Hopp til innhald

PPU2 Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et organisasjons- og samfunnsperspektiv

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag for trinn 8-13 fastsatt av Kunnskapsdepartementet 18.mars 2013 med hjemmel i Lov om universiteter og høyskoler av 1.april 2005 nr. 15, §3-2, annet ledd.

Læringsutbytte

Studenten har kunnskaper om:

  • lovverk, læreplaner og andre relevante styringsdokumenter relevant for læreryrket og yrkesutøvelsen
  • skolen som institusjon for læring og dannelse i et demokratisk samfunn
  • ungdomskultur
  • læring i flerkulturelle kontekster, inkludert samiske forhold
  • ungdom i vanskelige situasjoner, samt mobbing og spesialpedagog

Studenten har ferdigheter i:

  • skolekultur og skolen som en lærende organisasjon
  • forskning og utviklingsarbeid i skolen
  • forsknings- og utviklingsarbeid
  • vurdering av fag- og yrkesopplæring tilpasset elevens/lærlingens behov
  • yrkesdidaktisk bruk av grunnleggende ferdigheter, herunder bruk av digitale verktøy

Studenten har generell kompetanse i:

  • HMS
  • endrings- og utviklingskompetanse
  • yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
  • yrkesopplæring og yrkesutøvelse i et historisk perspektiv
  • entreprenørskap og innovasjon

Undervisnings- og læringsformer

Se den generelle delen av studieplanen.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Arbeidskrav 3 består av et feltarbeid knyttet til praksisperiode 3. Fokus for feltarbeidet og nærmere informasjon og retningslinjer gis.
  • Det er obligatorisk frammøte på alle samlinger/undervisning og praksis. Ved fravær over 20 %, må studenten søke seksjonsleder ved PPU om å kunne gå opp til eksamen.

Godkjente arbeidskrav er gyldig i tre semestre etter godkjenning.

Vurderingsform

Eksamen består av to deler:

  • Gruppeeksamen i form av en skriftlig prosjektoppgave, og en utstilling som presenterer prosjektarbeidet. Prosjektarbeidet og utstillingen vurderes samlet (utgjør 40 % av endelig karakter).
  • Individuell muntlig eksamen (utgjør 60 % av endelig karakter).

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått. Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet.

Gruppeeksamen; prosjektoppgave og utstilling
Det yrkesdidaktiske prosjektet utføres i praksisperiode 3. Prosjektarbeidet påbegynnes i tredje semester, og fullføres i fjerde semester.
Prosjektoppgavens omfang: 7000 ord (+/- 10%).

Innleveringsfrist blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem. Det blir ikke gitt veiledning de siste to ukene før innlevering.

Det er utarbeidet egne retningslinjer og kriterier for utforming og vurdering av prosjektoppgaven.

Muntlig eksamen
Muntlig eksamen er knyttet til både prosjektoppgaven og læringsutbyttebeskrivelser i emneplanen.

Tid og sted for eksamen vil bli opplyst på emnets sider på Itslearning.

Ny/utsatt eksamen:
Skriftlig skoleeksamen, 6 timer.
Hjelpemiddel: Kunnskapsløftet.

Hjelpemidler ved eksamen

Kunnskapsløftet

Mer om hjelpemidler