Kjønn og estetisk danning: Estetiske uttrykk som inngang til å snakke om kjønn og seksualitet i skolen
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett
Prosjektperiode
August 2018 - Februar 2020
Prosjektsamandrag
Kjønns-, likestillings- og mangfoldsperspektiv skal ivaretas i den nye femårige grunnskolelærerutdanningen (jf en av læringsutbytteformuleringene), men hvordan? Det er nødvendig å møte kjønnsproblematikk i skolen på ulike måter ut fra ulike faglige og sosiale situasjoner og problemstillinger. Dette prosjektet utforsker noen måter å møte slike perspektiv på, med særlig fokus på danningsaspekter og normkritiske perspektiver som kan synliggjøre subtile mekanismer i samspillet mellom elevene, mekanismer som i verste fall kan gi seg utslag i mobbing, trakassering og krenkelser knyttet til kjønn og andre identitetskategorier. Vi vil også synliggjøre hvordan forhandlingsmekanismer mellom elevene og i møte med ulike estetiske uttrykk er viktige for deres identitetsutvikling eller danningsprosess som kjønnede individer.
Vi har valgt å ta utgangspunkt i elevers estetiske uttrykksformer. Barn og unge er både kulturkonsumenter og kulturprodusenter. Gjennom kulturelle praksiser formes de både som kjønn og andre identiteter. Slike uttrykksformer er flyktige og tidsavhengige. Skal lærere forstå sine elever og tune seg inn på deres livsverden, må de til enhver tid holde seg oppdatert på barne- og ungdomskulturens uttrykk. I prosjektet kaller vi dette estetiske uttrykk, fordi det handler om formende praksiser. Vi tenker at de unge former livsverdener, forståelser av seg selv og omgivelsene gjennom slike uttrykksformer. Formålet med prosjektet er å bidra til refleksjon rundt, bevissthet om og forståelse av mekanismer som spiller inn på kjønnsidentitet og kjønnet adferd.