Digital kompetanse | modul

Fagdidaktiske moduler | valgfri modul

Målet med modulen er å dele erfaringer og kunnskap og på denne måten styrke deltakernes egen digitale kompetanse ved systematisk utforsking av egen praksis innenfor rammen av Scholarship of teaching and learning (SoTL). Fokus for kurset er underviserens bruk av digital teknologi i praksis.

Hopp til

    Opptakskrav og søknad

    Opptakskrav

    Du må ha undervisning i tidsrommet modulen går slik at du kan teste ut
    et undervisningsopplegg støttet av digitale verktøy

    Om å søke opptak til HVL

    Dette er en valgfri modul som inngår i «HSPED802 Fagdidaktisk fordjuping i høgskulepedagogikk».

    Modulen blir tilgjengelig høsten 2023.

    Denne modulen kan du ta enten heldigitalt eller med fysisk fremmøte. Det digitale kurset og kurset med fysisk oppmøte har samme innhold. Velg ett av kursene og sjekk at du melder deg på rett lenke.

    Modulbeskrivelse

    Modulen skal fremme underviserens egen profesjonelle læring i samhandling med andre undervisere for å skape kultur og praksis for mer systematisk implementering av digital innovasjon. Modulen tar utgangspunkt i deltakernes egne erfaringer og behov gjennom metoden Teaching Inquiry into Student Learning (TISL). Metoden tar underviseren gjennom 7 steg.

    Målet med TISL er å øke bevisstheten om underviseres faglige utvikling gjennom systematisk, intensjonell, selvkritisk og planlagt undersøkelse av egen undervisningspraksis.

    Gjennom metoden vil undervisere sammen designe, gjennomføre og dele erfaringer fra eget praksisprosjekt.

    Nøkkelbegreper

    • Digital kompetanse
    • Metodisk tilnærming til praksis
    • Systematisk tilnærming til egen undervisning
    • Bruk av digitale verktøy i undervisningen
    • Teacher Inquiry into Student Learning (TISL)

    Læringsutbytte

    1. Kunne bruke Teacher Inquiry til å utforske egen praksis.
    2. Kunne reflektere kritisk over egen profesjonsfaglige digitale praksis.
    3. Kunne identifisere fokus for utforsking, basert på egen undervisning og egne studenter.
    4. Bidra i kritiske og faglige diskusjoner om digital kompetanse og egen praksis som del av et profesjonsfaglig felleskap.

    Læringsaktiviteter

    1. Tre samlinger
    2. Kollegaveiledning
    3. Mellomarbeid: Utvikle, teste ut og evaluere en intervensjon i egen undervisning etter TISL metoden
    4. Fire Hose sesjon (5 min. pitching)
    5. Posterpresentasjon av arbeid

    Arbeidskrav

    Det er følgende arbeidskrav knyttet til kurset:

    • Gi tilbakemelding til arbeidet til en kollega
    • Utvikle, teste ut og evaluere etter TISL-modellen
    • Lage en poster og forberede en 5-10minutts presentasjon av arbeidet for de andre i modulen.

    Vurdering

    Alle arbeidskrav må være gjennomført for å bestå kurset

    Deltakerne vil få tilbakemelding på alle arbeidskrav gjennom gruppeaktiviteter knyttet til arbeidskravene i samlingene.

    Deltakerne får tilbakemelding på undervisning gjennom kollegaveiledning

    Aktuell litteratur

    Hansen, C. and Wasson, B. (2016). Teacher inquiry into student learning: The TISL heart model and method for use in teachers' professional development. Nordic Journal of Digital Literacy, 11(1), 24-49.

    Mer litteratur kommer.