Hopp til innhald

BSS9 Bacheloroppgave

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Gjennom bacheloroppgaven arbeider studenten med litteratur innen et avgrenset område som er relevant for sykepleiers funksjon og oppgaver i samfunnet. Oppgaven utgjør et systematisk akademisk arbeid hvor litteraturgrunnlaget og tematikken er knyttet til sykepleiefaget. Arbeidet leder til et skriftlig produkt.Tematikken kan gjerne knyttes til ett av satsningsområdene for forskning ved Institutt for sykepleiefag: kunnskapsbasert praksis, samfunnsarbeid og omsorgsforskning.

Innhold fra sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag (8 stp) Emnet viderefører studiets tidligere behandling av det vitenskapelige og faglige grunnlaget i sykepleie. I emnet utformes det en oppgave som er grunnfestet i et sykepleiefaglig tema og perspektiv. Gjennom arbeidet med litteratursøk, kritisk vurdering, analyse og syntese av litteraturen, opparbeides en trening i selvstendig akademisk tekstproduksjon. Innhold fra sykepleiefaget og yrkesgrunnlaget - sykepleiens funksjon og oppgaver (7 stp) Temaet for en bacheloroppgave i sykepleie begrunnes ut fra hvordan sykepleiefaget og yrkesgrunnlaget har vært behandlet gjennom sykepleierstudiet.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • gjør rede for relevant faglitteratur om et selvvalgt tema med relevans for sykepleiefaget

Ferdigheter:
Studenten...

  • planlegger og gjennomfører et systematisk arbeid med en sykepleiefaglig relevant problemstilling eller situasjon
  • utfører systematisk litteratursøk knyttet til en valgt problemstilling eller situasjon
  • velger oppgavens litteraturgrunnlag på bakgrunn av en kritisk vurdering av identifisert litteratur
  • anvender forskningsresultater og øvrig akademisk litteratur i skriftlig fremstilling
  • utviser god kildebruk.
  • reflekterer over sykepleie med utgangspunkt i litteratur som har relevans for faget
  • strukturerer argumenter og evidens innenfor rammen av en vitenskapelig sjanger

Generell kompetanse:
Studenten...

  • framstiller sykepleiens funksjon og oppgaver i samfunnet både skriftlig og muntlig
  • formulerer seg klart og presist skriftlig
  • reflekterer kritisk over eget faglig arbeid

Krav til forkunnskaper

Bestått 2. studieår og alle praksisperioder i 3. studieår. Emnet forutsetter at studenten anvender innholdet i de øvrige emnene i studiet.

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger
  • Medstudentkommentar på delarbeider gjennom studieåret
  • Individuell veiledning
  • Seminar for medstudentkommentar

Bacheloroppgaven kan enten være:

  • En prosjektrapport som rapporterer fra et prosjekt med litteraturstudium som metode.
  • Et essay som er basert på en refleksjon, med utspring i en fortelling og som drøftes ved hjelp av sykepleiefaglig relevant akademisk litteratur.
  • En prosjektrapport som rapporterer fra et prosjekt med en empirisk metode hvor datamaterialer er innhentet ved deltakelse i et prosjekt ledet av en prosjektleder ved instituttet.

Av emnets studieinnsats er 8 studiepoeng er knyttet til litteraturstudier i sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag og 7,0 studiepoeng er knyttet til litteraturstudier i sykepleiefaget og yrkesgrunnlaget.

Fordypningspraksis utgjør 1,5 studiepoengs arbeidsinnsats og knyttes til sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag.

Det gjennomføres 1 ukes fordypningspraksis som fortrinnsvis er relevant for tematikken i bacheloroppgavearbeidet. Fordypningspraksis kan knyttes til innhentingen av empirisk materiale ved en empirisk metode, eller for få ideer til diskusjonen av litteraturens sykepleiefaglige relevans ved litteraturstudium som metode.

Obligatorisk læringsaktivitet

- Godkjent prosjektplan
- Dokumentert gjennomført praksisstudier.
- Fire timers obligatorisk veiledning
- Medstudentkommentar

 Arbeidskravene må være godkjent før studentene får fremstille seg til eksamen. Forøvrig gjelder høgskolens egne retningslinjer for bacheloroppgaven som ligger på nettsidene om eksamen.

Arbeidskrav er gyldig i 1 semester påfølgende godkjenning.

Vurderingsform

Bacheloroppgave
Bacheloroppgaven skal skrives innen rammen av maksimalt 10000 ord. For oppgaver med 2 og 4 studenter maksimalt 12000 ord. Bacheloroppgaven kan leveres som prosjektrapport eller essay.

Bacheloroppgaven skal skrives i tråd med:
Retningslinjer for bacheloroppgaven og Supplerende retningslinjeg for Bacheloroppgaven ved AHS

Vurderingsutrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny bacheloroppgave
Ved ikke bestått vurdering kan forbedret versjon av bacheloroppgaven leveres til sensur en gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Mer om hjelpemidler