Hopp til innhald

LU1-KH315P Kunst og håndverk 2a, 1-7.

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Fellesemnet utgjør 2a innen de praktisk-estetiske fagene kroppsøving, musikk eller kunst og håndverk. Emnet vil veksle mellom enfaglige, flerfaglige og tverrfaglige perspektiv i undervisningen.

Særpreg ved emnet er at oppgaver, arbeidsmåter og innhold skal gi erfaring med og kunnskap om praktisk-estetiske læreprosesser i danningen av det integrerte mennesket. Praktisk-estetiske læreprosesser er erfaringsbaserte læreprosesser som er knyttet til aktive, kroppslige, opplevelsesorienterte, relasjonelle, improvisatoriske, kreative og utforskende strategier for helhetlig læring.

Kunst og håndverk er et allmenndannende fag, der kunnskap bygges gjennom praktisk og estetisk skapende handling, og kritisk refleksjon. Faget er forankret i kommunikasjons- og produksjonsformer knyttet til visuell og materiell kultur. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget skapende arbeid, grunnskolens praksis og teoretiske kunnskaper og referanser. Forskningsbasen i faget omfatter det estetisk utøvende feltet, det fagdidaktiske feltet, og sammenhengen mellom disse.

Kunst og håndverk er delt i områdene bilde, skulptur, design og arkitektur. På alle fire områder utvikles og brukes kunnskap og ferdigheter i arbeid med materialer, teknikker, visuell kommunikasjon og estetiske virkemidler. Faginnholdet knyttes til kunst- og formuttrykk fra ulike tidsepoker, kulturer og elevenes flerkulturelle hverdag. Duodji/duodje/duedtie som er en sentral del i samisk kultur, er integrert i faget.

Studentens handlingskompetanse utvikles gjennom øvelse og erfaring med skapende prosesser. Kunnskap om barn og unges kulturelle uttrykksformer i møte med materialer og symboler ligger til grunn for profesjonsutøvelsen. Studenten skal kunne bruke gjeldende læreplan for kunst og håndverk i grunnskolen, og sikre alle elevers læring i faget ut fra forutsetningene til den enkelte og elevgruppa. Studenten skal kunne skape et læringsmiljø som stimulerer til opplevelse, utfoldelse og refleksjon rundt aktualitet, kvalitet og bærekraftig utvikling.

Ut fra fagets egenart skal studenten bruke de grunnleggende ferdighetene: Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig, å kunne lese og regne og å kunne bruke digitale verktøy som en integrert del av arbeidet med kunst og håndverk. I vekselvirkning mellom fagutøvelse, fagteori og fagtradisjon skal studenten utvikle en bevisst holdning til fagets innhold, relevans og verdi for individ, skole og samfunn.

 

Fagdidaktikken i emnet bygger på en eksemplarisk og praktisk tilnærming. Didaktiske tema vil være knyttet til det som er felles for de ulike praktisk-estetiske fagene samt kjerneelement fra kunst og håndverk.

 

I emnet blir det lagt vekt på flerfaglig samarbeid mellom de praktisk-estetiske fagene og hvordan disse fagene kan brukes som metodefag.

 

Kunst og håndverk 2a gir studentene utvidet innsikt i fagets estetiske dimensjon og rolle i skole og samfunn. Fagdidaktikk og kunnskaper om og ferdigheter i praktisk-estetiske læreprosesser utgjør en stor del av kunst og håndverk 2a, og tar for seg organisert læring i kunst og håndverk, fagets historiske utvikling, relevans og legitimering som allmenndannende fag i skolen. Gjennom studiet skal studenten videreutvikle egen praktisk ferdighet i faget og få erfaring med et utvalg av materialer og arbeidsmåter som gir læringsutbytte i forhold til læreplan for grunnskolen med særlig vekt på barnetrinnet. Forholdet mellom læreplan og praksis problematiseres gjennom kritisk gransking av oppgaver, undervisning, veiledning og vurdering. Begynneropplæringen og sammenhengen mellom barns lek, kreativitet og praktisk-estetiske læreprosesser i faget løftes fram.

 

Kunst og håndverk 2a. Praktisk-estetisk fellesemne (15 sp) har følgende innhold og tema:

Teori og didaktikk, enfaglige og flerfaglige prosjekt, praksis, vurdering, danning, det flerkulturelle perspektivet, fagets historie

Læringsutbytte

 Studenten

  • har kunnskap om de praktisk-estetiske fagene sin egenart med vekt på kunst og håndverksfagets egenart
  • har faglig og fagdidaktisk kunnskap til å gjøre overveielser knyttet til undervisning og læring i praktisk-estetiske læreprosesser
  • har kunnskap om materialer, teknikker, redskaper og estetiske virkemidler som er vanlige i arbeid med bilder, skulptur, design og arkitektur
  • har kunnskap om kunstteorier og hvordan uttrykksformer fra ulike kulturer nasjonalt og internasjonalt kan være ressurs for eget skapende arbeid og organisert læring
  • har kunnskap om sentrale teorier om barns to - og tredimensjonale formspråkutvikling og barnekulturens visuelle ytringsformer, estetisk opplevelse, lek og kreativitet
  • har kunnskap om bilder som språklige uttrykk, barns bruk av bilder og symboler som en måte å forstå sin omverden på, og kjennskap til arbeidsmåter i begynneropplæringen som støtter barns bildespråklige læring
  • har kunnskap om skulptur, installasjon og design og hvordan disse uttrykksformene kan ses i sammenheng med barns lek og stimulere til kreativt skapende arbeid
  • har kunnskap om lærings- og erkjennelsesformer knyttet til kunst og håndverk som estetisk skapende, praktisk handlende og visuelt kommunikativt fag
  • har kunnskap om psykologiske og kulturelle faktorer som virker inn på utviklingen av barns formspråk, identitet og kreativitet
  • har kunnskap om gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av kilder, bilder og andre ressurser til undervisning

 

 

 

 

Ferdigheter:

 

Studenten

 

 

  • kan bidra med fagspesifikke kunnskaper og ferdigheter i flerfaglig samarbeid for å støtte praktisk-estetiske læreprosesser i alle fag
  • kan anvende digitale verktøy i skapende arbeid
  • kan bruke nærmiljøet som kilde til opplevelse og innhenting av kunnskap som utgangspunkt for eget arbeid og som ressurs for elevoppgaver
  • kan organisere enkle utstillinger, lage ulike typer presentasjoner og aktivisere elever i arbeid med utstilling av deres egne produkter
  • kan benytte ulike skrifttyper, layout og visuell kommunikasjon for å synliggjøre elevers arbeidsprosesser og resultater, og for å formidle av egne og andres formuttrykk
  • kan bidra til utvikling av grunnleggende ferdigheter i kunst og håndverk i begynneropplæringen
  • kan formulere oppgaver som fremmer grunnleggende ferdigheter i kunst og håndverk
  • kan gjennomføre læringsorientert vurderingspraksis
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning, og tilrettelegge for tilpasset opplæring for alle elever
  • kan planlegge og organisere læring i kunst og håndverk med utgangspunkt i elevenes livsverden og fremme samarbeid og likestilling mellom kjønn og kulturer
  • kan beskrive måloppnåelse i kunst og håndverk, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elever kan vurdere egen læring
  • kan vurdere estetiske kvaliteter og praktisk tilrettelegging i skolens innemiljø og uterom som ramme om elevenes arbeid med faget
  • kan vurdere lærebøker og læremidler i kunst og håndverk for barnetrinnet

 

 

Generell kompetanse:

 

Studenten

 

  • kan ta i bruk kulturelle forskjeller i elevgruppa som ressurs og utnytte formspråklige variasjoner som utgangspunkt for oppgaver og faglig samtale
  • kan bruke kunst og håndverk i tverrfaglige tema- og prosjektarbeid og ivareta den estetiske dimensjonen i opplæringen i samhandling med andre fag

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

 Studiet vekslar mellom

  • Forelesing
  • Praktisk arbeid, individuelt og i grupper
  • Muntlige og skriftlige oppgaver
  • Ekskursjoner

 

Studentene må selv dekke egne kostnader til ekskursjoner

Obligatorisk læringsaktivitet

 Innlevering av obligatoriske oppgaver

Innebetaling av materialpenger

Godkjent deltakelse i undervisning

Alle studiekrav spesifiseres i semmesterplan

Vurderingsform

2 eksamensdeler: Mappe (eksamensutstilling) og Praktisk eksamen (tverrfaglig i gruppe)

Hjelpemidler ved eksamen

-

Mer om hjelpemidler