Hopp til innhald

BARN502 Barnesykepleie, grunnlagstenkning og fagutvikling

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Emnet vektlegger integrering mellom teoretisk og praktisk kunnskap innen barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområde.

I emnet skal studentene utvikle ferdigheter i å arbeide kunnskapsbasert og tilegne seg kunnskap om relevant forskning og hvordan integrere denne i praksis. Studenten tar utgangspunkt i kunnskap om og forståelse for opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos barnet og familien . Studenten skal etter å ha arbeidet med klinisk audit kunne prinsippene for å dokumentere, evaluere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre helsetjenesten til barn. Studenten velger ut et aktuelt tema fra sykepleiefaglige emner i emnet Medisinsk og naturvitenskaplige kunnskapBARN501. Dette gjøres sammen med lærer og praksisfeltet for å få det beste utgangspunkt for å arbeide kunnskapsbasert.

  • Opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos barnet og familien
  • Kunnskapsbasert praksis, metoder for fagutvikling og anvendelse av forskningsresultater i klinisk praksis
  • Klinisk audit
  • Stadier i forskningsprosessen
  • Kvantitative - og kvalitative forskningsdesign og metoder

Læringsutbytte

En student skal etter fullført emne ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten...

  • har inngående kunnskap om opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos barnet og familien
  • har innsikt i ulike vitenskapsteoretiske tradisjoner
  • anvender ulike forskningsdesign- og metoder og vurderer hvilke forskningsspørsmål de er egnet til å svare på
  • anvender ulike kvalitative og kvantitative tilnærminger for innsamling av data og data analyse
  • har avansert kunnskap om fagområdets vitenskapelige metoder og de faktorer som har betydning for utvikling av kunnskap innen barnesykepleie

Ferdigheter:

Studenten...

  • kan kritisk vurdere vitenskapelige artikler med ulike forskningsdesign
  • kan skrive et abstrakt

Generell kompetanse:

Studenten...

  • kan kritisk vurdere bidrag fra ulike kilder for å være i stand til å foreta beslutninger i praksis
  • kan reflektere kritisk over forskningsetiske problemstillinger innen barnesykepleie
  • kan omforme en problemstilling i klinisk praksis til et forskningsspørsmål

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger
  • Studiegruppe
  • Praksis
  • Selvstudie
  • Presentasjon i seminar - Klinisk audit prosjekt presenteres for praksisfeltet

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen:

3 ukers praksis. Fravær ut over 10 % må tas igjen

kritisk vurdering av artikkel. Vurderingen er et individuelt arbeid og har et omfang på 1500-2000 ord.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i det påfølgende semesteret etter godkjenningen.

Vurderingsform

Eksamen i form av klinisk audit.

Del 1 av eksamen består av innlevering av individuelt skriftlig arbeid, 1500 - 2000 ord

Del 2 Seminar med muntlig presentasjon av "Klinisk audit prosjekt"

Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått

Begge eksamensdeler må være vurdert til bestått for at emnet skal registreres som bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler