Hopp til innhald

BARN501 Barnesykepleie, medisin og naturvitenskap

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

I dette emnet skal studenten tilegne seg kunnskap om barnesykepleiers arbeidsfelt, medisinsk og naturvitenskaplig kunnskap om diagnoser hos barn og unge, og hvordan sykdom virker inn på barn og familien rundt.

Studentene skal tilegne seg kunnskaper som bidrar til å sikre handlingskompetanse innen sykepleie til akutt og/eller kritisk syke barn innen ulike alderstrinn.

Naturvitenskapelige emner

  • Anatomi, fysiologi, patofysiologi
  • Sykdomslære
  • Respirasjonssvikt og respirasjonsregulering
  • Sirkulasjonssvikt og sirkulasjonsregulering
  • Syre-base regulering
  • Fysiologi ved akutt smerte, smerte og stress
  • Utredning, diagnostikk og behandling
  • Farmakologi
  • Mikrobiologi og hygieniske prinsipper
  • Forebyggende tiltak
  • Komplikasjoner

Sykepleiefaglige emner

  • Teorier om sykdom, helse og livskvalitet
  • Å være akutt kritisk syk og å være pårørende til barn og unge som er akutt kritisk syk
  • Å leve med sykdom sett i et alder- og kjønnsperspektiv
  • Sykepleie til ulike grupper syke barn både i akutt fase, i rehabilitering og ved kronisk sykdom
  • Fysiske, psykiske, sosiale og eksistensielle aspekter ved å være akutt og/eller kritisk syk
  • Pasient og pårørendes opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • Sykepleie til intensiv og intermediære pasienter
  • Respiratorbehandling
  • Sykepleie i relasjon til undersøkelser og medisinsk behandling
  • Sykepleie ved kirurgiske inngrep (pre/per/post)
  • Informasjon til barn og foreldre
  • Informasjon og veiledning som kan bidra til brukermedvirkning og selvstendige avgjørelser
  • Helsefremmende og forebyggende tiltak til kronisk syke barn
  • Habilitering og rehabilitering
  • Pasiententforløp, samarbeid og ansvarsdeling mellom institusjoner og nivåer i tjenestetilbudet til barn og unge.
  • Forsvarlig håndtering av medisinsk-teknisk utstyr
  • Barnets- og pårørendes reaksjoner på å være omgitt av medisinsk-teknisk utstyr

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten...

  • har inngående kunnskap om sentrale diagnoser hos barn, herunder patologi, epidemiologi og prognose ved ulike lidelser i ulike aldersgrupper
  • har inngående kunnskap om hvordan sykdom utvikler seg, hvordan akutte komplikasjoner, langtidskomplikasjoner og følgesykdommer kan påvirke pasienten fysisk, psykisk og sosialt
  • har inngående kunnskaper i hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre, og hvordan patofysiologiske prosesser og medisinske sykdomstilstander starter og utvikles innenfor ulike alderstrinn
  • har inngående kunnskap om virkning og bivirkning av medikamenter, og forstår farmakodynamiske og farmakokinetiske prinsipper
  • har inngående kunnskap og forståelse om mikroorganismer og resistensutvikling og kunne ta ansvar for hygieniske prinsipper og forebygge infeksjoner
  • kjenner fosterets vekst og utvikling, og betydningen av umodenhet ift. sykdomsutvikling, symptomer og behandling
  • har inngående kunnskap om neonatalogi, pediatri, kreftformer hos barn, legemidler til barn, anestesi til barn, barnekirurgi, komplikasjoner ved kirurgiske inngrep, nevrologiske sykdommer hos barn, barnepsykiatri, barneulykker, smertebehandling, overvåking og medisinske behandling ved ulike akutt og/eller kritiske tilstander, hjerte/lungeredning, transport av nyfødte
  • kjenner ulike behandlingsprinsipper og -teknikker, og kunne begrunne valg av behandlingstilnærming
  • har kjennskap til forskjellige forebyggingsstrategier
  • har inngående kunnskap og observasjonsevne iht hvordan ulike tilstander hos barn utvikler seg og innvirker på pasienten fysiologisk og psykologisk
  • har kjennskap til aktuell lovgivning, pasientrettigheter og pasientorganisasjoner samt tilbud ved lærings- og mestringssentra for familier med syke barn
  • har inngående kjennskap til ulike samarbeidsmodeller i helsetjenesten for eksempel samarbeid mellom primær- og spesialisthelsetjenesten

Ferdigheter:

Studenten...

  • anvender kunnskap om sykdom, forebygging, utrednings- og behandlingstiltak som kan fremme helse, mestring og livskvalitet
  • kjenner de vanligste medisinske undersøkelsesmetoder, har forståelse for- og kan foreta nødvendige tolkning av resultatene
  • bruker aktuelt medisinsk teknisk utstyr i samsvar med gjeldende forskrift
  • håndterer og administrerer medikamenter, kjenner bivirkninger og interaksjon og ta ansvar for pasientenes sikkerhet basert på farmakologiske prinsipper
  • har bred handlingsberedskap på bakgrunn av observasjon av pasient
  • gjør selvstendige kliniske vurderinger og iverksetter sykepleietiltak
  • utarbeider rehabiliteringsforløp og individuell plan
  • ivaretar pasienter som trenger lindrende behandling/palliasjon
  • veileder annet helsepersonell i å møte behov hos syke barn og deres pårørende

Generell kompetanse:

Studenten...

  • kartlegger og vurderer pasienter ut fra et kunnskapsbasert sykepleiefaglig perspektiv
  • underviser og veileder barn og deres pårørende

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger
  • Gruppearbeid med framlegg og opposisjon
  • ferdighetstrening
  • Studiegruppe
  • Selvstudie

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

- Fagnotat SIMarena

- Medikament test

Godkjent arbeidskrav er gyldig i det påfølgende semesteret etter godkjenningen.

Vurderingsform

Individuell skriftlig 2 timers eksamen under tilsyn.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler