Palliativ behandling, pleie og omsorg - utdanningskvalitet i bachelor sykepleie ved Høgskulen på Vestlandet

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjekttype

Pedagogisk utviklingsarbeid

Prosjektperiode

August 2017 - Desember 2019

Prosjektsamandrag

Våren 2017 ble det etter initiativ fra Marianne Fjose etablert et FOU samarbeid innen palliativ behandling, pleie og omsorg med Sølvi Eide Lunde og Kristin Valen. Sammen ble det bestemt å kartlegge om undervisningen ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) sine bachelorutdanninger i sykepleie er i tråd med offentlige føringer samt forskningsfeltet. Det ble søkt «småforskmidler» ved campus Stord/ Haugesund, og prosjektgruppe og referansegruppe ble etablert. Denne delrapporten presenterer funn fra kartleggingen, og diskuterer eksisterende undervisningstilbud opp mot nasjonale og internasjonale anbefalinger og forskning innen palliasjon. Delrapporten peker på utfordringer og kommer med noen forslag til oppbygging av undervisning innen fagfeltet palliasjon ved HVL. Det er ønskelig at resultatet av prosjektet integreres i samorganisering av bachelorprogrammene i sykepleie ved HVL fra 2020.

In the spring of 2017, after the initiative of Marianne Fjose, an FOU collaboration was established in palliative care with Sølvi Eide Lunde and Kristin Valen. Together, it was decided to survey the teaching at Høgskulen på Vestlandet (HVL), if its bachelor programs in nursing follow public guidance and the research field. There was applied for "Småforskmidler" at campus Stord / Haugesund, and a project group and reference group were established. This subreport presents findings from the survey, and discusses existing education programs against national and international recommendations and research on palliative care. The interim report points to challenges and comes with some suggestions for building education in the field of palliative care at HVL. It is desirable that the results of the project can be integrated into the co-ordination of the Bachelor's programs in HVL nursing from 2020.

Metode

Litteraturstudie