praksisperioder i grunnskolen. Fokuset for gruppens arbeid er å utvikle kunnskap om lærerprofesjonalitet hos lærerutdannere og studenter i praksismøtene. I dag har vi andre aktører, roller, samarbeidsformer og lærerutdannerfunksjoner enn før. Disse er det viktig å se nærmere på.
Status
Forskningsaktiviteten har bestått av innsamling av data til et forprosjekt, analyse av data og presentasjoner. Resultater fra forprosjektet har gitt grunnlag for å lage videosekvenser og videreutvikle prosjektet gjennom utvikling av tema, nye datainnsamlinger og presentasjoner. Prosjektet har bidratt med to vitenskaplige artikler, tre vitenskaplige foredrag, tre vitenskaplige poster og fem videosekvenser som blant annet hr vært brukt i veilederstudie.
Metode
Kvalitativ metode. Eksplorerande casestudie. Individuelle intervju, fokusgruppeintervju og observasjon.