Kunnskapsbasert praksis i praksisstudier i fysioterapiutdanning
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjekttype
Ph.d.-prosjekt
Prosjektperiode
Januar 2015 - Desember 2016
Prosjektsamandrag
Dette doktorgradsprosjektet består av tre delprosjekt. Hovedhensikten med prosjektene er å bidra til mer kunnskap og forståelse for hvordan fremme kunnskapsbasert praksis i praksissstudiene i fysioterapiutdanningen.
Delprosjekt 1:
Prosjektet var en spørreskjemaundersøkelse blant 3.års fysioterapistudenter fra 2006-2010 (N=180, svarrespons 73 %). Hensikten var å undersøke sammenhengen mellom grad av kunnskapsbasert praksis (KBP) eksponering (timer undervisning, KBP i studentoppgaver) og atferd, ferdigheter og barrierer knyttet til KBP i praksisstudier. Til tross for økende grad av KBP eksponering, viste resultatene liten sammenheng mellom grad av KBP eksponering og atferd, ferdigheter og barrierer knyttet til KBP i praksisstudier.
Delprosjekt 2:
Hadde til hensikt å undersøke oppfatninger, opplevelser, erfaringer og holdninger knyttet til bruk av KBP i praksisstudiene blant 3.års fysioterapistudenter. Resultatene fra fokusgruppeintervju blant studenter, deres praksisveiledere og kontaktlærere viste at studentene i praksisstudier strevde med å anvende KBP, og de manglet rollemodeller i KBP.
Delprosjekt 3:
Her ble effekten av et undervisningsopplegg i KBP for praksisveiledere (N=29) undersøkt i et ikke-randomisert kontrollert studie. Resultatene viste statistisk signifikant effekt over tid på alle KBP utfallsmål; kunnskaper, ferdigheter, holdninger og atferd.
I tillegg er det samlet inn data på prosessevaluering som vil utgjøre to artikler: 1) data fra fokusgruppeintervju blant kursdeltaker og skjema på tilfredshet med kurs (under og etter), og 2) spørreskjema blant studenter - tilsvarende skjema brukt blant praksisveileder som deltok i kontrollert studie.