Hopp til innhald

NAB803 Naturfag 2, emne 1 - Fysikk, kjemi og miljøutfordringer

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Emnebeskrivelsen bygger på nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010) og læreplanen i naturfag (LK06).

Det tas forbehold om at emneplanen kan endres, også i løpet av studieåret. Studenter ved naturfagstudiet skal gjøre seg kjent med innholdet i denne emnebeskrivelsen.

Naturfag 2 er delt i to delemner, hver del med et omfang på 15 studiepoeng.

Dette emnet legger hovedvekten på den ikke-levende delen av naturen der kunnskap for en stor del hentes fra fagene fysikk, kjemi, teknologi og miljølære. Det vil også bli lagt vekt på forskerspiren og hvordan en kan arbeide utforskende i grunnskolens 1.-7. trinn.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Studenten

  • har kjennskap til ideen om hvordan atomer har utviklet seg gjennom historien
  • har kjennskap til hovedtypene av kjemiske reaksjoner og fysiske fenomener på makro- og mikronivå, og hvordan disse kan relateres til fenomener i hverdagen og i naturen
  • har kunnskap om kjemiske stoffer på et kvantitativt nivå
  • har oversikt over oppbygning og egenskaper av de viktigste organiske stoffgruppene
  • har oversikt over global oppvarming, ozonproblematikk og noen andre miljøutfordringer knyttet til kjemiske stoffers innvirkning på miljøet.
  • har gode kunnskaper om energibevaring, energikvalitet, fornybare og ikke-fornybare energikilder
  • har kunnskaper om grunnleggende mekanikk, elektrisitet og magnetisme, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger
  • har kjennskap til oppbyggingen og utviklingen av universet og vårt solsystem

Studenten

  • kan utvikle undervisningsopplegg som fremmer elevers undring og læring i naturfag
  • kan anvende relevant naturfagutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter
  • kan gi tilpasset underveisvurdering på elevarbeid
  • kan håndtere kjemikalier og lage kjemiske løsninger
  • kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig informasjon og fagstoff, og anvende det i undervisning og drøftinger med kolleger
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere teknologi- og designprosjekter med et flerfaglig perspektiv

Studenten

  • har forståelse av rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
  • har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

Krav til forkunnskaper

Anbefalt forkunnskap Naturfag 1, emne 1 og 2 eller tilsvarende.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen går over ett semester (høst). Emnet er samlingsbasert (syv kursdager fordelt på tre samlinger) med oppgaveløsning og selvstudium mellom samlingene.

Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, demonstrasjoner, besøk på BiR energiverk, laboratorieøvelser, oppgaveløsning, undervisningsøvelser, didaktiske oppgaver og muntlige argumentasjonsøvelser. Gjennom disse varierte arbeidsformene vil de grunnleggende ferdigheter bli anvendt og utviklet. De praktiske arbeidsformene er viktige. Studentene vil få erfaring med arbeidsformer som kan anvendes i grunnskolen.

Deler av studieenhetens pensum må leses som selvstudium. Det anbefales at lærestoffet bearbeides gjennom kollokviearbeid eller diskusjonsgrupper på Canvas.

Studentene skal enkeltvis eller i grupper, planlegge, gjennomføre og vurdere to ulike undervisningsopplegg i faget i en skoleklasse.

Obligatoriske arbeider utføres på samlinger og i mellomperioder mellom samlingene. Studentene skal levere journaler fra pålagte øvelser og didaktiske arbeider. Nærmere spesifikasjon med frister for innlevering blir gitt i semesterplaner.

Its learning er høgskolens studiestøttesystem, og det forutsettes brukt både til informasjon og til læringsaktiviteter. Studentene vil få veiledning både individuelt og i grupper gjennom hele studiet.

Studentene får underveisvurdering for læring ved at det gis tilbakemelding på obligatorisk innleverte arbeider.

Studentene vil få erfaring med bruk av ulike digitale verktøy på samlingene. Herunder går bruk av datalogg, responsverktøy, samskrivingsverktøy og digitale animasjoner.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Deltakelse på minst 6 kursdager
  • Forskerspireprosjekt i egen klassemed rapport
  • Laboratoriearbeid/praktisk arbeid med rapport i fysikk og kjemi
  • Didaktisk arbeid om kjemiske reaksjoner

Det er et krav at digitale verktøy blir brukt i minst en av de obligatoriske oppgavene. Det er videre et krav at erfaringer fra minst en av de obligatoriske oppgavene blir delt med eget kollegium.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i det påfølgende semesteret etter godkjenningen.

Vurderingsform

Skriftlig skoleeksamen, 6 timer.

Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Kalkulator

Mer om hjelpemidler