Hopp til innhald

CM1-MUS1 Musikerskap 1

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

I dette innledende emnet får studentene anledning til å bli kjent med hverandre og musikken gjennom egne praktiske, utøvende og kreative prosesser. Ressursene i klassen legger grunnlag for videre musikalsk aktivitet, samt utvikling og refleksjon rundt egen musikalsk praksis. Utvikling av de utøvende, personlige og kunstneriske sidene ved musikkfaget krever øving og modning over lang tid. En innføring i øvingslære og -metodikk er med og legger grunnlaget for resten av studiet.

 

 Emnet omfatter følgende hovedtema:

  • performativ musikkproduksjon
  • øvingslære og -metodikk
  • utøvende instrumental-/vokalpraksis, gehør/musikkteori og hovedinstrument
  • Sang og samspill
  • musikkteknologi og bandrotasjon

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har kunnskap om:

  • øving og øvingsteknikker
  • dramaturgiske modeller og virkemidler
  • organisering og framdrift av performative prosesser og produkt
  • metoder som er egnet for samspillaktiviteter på ulike læringsarenaer  

 

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • bruke hovedinstrumentet sitt på en konstruktiv og relevant måte i opplæring og formidling, individuelt og i samspill med andre
  • arbeide med tekniske og kunstneriske problemstillinger, slik at studenten utvikler ferdigheter i forbindelse med å innstudere, framføre og formidle musikk
  • utvikle sitt musikalske gehør og knytte dette opp mot praktisk arbeid med hovedinstrument og samspill
  • vise evne til samarbeid om musikalsk samspill og kunne tilpasse seg musikalske situasjoner faglig og sosialt
  • øve selvstendig og effektivt
  • produsere og bidra med ideer i kreative gruppeprosesser

 

Generell kompetanse

Kandidaten kan:

  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye fagområder
  • bidra aktivt til nytenking, innovasjonsprosesser og gruppeprosesser
  • kommunisere med medstudenter og lærere om faglige problemstillinger og bidra aktivt med egne analyser og konklusjoner innenfor fagområdet

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom praktisk skapende arbeid, forelesninger, prosjekt- og gruppearbeid, fremføringer og veiledning. Undervisning vil foregå i grupper og individuelt der det er hensiktsmessig. Det kreves at studentene kan arbeide selvstendig gjennom øving og egeninnsats.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Gjennomføring av pålagte obligatoriske oppgaver - praktiske, skriftlige og muntlige.
  • 80 % obligatorisk deltagelse i undervisning

Vurderingsform

Praktisk metodisk eksamen

Hjelpemidler ved eksamen

-

Mer om hjelpemidler