Fridalen skole

På denne sida kan du lese meir om kva som skjer på lærarutdanningsskulen Fridalen skole.

Fridalen skole er en 1-7-skole i Bergen kommune med elever som har bakgrunn fra mange ulike nasjonaliteter, språk og religioner. Skolen har derfor fokus på at elevenes forskjellighet skal være en berikelse for skolemiljøet og alle skal føle seg inkludert.

Som lærerutdanningsskole (LU-skole) tar Fridalen skole et særlig ansvar for å bidra til praksisopplæring av lærerstudenter fra HVL. Fridalen skole og HVL samarbeider også om andre aktiviteter i lærerutdanningene og i virksomheten ved Fridalen skole. Det er et mål med LU-skoleordningen at de to institusjonene skal samarbeidet om forsknings- og utviklingsarbeid (FOU) på måter som kan gi gode synergier for begge parter.

Kontaktpersoner 

LU-kontakt: Randi Galtung-Døsvig

FOU-kontakt: Silje Valde Onsrud 

Hospitering 2025/2026

Forskning- og utvikingssamarbeid

NeVa - Forhandle verdier i norsk lærerutdanning

Forskningsprosjektet Negotiating Values in Norwegian Teacher Education (NeVa) ved HVL har mottatt 12 millioner kroner fra Norges forskningsråd til å forske på hvordan lærerutdanningene tolker og underviser i utvalgte kjerneverdier i den nye læreplanen (LK20). I tillegg skal prosjektet utvikle nye undervisningsverktøy. Det skal utvikles en metode der forskere, studenter og praksislærere samarbeider om å lage nye undervisningsverktøy for å forstå og diskutere verdier bedre. NeVa skal gi framtidige lærere bedre verktøy for å håndtere verdimangfold og styrke demokratisk danning blant elever i norske skoler. Her bidrar Fridalen skole som samarbeidspartner.

Lesing og oppmerksomhet

Prosjektet tar sikte på å undersøke hva lærere kan gjøre for å legge til rette for oppmerksom lesing og levende litteraturformidling på mellomtrinnet, med et særlig fokus på hvordan man kan jobbe med litt lengre tekster i klasserommet.  I samarbeid med skolen ønsker forskere innenfor fagene norsk og engelsk å undersøke hvilke rammer dagens klasserom legger for felles oppmerksomhet rettet mot tekster. Prosjektet involverer også studenter i grunnskolelærerutdanningene. 

MUSIKKPEDLAB 

Musikkpedagogiske forskere ved HVL holder på med et forsknings- og utviklingsprosjekt som er et oppfølgingsprosjekt etter prosjektet FUTURED (2019-2022). I FUTURED ble musikklærerstudenter utfordret på å bidra til utvikling av egen utdanning, slik at den blir mer relevant for framtiden. En av metodene som ble brukt var utopisk tenkning der studentene forestilte seg drømmescenarier for utdanningen sin. MusikkPedLab skal bidra til å realisere noen av studentenes drømmescenarier. Her skal de få øve seg i autentiske situasjoner på det de selv erfarer at de mangler eller ikke kan godt nok for å bli gode musikklærere. Musikklærere og elever ved Fridalen skole deltar i studentenes utforsking av ulike musikkaktiviteter.

KOS: Kjønn og seksualitet i skolen

KOS er et samarbeidsprosjekt mellom forskere ved HVL og Fridalen skole med mål om å styrke kunnskap om kjønn og seksualitet hos både lærere og lærerutdannere. Prosjektet skal blant annet identifisere skolens behov for kompetanse, skoleutvikling og undervisningsressurser knyttet til tematikken, og videre styrke skolens evne til å ivareta skeive elever og elever utsatt for seksuelle krenkelser.

Lydgatnerier

Lydgartnerier er digitale, elektroakustiske instrumenter, der lydene skapes gjennom vibrasjoner i fysiske materialer, fra ulike objekter. Lydene kan loopes, tilpasses og manipuleres, alt ved hjelp av fysiske kontrollere på lydgartneriene.

I dette prosjektet skal elever fra Fridalen skole få bygge sine egne lydgartneri. Lærere og elever vil involveres i et designstudie, der målet er å utvikle og utforske hvordan elever kan skape et lydlandskap ved å komponere og fremføre lyder av fysiske objekter. Dette vil innebære en utforskning av ulike designaspekter gjennom workshops. Dette kan bidra til å bedre forstår målgruppen og hva som trengs for å gjøre instrumentene til et positivt bidrag til musikkundervisningen.