Hopp til innhald

BRA132 Grunnleggende radiografi ved konvensjonell røntgen og computertomografi (CT)

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Tema i første studieår er Radiografi som kunnskapsområde. Emnet gir en introduksjon til faget radiografi og radiografens funksjonsområder.

Emnet tar for seg metodiske prinsipper knyttet til konvensjonelle røntgen- og CT- undersøkelser av skjelettet. Strålevern og grunnleggende prinsipper i strålebiologi omhandles også. Videre; sykepleieprosedyrer innen stell og forflytning. All ferdighetstrening skjer ved Høgskolens laboratorier/SimArena.
Emnet inkluderer også Fellesundervisning med studenter fra andre helse- og sosialfagutdanninger.

Emnet inneholder komponenter av følgende delemner fra rammeplanen:

  • Anatomi og fysiologi
  • Indikasjoner for røntgenundersøkelser/sykdomslære/patologi
  • Strålebiologi og strålevern; Molekylære virkningsmekanismer, akutte stråleskader og senskader, strålevernsprinsipper, strålevernslovgivning og praktisk strålevern
  • Vitenskapsteori og forskningsmetode
  • Psykologiske og pedagogiske emner
  • Yrkesetikk og faglig fundament
  • Fysikk for bildediagnostisering og -behandling
  • Apparatlære
  • Radiografisk bildeframstilling, bildebehandling og bildeanalyse kan gjennomføre utvalgte CT - undersøkelser
  • Metodiske prinsipper og teknikker
  • Kvalitetsutvikling

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • kan forklare hva radiografers hovedarbeidsområde og funksjoner er
  • kan beskrive radiografifagets vitenskapelige ståsted
  • kan beskrive vitenskapsteoretiske hovedretninger
  • kan gjøre rede for radiografiprosessen
  • kan forklare hovedprinsipper for planlegging, utførelse og etterarbeid ved konvensjonelle røntgen- og CT-undersøkelser
  • kan gjøre rede for eksponeringparametre og hvordan disse påvirker bilderesultatet
  • kan beskrive og vurdere bildekriterier og bildekvalitet ved aktuelle skjelettundersøkelser
  • kan gjøre rede for basal terminologi innen CT som grunnlag for bildeopptak
  • forklare grunnleggende prinsipper i strålevern
  • forklare prinsipper i strålebiologi
  • kan gjøre rede for ulike kommunikasjonsformer i forhold til alder, kultur og språk
  • kan gjøre rede for teorier, begreper og metoder innen pleie og omsorg som inngår i radiografi
  • kan gjøre rede for enkelte menneskets verdier, normer og holdninger som forutsetning for at inngå i en profesjonell- og omsorgsrelasjon med pasienten
  • kan forklare betydningen av relasjonen mellom pasient og radiograf for mennesket, som er til undersøkelse og behandling
  • kan gjøre rede for menneskets grunnleggende behov samt omsorg og pleie til mennesket som har behov for støtte til oppfyllelse av grunnleggende behov
  • kan forklare hva kunnskapsbasert praksis (KBP) innebærer
  • kjenner til S-pyramiden, relevante databaser og andre elektroniske informasjonskilder
  • kan redegjøre for hvordan forskningsbasert kunnskap bidrar til radiografifaget
  • kan gjøre rede for og gjenkjenne sentrale kjernespørsmål innen profesjonen
  • kan forklare grunnleggende prinsipper i akademisk skriving

Ferdigheter:
Studenten...

  • mestrer utdanningens røntgenapparater på SimArena i tråd med gitte retningslinjer for sikkerhet
  • bruker radiografiprosessen i forbindelse med praktiske øvelser/ferdighetstrening og simulering
  • forbereder pasienter (medstudenter) til røntgenundersøkelse av skjelett ved konvensjonell røntgen og CT
  • informerer pasient, pårørende, studenter og annet helsepersonell om prosedyrer og tiltak knyttet til aktuelle røntgenundersøkelser
  • anvender grunnleggende tiltak og prosedyrer innen ergonomi (forflytning)
  • anvender grunnleggende sykepleieprosedyrer (pasient/stell/hygiene)
  • gjennomfører skjelettundersøkelser på fantom ved konvensjonell røntgen (ekstremiteter og rygg) og CT (hode og rygg)
  • anvender strålevernsprinsipper for pasient og personale
  • diskuterer relevante faktorer som påvirker stråledose og bildekvalitet
  • gjenkjenner anatomiske strukturer på røntgenbilder og identifiserer organ i ulike plan (topografisk anatomi)
  • bruker SYNGO VIA i bildebearbeiding
  • mestrer kommunikasjon i en simuleringssituasjon knyttet til gjennomføring av en røntgenundersøkelse
  • kan identifisere informasjonsbehov basert på praksisnære situasjoner
  • kan formulere forgrunnsspørsmål og bakgrunnsspørsmål
  • formulerer praksisrelevante og presise spørsmål fra relevante kjernespørsmål
  • sette opp en søkestrategi
  • søke etter og velge ut forskningslitteratur i strålevern i relevante artikkeldatabaser
  • kan identifisere egnete informasjonskilder
  • bruker grunnleggende prinsipper i akademisk skriving

Generell kompetanse:
Studenten...

  • anvender kunnskaper i grunnleggende radiografi på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • dokumenterer, kvalitetssikrer og godkjenner eget utført arbeid på røntgenlaboratoriene
  • oppøver seg til profesjonelle holdninger i yrkesutøvelsen
  • oppøver seg til kunnskapsbasert praksis som grunnlag for refleksjon
  • skal tilegne seg kunnskaper innen relevante fagområder gjennom søk i artikkelbaser
  • gjennomfører søk etter forskningslitteratur i strålevern i aktuelle databaser
  • kan reflektere og diskutere fagrelevante problemstillinger
  • kan anvende studiestøttesystem og studentweb

Krav til forkunnskaper

Studierett på bachelor i radiografi ved HVL.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen består av ressursforelesninger, refleksjonsseminar og ferdighetstrening. I tillegg kommer gruppearbeid og selvstudium/studieoppgaver. Det er obligatorisk oppmøte på deler av undervisningen.

Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke totalt i studiet. All laboratorieøvelse og oppgavegjennomgang er obligatorisk.
I ferdighetstrening/simulering er medstudent pasient.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • 80 % tilstedeværelse ved obligatorisk studiedeltagelse.
  • Multiple Choice i strålevern som ledd i opplæring på utdanningens laboratorier. Det gis tre forsøk.
  • Skriftlig individuelt arbeidskrav innen konvensjonell røntgen. Lengde 1500 ord ± 10%. Det gis to forsøk.

Arbeidskravene vurderes etter kriterier gitt i emneheftet.
Arbeidskravene vil være gyldig for de to påfølgende semester.

Vurderingsform

Eksamen
6 dager individuell skriftlig hjemmeeksamen på 2000 ord +/- 10%.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er bestått karakter og F er ikke bestått.

Ny eksamen
Ved ny eksamen vil det bli gitt ny oppgavetekst.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler