FD8 Dialog og gruppediskusjoner på forelesninger og seminarer | Vår 24

Hopp til

Opptakskrav og søknad

Opptakskrav

Det er en fordel, men ikke en forutsetning å ha gjennomført kurset i
    pedagogisk basiskompetanse.

Om å søke opptak til HVL

Dette er en valgfri modul som inngår i «HSPED802 Fagdidaktisk fordjuping i høgskulepedagogikk».

Modulbeskrivelse

Er det vanskelig å engasjere studenter til å delta i diskusjoner? Lurer du på om studenter lærer noe av å diskutere med hverandre? Hvordan kan digitale verktøy legge til rette for gode diskusjoner? Hva kan vi lære av å undersøke diskusjoners kvalitet?

Modulen gir en praktisk innføring i å legge til rette for dialog og diskusjon som læringsform i forelesninger og seminarer. Den gir også en grunnleggende innføring i forskning om diskusjon og dialog som læringsaktiviteter. Sentrale tema er felles
    kunnskapsbygging, kritisk tenkning og argumentasjon.

Ved å gjennomføre modulen får du prøve ut og evaluere ulike diskusjonsaktiviteter i egen undervisning, og diskutere erfaringer med andre som underviser i høyere
    utdanning.

Modulen er relevant for både undervisning på campus og nettbasert undervisning.

Målgruppen er ansatte som ønsker å bli trygg på bruken av diskusjonsbaserte aktiviteter i egen undervisning.

Nøkkelbegrep

• Diskusjoner
    • Dialog
    • Aktiv læring
    • Kritisk tenking
    • Argumentasjon
    • Digitale verktøy
    • Forelesninger
    • Seminarer

Læringsutbytte

Etter gjennomført modul kan deltakerne:

Kunnskaper

• Beskrive et variert repertoar av måter å engasjere studenter i diskusjoner
    • Forklare hvordan deltakelse i diskusjoner kan stimulere studenters læring
    • Diskutere ulike kjennetegn på kvalitet i diskusjoner

Ferdigheter

• Kandidaten kan ta i bruk et variert repertoar av måter å engasjere studenter i diskusjoner
    • Evaluere diskusjonsaktiviteter i egen undervisning

Generell kompetanse

• Vurdere kvalitet på diskusjoner og bidrag i diskusjoner
    • Vurdere hva som er hensiktsmessige diskusjonsformer for ulike formål

Læringsaktiviteter

Kurset har tre nettbaserte samlinger. Før og mellom samlingene skal deltakerne se videoforelesninger, lese faglitteratur, og prøve ut og evaluere ulike måter å stimulere diskusjoner i egen undervisning. Samlingene vil være en kombinasjon av ulike diskusjonsaktiviteter, og planlegging og evaluering av forsøk i egen undervisning.

Vurdering

Det er to arbeidskrav knyttet til kurset. Forarbeid til andre og tredje samling er knyttet til å teste ut og evaluere diskusjonsaktiviteter i egen undervisningspraksis:

1. Presentasjon av deltakeres erfaring fra forsøk i egen undervisning (samling 2)
    2. Deltakere presenterer evaluering av kvalitet i diskusjoner fra forsøk i egen
      undervisning (samling 3)

Deltakerne vil få tilbakemelding på alle arbeidskrav gjennom gruppe aktiviteter knyttet til arbeidskravene i samlingene.

Organisering av modulen

Videoforelesninger, nettbasert synkrone samlinger, utprøving
    i egen undervisning mellom samlingene.

Læringsplattform: Canvas

Sted: Zoom