Hopp til innhald

PPUA-PR2-16 Praksisopplæring 2. år

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Gjennom praksisopplæringen skal kandidaten gis mulighet til å prøve ut og videreutvikle sin rolle som lærer.

Kandidaten skal gjennom det andre studieåret ha 150 timer veiledet praksis. 40 timer skal være feltpraksis på annet skoleslag enn hovedpraksisen. 

Praksissted skal godkjennes av Høgskolen og kan være på 5-10 trinn i barne- og ungdomsskolen, allmenn- eller yrkesfaglige studieretninger i videregående skoler og i voksenopplæringsinstitusjoner.

Undervisningspraksis skal være i tråd med den fagdidaktiske profilen kandidaten er tatt opp på.

Kandidater med fagbakgrunn i utøvende kunstfag kan gjennomføre inntil 50% av praksis i kulturskolen.

Kandidaten kan i tillegg til undervisning og observasjon i klasserom/verksted delta i arbeid som personal- og fagseksjonsmøter, teamarbeid, møter med foresatte og elever, ekskursjoner med mer.

Feltpraksis skal gjennomføres siste semester og knyttes til faginnholdet i emnet Skolen i samfunnet 2, for eksempel å studere ungdomskultur eller spesialundervisning. Kandidatene kan også her undervise, for eksempel i tema de har fagbakgrunn i, eller med tanke på yrkesinformasjon fra sitt faglige ståsted.

Siste semester skal kandidatene også ha hovedansvar for en sammenhengende praksisperiode med minst fem fortløpende praksisdager og minst 16 timer.  

 

Læringsutbytte

  •  har inngående fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap for relevante trinn
  • har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen
  • har bred kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder generelt og særlig i respektive fag

 

 

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap
  • kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
  • kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling
  • kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste

 

  • innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål
  • kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling
  • kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Praksis 1. år

Undervisnings- og læringsformer

Kandidaten skal gjennomføre observasjoner, ha ansvar for planlegging og gjennomføring av undervisning, og delta i vurderingsarbeid i samarbeid med praksisveileder. Kandidaten skal delta i de møter og samarbeidsfora som hører naturlig med på det praksisstedet der praksisen gjennomføres.

Siste semester skal studenten ha en sammenhengende praksisperiode med særlig fokus på selvstendig opplæringsansvar.

Obligatorisk læringsaktivitet

 Innlevering av praksisplan.

Vurderingsform

Praksis

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler